Forumindex › Forums › Techniek › Overige motor types › E16NZ uitlezen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 augustus 2008 om 20:54 #17207538
Hallo allemaal,
Mijn E16NZ heeft de laatste tijd vaker last van een motorstoring, het motorstoringslampje gaat dan branden, na een keer starten is het vaak weer weg, de ene keer komt het 200 KM niet voor, de andere keer blijft het terugkomen.
Nu wil ik dat ding dus uitlezen, maar er zit geen ALDL stekker aan de kabelboom, de stekker welke nodig is voor uitlezen met Tech1. Deze zelfde stekker wordt gebruikt om met een paperclip de motor uit te lezen. Bestaat er een manier om een E16NZ (dus zonder ALDL stekker) uit te lezen?
Had zelf al bedacht dat ik de E16NZ naar een C16NZ kon ombouwen met de ECU en kabelboom. Lambdasonde zit toch nog in het uitlaatspruitstuk en voor de rest moet alles volgens mij over te zetten zijn. Heb eventueel nog wel een bobine en verdeler van een C12NZ liggen dus dit is een mogelijkheid. De C16NZ heeft wel ALDL.
Maar voordat ik spullen ga aanschaffen wil ik dus graag weten of mijn motortje niet op een andere manier is uit te lezen. Weet iemand dit?
20 augustus 2008 om 21:27 #17420146Jupz, pin A met B verbinden van de uitleestekker.
dan via knippercode uitlezen
20 augustus 2008 om 21:40 #17420147origineel gepost door wim-v6
Jupz, pin A met B verbinden van de uitleestekker.dan via knippercode uitlezen
Maar die mis ik dus juist…
Althans, ik kan hem echt niet vinden, misschien in een andere vorm?
Aan de kabelboom van de C12NZ wist ik hem wel te vinden, De E16NZ heb ik zelf ingebouwd en ik weet welke stekkers er aan zitten en geen ALDL diagnostekker om een Tech1 aan te sluiten.
21 augustus 2008 om 22:59 #17420148Niemand die dit zo weet?
Zal anders binnenkort eens wat Opel garages afbellen, kijken of die iets weten…
22 augustus 2008 om 21:50 #17420149Stekker hoort gewoon aan de kabelboom te zitten.
Op een van de veerpoten.
Willem
22 augustus 2008 om 23:02 #17420150Zal van het weekend nog eens goed kijken dan en eventueel foto’s maken.
Bedankt voor je hulp in ieder geval!
24 augustus 2008 om 11:03 #17420151kan ook aan het schutbord in een houder geklikt zitten, net als bij onze E kadett Diesel.
Willem
24 augustus 2008 om 14:47 #17420152Nou, nog eens gekeken, niets gevonden.
Foto’s:
Hier zitten de twee stekkers in de ECU:
Kabelboom gaat naar de motorruimte + aftakking naar het dashboard:
Hier komt hij de motorruimte binnen, net achter de dynamo zit de stekker voor het octaangehalte:
De kabelboom loopt tussen luchtfilter en nokkenashuis door:
Hier nog kabels welke naar de bobine en verdeler gaan:
En dit is het schutbord, met de plaats waar de stekker zat bij de C12NZ, in de houder op het schutbord:
Ik weet ook wel hoe de stekker er uit ziet, heb de motor met kabelboom etc. er ook zelf ingebouwd, maar er zit gewoon écht geen ALDL stekker aan welke wordt gebruikt bij de Tech 1 en bij het paperclip uitlezen. In het zekeringskastje zitten alleen maar zekeringen dus daar hoeven we ook niet verder naar te kijken. Ik heb zelf de kabelboom inclusief diagnosestekker eruit gehaald en zelf ook de kabelboom zonder diagnosestekker terug geplaatst. Ik heb de stekker verder niet (zelf) verwijderd en zover ik kan nagaan de vorige eigenaar van de motor ook niet.
De E16NZ komt uit een Kadett E uit ik dacht 1987.
Die stekker zit er dus echt niet, maar ik vraag me af of er een andere manier voor uitlezen is. Anders bouw ik hem om naar C16NZ en komen we er vanzelf wel achter.
24 augustus 2008 om 19:34 #17420153op de onderste foto rechts onderaan dat zwarte blokje is de houder van de uitleesstekker.
Willem
25 augustus 2008 om 06:57 #17420154origineel gepost door wim-v6
op de onderste foto rechts onderaan dat zwarte blokje is de houder van de uitleesstekker.Willem
Ja, dat type ik ook, heb ik hem zelf ook uitgehaald toen ik de C12NZ uit de auto haalde.
Maar ik ga eens wat garages afbellen, kijken wat ze daar zeggen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.