Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Dynamo vervangen Astra C1.6NZ
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 oktober 2011 om 11:41 #17241855
Hallo beste opel-forum gebruikers,
Onlangs ben ik stil komen te staan langs de snelweg met mijn astra uit 1991, gevaarlijk want tijdens het rijden werden mijn lichten steeds minder fel, radio viel uit, alles wat stroom gebruikt viel langzaam uit. Uiteindelijk ook de auto zelf, Ik neem zelf aan dat dit door de dynamo komt, heb vandaar dus ook een 65ampere dynamo over kunnen kopen voor een prikkie bij een maat van mij. Nu heb ik nog wel de vraag is een 65ampere dynamo krachtig genoeg voor een astra gls 1.6 uit 1991? kon helaas niet zien wat er op de originele dynamo staat want dat plaatje is weg.
En daarna nog de vraag, is het lastig zo’n dynamo los te halen, en de nieuwe erop te zetten? :angel
had al wat rondgezocht helaas niet veel kunnen vinden.
4 oktober 2011 om 16:04 #17923895Hy,
Zover ik denk kan ik je alleen met de vraag “is het makkelijk” helpen!
Voorzover ik weet zijn er 2 of 3 moeren die je moet losmaken en je “riem” er afhalen.
Let op bij het terug zetten van! Zorg er voor dat je riem weer strak staat!
Nu heb ik tevens zelf ook een vraag, als ik m’n auto sochtends start brand m’n accu lampje! Maar na een stuk gereden te hebben en haar weer start brand het lampje niet!
Ook laad hij pas op als ik even 1 tikje gas geef tot boven de 2000 toeren.
P.s als ik haar start sochtends is hij volgens m’n accu indicatie helemaal vol!Pas na een tijdje gereden ze hebben en haar daarna start dan moet ik een tik gas geven.
De ANWB heeft gekeken en m’n auto laat niet echt snel bij, hij doet het wel.. Maar niet snel.
Toen hebben ze een soort massa kabel vanaf m’n dynamo naar een stuk metaal, en toen brande het lampje wel….
Help?
Groetjes
Tony
4 oktober 2011 om 17:43 #17923896voor een simpele astra F is deze 65 zwaar genoeg .
mits je een bere grote geluid instal in dat ding hebt hangen dan zou ik een nieuwe bestellen bij huizen elektrick van 100 amp voor 115€.
het verwisselen is een fluitje van een cent span boutje lossen onderste bout lossen ,v riem er af je heb vast nog geen multi snaar/riem,dan je draadjes los wel ff de Accu + pool los nemen en dynamo weg nemen .omgekeerd monteren let op de riem niet te los maar dat hoor je vanzelf gild hij dan vaster spannen ..
wat je ook ff moet doen is een extra massa kabel kopen bij de automateriaal handel en die kabel recht van het blok naar je – toe je massa dus zal je minder vreemde dingen hebben .
Bert
4 oktober 2011 om 18:07 #17923897@Tonyehrd wrote:
Hy,
Zover ik denk kan ik je alleen met de vraag “is het makkelijk” helpen!
Voorzover ik weet zijn er 2 of 3 moeren die je moet losmaken en je “riem” er afhalen.
Let op bij het terug zetten van! Zorg er voor dat je riem weer strak staat!
Nu heb ik tevens zelf ook een vraag, als ik m’n auto sochtends start brand m’n accu lampje! Maar na een stuk gereden te hebben en haar weer start brand het lampje niet!
Ook laad hij pas op als ik even 1 tikje gas geef tot boven de 2000 toeren.
P.s als ik haar start sochtends is hij volgens m’n accu indicatie helemaal vol!Pas na een tijdje gereden ze hebben en haar daarna start dan moet ik een tik gas geven.
De ANWB heeft gekeken en m’n auto laat niet echt snel bij, hij doet het wel.. Maar niet snel.
Toen hebben ze een soort massa kabel vanaf m’n dynamo naar een stuk metaal, en toen brande het lampje wel….
Help?
Groetjes
Tony
Heb je al eens een multimeter op je accu gezet ?
Dan weet je meteen ook of hij wel goed laadt.Rik ;)
4 oktober 2011 om 18:18 #17923898Hij laadt wel maar langzaam. En dat alleen als Ik 1 keer gas geef bOven de 2000 rpm.
Daarin tegen start ik haar sochtends, en dan laad hij wel op.
4 oktober 2011 om 18:27 #17923899De dynamo vervangen is echt niet moeilijk. Ik heb ook een C1.6NZ dus ik weet waar ik over praat.
Probeer eerst dat eens en kijk dan weer verder……..Rik ;)
4 oktober 2011 om 21:14 #17923900@Famempeters wrote:
voor een simpele astra F is deze 65 zwaar genoeg .
mits je een bere grote geluid instal in dat ding hebt hangen dan zou ik een nieuwe bestellen bij huizen elektrick van 100 amp voor 115€.
het verwisselen is een fluitje van een cent span boutje lossen onderste bout lossen ,v riem er af je heb vast nog geen multi snaar/riem,dan je draadjes los wel ff de Accu + pool los nemen en dynamo weg nemen .omgekeerd monteren let op de riem niet te los maar dat hoor je vanzelf gild hij dan vaster spannen ..
wat je ook ff moet doen is een extra massa kabel kopen bij de automateriaal handel en die kabel recht van het blok naar je – toe je massa dus zal je minder vreemde dingen hebben .
Bert
ik denk toch echt dat ik wel een multiriem heb,, mijn astra komt uit 1991,, en de dynamo die ik overgekocht heb heeft een multiriem poelie erop zitten, en geen / vormige poelie.
zelf eerlijk gezegd niet echt naar gekeken wat er nou op mijn eigen astra zit dit omdat hij bij mijn vader gestald staat en dat hier nogal ver vandaan is, maar de dynamo die ik dus overgekocht heb komt ook van een c16nz blok af dus neem aan dat die allemaal hetzelfde zijn.
5 oktober 2011 om 04:44 #17923901Jij hebt de verkeerde dynamo kameraad !!
Een C1.6NZ heeft geen multiriem namelijk
Je had moeten vragen naar een “dynamo voor een v-snaar”
Er zijn ook dynamo’s voor multiriemen en die heb jij nou.
Je zult moeten ruilen…….Rik ;)
5 oktober 2011 om 08:11 #17923902nogmaals astra gls .
lees je post goed ik had het over V snaar en ??????MOGELIJK een multie riem/snaar ik kan niet ruiken wat er afgeklooid is in zo,n 20 jaar oud gebakkie .
ik heb hier een 96 er met het zelfde blokje er in en deze heeft ook netjes een V. riem .
dus eerst kijken …..dan kopen ….en dan pas roepen van ik heb echt wel een multie riem .doe pas 40 jaar opel dus is goed zo .
Bert
5 oktober 2011 om 12:02 #17923903He famempeters, ja je hebt inderdaad gelijk, ik zei wel: Ik “”denk”” tocht echt dat ik een multisnaar heb.
maar nee inderdaad ik heb gewoon een v-snaar, maar nu bleek deze veel te slap te zitten. Heb de snaar nu aangespannen en kan hem ongeveer een halve cm heen en weer duwen nu.
Nu had ik een tijdje terug dat ik gewoon 80km/u reed, ineens werden mijn lichten steeds zwakker en stopte mijn radio ermee. Er brande op dat moment GEEN acculampje :hmmz kan het dan door de v-snaar die te slap stond gekomen zijn dat de accu leeg ging tijdens het rijden?
En als de dynamo overleden is, gaat het acculampje niet branden op contact toch? of gaat het acculampje branden tijdens het rijden? :hmmz
5 oktober 2011 om 14:08 #17923904als er niet geknoeid is met het systeem gaat als hij slecht of niet laad het lampje licht opgloeien zeker bij stationair draaien .bij contact aan gaat hij altijd aan en doet hij dat niet zal hij als het goed is niet gaan laden zit een overbrugging tussen altans bij de Vectra wel zodra hij na starten laad gaat het lampje normaal helemaal uit gloeid het dan nog op en met afname licht of geluids instal dan is de dynamo erg matig .
maar ik denk zo maar is dat hij is overleden je kan de laad spanniung is meten moet zijn zo rond de 14 volt is hij beduidend lager met gas bij geven is hij over en sluiten .
5 oktober 2011 om 14:42 #17923905Bedankt voor het antwoord, ja mijn acculichtje brand wel bij het op contact zetten, tijdens het rijden en stationair lopen is deze helemaal uit. Dus dynamo zou dan genoeg moeten laden lijkt mij? toch gaat na verloop van tijd mijn lampen zwak branden, en radio valt uit. Dat lijkt mij dan meer een kapotte accu of zie ik dat dan verkeerd? Wel stond mijn v-snaar te slap en slipte die continue door, hierdoor twijfel ik tussen dynamo en te slappe v-snaar, want ik kan mij voorstellen dat met een doorslippende v-snaar je accu naar verloop van tijd toch een keer leeg raakt.
5 oktober 2011 om 15:21 #17923906Ik heb het idee dat de dynamo tijdens het rijden verplaatst is waardoor de v-snaar slapper is gaan staan.
Dan laadt de accu niet meer (goed) op en dan kom je zonder stroom te zitten.Rik ;)
5 oktober 2011 om 18:54 #17923907Ik had vanochtend de v-snaar aangespand,, ik heb begin van de avond de opgeladen accu er weer in gezet, auto gestart accu lampje blijft uit. en heb vanavond 70km gereden zonder uitval of zwakker wordende verlichting.
:jerry :jerry
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.