Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Dynamo voltage
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 juli 2009 om 19:59 #17210706
Ik lees hier wel vaker dat 14v voldoende is.
Alleen de laatste tijd is mijn accu zeer snel leeg.
Volgens de garage was na meting gebleken dat de accu kapot was. Deze was pas een 1.5 jaar oud dus ik vond het al raar.
Maar ok ze hebben gemeten dus het zal wel goed wezen.
De laadstroom/spanning was goed.Nu was er een nieuwe accu in gedaan die nu 6 maanden oud is en begint het weer opnieuw dat ik na 4 dagen niet meer kan starten.
Nu ik er echt wel een beetje gek van werd zelf maar even meten.
Wat mij opvalt is dat ik idd 14.20 volt heb stationair.
Dit is dan met alle gebruikers uit en als ik de lampen aan doe ga ik al naar 13.75v en ventilater op 4 komt hij nog net op de 13.40v uit.Dit zijn ook waardes van een koude motor want wanneer de motor langer liep werd het voltage alsmaar lager en heb zelfs een 12.70v gehad.
Als ik dan flink gas geef loopt hij iets op naar iets boven de 13 volt.Ik heb uiteraard ook de amperes gemeten om lekstromen te meten in dit was 0.10mA en is denk ik wel acceptabel en laat de accu niet na 4 dagen leeglopen.
Na een lang verhaal de vragen:
Wanneer geld die 14 volt regel?
Gebruikers aan of uit of het moet niet uitmaken?Gegevens:
– Astra F c18xe
– GM 55Ah accu
– Dynamo 14v 70A (remanufactured) 2 tot 3 jaar oud.16 juli 2009 om 06:12 #17500454vorige week net gemeten in mijn camper, accu, was echt niet vol, direct bij het starten 13.8, met licht ed aan, 13.8
als je alles aan hebt, zou ook de gemeten waarde ruim boven de 13 moeten liggen
laat je dynamo eens na meten zou ik zeggen16 juli 2009 om 12:43 #17500455Wat ik al had geschreven volgens de opel dealer was alles goed van de dynamo en was alleen de accu stuk.
Ik rijd altijd met de verlichting aan dus is altijd de spanning lager dan 14 volt.Nu de accu aan de lader gehad en het starten klinkt al beter dus denk toch dat hij te weinig bij laad.
16 juli 2009 om 16:34 #17500456Tja, Controleer eens de massa verbindingen vanaf de dynamo naar de motor.
en van de motor naar de – van de accu.
leg eventueel extra massakabels aan.
Bij mijn Combo 1.6 16V ’98 (voorzien van 2 accu’s 1 van 55ah en 1 van 74ah en een 70amp Dynamo) zonder verbruikers 14.8 volt (tech2 / voltmeter) met alles aan 14.4 volt (alles is: kachelmotor volop, achterruitverwarming aan, verlichting aan incl grootlicht, ruitenwissers op volle snelheid, koelvin draaiend).
Wel nieuwe massakabels aangelegd vanaf carroserie naar de motor.
Willem
18 juli 2009 om 13:29 #17500457Heb ik ook aan zitten denken.
Even stukje 25mm2 gescoord en die zal ik eerst tussen de accu en carroserie maken.
Wat er nu zit is ook wel erg gecorrodeerd en is een dun 4mm2 draadje lijkt het wel.
Er gaan er 2 van de accu weg een korte op het carroserie en die lange zit waar aan vast want die verdwijnt achter de motor.Als ik alleen de verlichting en groot licht aanzet zakt de spanning enorm.
Met de kachelmoter erbij mag ik met 13volt trots zijn.19 juli 2009 om 07:59 #17500458leg niet alleen een nieuwe massa van de Accu naar de carroserie.
maar ook ook van de accu of carroserie naar de motor.
en van de motor direct op de dynamo.
willem
8 augustus 2009 om 08:57 #17500459Er zit weer een nieuwe accu in.
Ben weer naar de garage geweest om het uit te laten zoeken.
Ze gooien het nu op een slechte accu.
Dan twijfel ik toch naar de apparatuur van ze die zegt dat hij goed is,Wanneer ik weer merk dat de accu sneller leeg is moet ik weer terug komen.
Dinsdag voor de APK en dan moet ik echt even die toeren wat hoger laten zetten.
Hij loopt sinds ik het voorste gedeelte van de uitlaat t/m de kat heb vervangen erg laag in toeren.
Met 500 rpm trilt de hele boel en als ik van de snelweg kom bij een stoplicht regelt hij te laat en valt uit.
Als ik weer start geen probleem meer.8 augustus 2009 om 09:57 #17500460Sinds de kat vervangen is loopt ie lager in toeren??
Dat is een geheel nieuwe voor mij.
deze motor staat gerpogrammeerd op een stationair van rond de 900 toeren.
als ie dus lager loopt dan deze +/- 900 toeren is er een probleem of storing.
als ie nu 500 loopt zal ie met omhoog zetten van stationair toeren, gewoon rond die 500 blijven lopen.
Ik zou als ik jouw was eens de stationair steller GOED schoon maken.
ook even de 2 heften van elkaar af halen.
als je het gedeelte waar de stekker op zit heb schoon gemaakt, even schudden.
rammelt hij dan is hij goed en werkt hij.
Deze gaat vaak vast zitten en kan het stationair toerental niet (goed) geregeld worden.
Willem
8 augustus 2009 om 09:59 #17500461Dynamo:
Deze hoort gewoon minimaal 13,7 volt te laden warm met verbruikers aan.
koud zal ie inderdaad meer spanning af geven, dat doet bijna elke dynamo.
Ook als je accu slecht is hoort de spanning op te lopen tot minimaal 13,7
Willem
8 augustus 2009 om 13:36 #17500462Ja hij liep altijd rond de 700 en dat was net te doen.
Op de dag dat ik bij de garage wegrijd en voor het eerste stoplicht stond merkte ik het al.
Alleen had ik niet de tijd om terug te gaan op dat moment.Ik heb hem regelmatig schoon gemaakt maar nog nooit mee gerammeld.
Dat accu verhaal gaat nu weer goed.
Thx :)
8 augustus 2009 om 14:36 #17500463Haal de stappenmotor van het gasklep huis af, dan zie je dat ie met 2 kruisschorefjes aan elkaar zit.
deze ook los halen
motor splitsen.
Binnenwerkje reinigen en gangbaar maken
(reinigen met remmenreiniger, en daarna in de WD40).
meestal doen die stappenmotors het weer.
haha, ik zou best wel ALLE weggooide C18XE C18XEL X18XE X20XEV X22XE Y22XE stappenmotoren willen hebben voor revisie.
De meeste kan ik wel repareren voor minder dan 5 euro kosten.
Willem
13 augustus 2009 om 13:57 #17500464Weer APK goedgekeurd.
Heeft een bedrag van 15 euro gekost met een uurtje werk. :DToerental weer ingeleerd met de tech 1.
Voltage volgens de tech was 14,01 volt.Die stappenmotor maak ik ook schoon met remmenreiniger en wd40.
Ik rammel er alleen niet mee. ;)13 augustus 2009 om 14:22 #17500465Zou wel even rammelen, weet je of ie goed los is.
anders is het werk misshien voor niks geweest..
Willem
13 augustus 2009 om 16:42 #17500466Je bedoelt dan echt het onderdeel met de stekker?
Die andere kant die kan veren weet ik zoieso dat hij goed los is.Ik haal hem dan weer los en ga even rammelen.
De min rpm volgens de tech 1 moest 704 zijn.
Bedankt voor je reacties Willem. :thumbup
15 augustus 2009 om 13:36 #17500467Ik heb hem los gehad.
En inderdaad je hoort als je schud hem klikken. ;)
Hem hem meteen nog maar een beetje ingespoten met wd40 en even flink laten klapperen.
Maar geen verschil dus denk dat die van mij wel in orde is.
15 augustus 2009 om 23:08 #17500468704, dat is wel laag…
Zou m dan met de tech 1 op 850 of 900 toeren laten zetten.
dat draait een stuk prettiger.
Willem
16 augustus 2009 om 14:51 #17500469Dat moet het minimale toerental zijn.
De monteur liet me meekijken met het instellen.
Er waren 2 regels te zien met 1 wat het orgineel moet wezen en het huidige toerental daaronder.Hij draait nu weer op 740 rpm en draait al direct soepeler dan onder de 600.
Kan zoiets zich resetten als de accu een poos is leeg geweest?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.