Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › E 10 tanken
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 juni 2014 om 19:47 #17266730
Hallo forumleden,
deze zomer wil ik met mijn Opel Senator b (c30ne) naar zuid Frankrijk rijden. In Frankrijk is veel benzine met E 10. Ik heb op de site gekeken of mijn Opel daar tegen kan maar krijg daar geen specifiek uitsluitsel op. Is er iemand die weet of E 10 schadelijk is voor rubbers in mijn Senator?30 juni 2014 om 20:12 #18241000Hij zal niet veel last hebben van het tanken van E10 maar E10 is wel wat schraler als benzine dus ik zou het gewoon op benzine houden.
1 juli 2014 om 05:36 #18241001Heb me laten vertellen (of ergens gelezen) dat je gerust E10 kunt tanken.
MAAR, dat je voordat je dat kunt doen, eerst alle rubber delen van de brandstofsysteem moet vervangen (zoals de rubbers van de injectoren, rubberen brandstofslangen, en meen zelfs de brandstofpomp).
Anders zou je die na geruime tijd op E10 alsnog moeten wisselen.
1 juli 2014 om 05:41 #182410021 juli 2014 om 05:41 #18241003Zo… nu weet je het!
1 juli 2014 om 05:46 #18241004Ik weet niet of die test wel klopt, denk niet dat autos van voor 1990 opgenomen zijn. Tevens klopt de uitzonderen ook niet omdat er meerdere typen zijn welke niet geschikt zijn voor E10. Z20NET ook niet en nog meer van die Amerikaanse motoren.
1 juli 2014 om 06:21 #18241005Denk dat een Senator onder de klassieke auto’s valt.
Zie daarvoor:
http://fehac.nl/benzine-e10-en-het-brandstofsysteem-van-klassieke-voertuigen/” onclick=”window.open(this.href);return false;1 juli 2014 om 09:53 #18241006kom net uit frankrijk.. heb daar met m’n omega alleen maar super + getankt.. beter voor die motoren en de prijs ligt er tussen 1.55 en 1.60 voor super 98
1 juli 2014 om 11:12 #18241007Volgens artikel in de kampioen van de ANWB is E10 niet geschikt voor oudere auto’s (ga uit van voor 1990).
Toch al vaak oudere rubber en andere onderdelen kunnen beschadigd of zelfs lek raken door de toevoegingen in de E10 benzine.
Raden dan ook aan om superplus of 98+ te tanken.1 juli 2014 om 16:17 #18241008Alle forum leden die op mijn vraag hebben gereageerd, hartelijk bedankt. ik kom er verder wel uit zo. :thumb
1 juli 2014 om 17:41 #18241009In de meeste benzines zit al 5% ethanol. En 10% is opeens een groot probleem.
Alleen de (moderne)2.2 motor van Opel schijnt het niet fijn te vinden.e10 heeft echter 2 nadelen, waar je gelukkig op in kan spelen(als je bang bent voor problemen):
* e10 moet je niet te lang laten staan, ethanol is hygroscopisch (trekt vocht aan) Hierdoor kan weer aanslag ontstaan vanaf de tank tot aan de motor.
Oplossing: Zorgen voor een normale doorloop (niet jaren laten staan)* e10 is schraler door de ethanol. Hierdoor kunnen rubbers en pakkingen mogelijk worden aangetast/vervormd (vooral in oudere auto’s)
Oplossing: 1á2% tweetaktolie toevoegen aan de brandstof. Dit is ontwikkeld om geheel mee te verbranden met de benzine, laat een roest/aanslag beschermende residu achter in de tank, brandstofpomp, injectie en smeert ook nog is vanaf boven!Voeg zelf 0.5liter toe op 75liter tank en tank E10. (3.0 CIH 1986) Vele zijn me al voorgegaan…
Olie toevoegen zou ik alleen doen in de CIH’s van Opel. Dus niet in een moderne 1.6T.
1 juli 2014 om 18:42 #18241010Zo, je bent goed op de hoogte. ;) ik kies er voor om super te tanken in Frankrijk. Lijkt me het veiligst voorlopig. Wel prettig dat al de gegeven informatie mij heeft geholpen om tot deze conclusie te komen en ook meer inzicht in deze materie te krijgen. Thanks.
1 juli 2014 om 20:50 #18241011Weer wat geleerd! Merci!
1 juli 2014 om 21:24 #18241012:wors :wors :wors
2 juli 2014 om 11:09 #18241013Ach ach ach wat moet der kapot gaan?
Rubbers afdichtingen????Waar zitten die dan??
Iedereen die weet hoe een L of LE of Motronic systeem is opgebouwd maakt zich geen zorgen….
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.