Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Dynamo verplaatsen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 februari 2015 om 18:41 #17270079
Ik wil de indeling van mn motor ruimte gaan aanpassen. Waaronder ook de dynamo verplaatsen, zodat ie niet meer achter het blok zit, maar voor (of naast) het blok.
Heeft iemand zich al aan dit klusje gewaagd (met succes ;) )?
Nog een detail… het blok ligt in een corsa a.
8 februari 2015 om 21:19 #18269284Je maakt geen gebruik van een stuurpomp lijkt me?
Die zit normaal aan de voorkant, zou ook een geschikte plek voor een dynamo kunnen zijn.
Helaas is het allemaal wel krap, en kom je al snel tegen de radiateur aan, en ook de uitlaat zal een probleem worden.Er zijn wel kleine dynamo’s die je kunt pas maken.
Want je zult toch een beugel en stelmechanisme moeten maken.Dan zou ik het in de Jappen auto’s gaan zoeken. Sommige hebben standaard al een vrij klein dynamotje.
8 februari 2015 om 21:40 #18269283Zorg wel voor voldoende koeling van de dynamo. Als deze warm word door de uitlaat temp. Gaat die eerder stuk. Daarom hebben de v motoren extra koeling voor de dynamo.
8 februari 2015 om 21:43 #18269285Bij de meeste jappen-dynamos zit de koelvin in de dynamo zelf. Dat vind ik persoonlijk beter als zoals het op een oudere Opel zit.
Scheelt ook weer een beetje om de boel compacter op te bouwen.Gebruik je een snaar of riem?
9 februari 2015 om 10:20 #18269286Ik heb nu een nieuwe type dynamo (100A) met interne koelvin. Als ik niet vergis van Delco. Van multi-riem omgezet naar v-snaar.
Ik had gedacht om de dynamo op de plaats van de luchtfilter te plaatsen (komt toch ergens anders te staan). Met omgedraaide polariteit omdat de dynamo anders om komt te zitten.
Mn blok beweegt nauwelijks onder last, maar ik wil toch een soort van demper maken om evt verschillen op te vangen.
Zoiets ong:
16 februari 2015 om 16:42 #18269287denk niet dat het zo werkt, koelvin draait de verkeerde kant op. + en – verandert niet als de dynamo de andere kant op draait. mischien dat je wat met een honda crx dynamo kunt die motoren draaien anders om.
16 februari 2015 om 16:53 #18269288Bedankt voor de tip!
Ik stond net op de punt om een oude dynamo te slopen om te kijken hoe ik de koeling evt moest aanpassen…
16 februari 2015 om 23:11 #18269289Begrijp ik nou dat je de dynamo dan aan de koets wil hangen dan? Dat gaat nooit werken, tenzij je de motor er hard in gaat hangen, of een heftige spanrol gaat toepassen. Hij kan echt wel het beste aan het blok bevestigd worden. Ik kan me toch niet echt voorstellen dat je zo ruimtegebrek hebt dat je hem niet kwijt kan?? Ben je met een supercharger bezig??
16 februari 2015 om 23:21 #18269290Wellicht zou je de nokkenas van de inlaatkant kunnen gebruiken, heb dat niet zo op mijn netvlies nog, maar dan de dynamo boven de versnellingsbak ophangen? Poelie aan de nokkenas, keerring in de kop/kleppendeksel. Is wel ver gezocht misschien, maar wie weet?
17 februari 2015 om 05:34 #18269291@Vinci wrote:
Begrijp ik nou dat je de dynamo dan aan de koets wil hangen dan? Dat gaat nooit werken, tenzij je de motor er hard in gaat hangen, of een heftige spanrol gaat toepassen. Hij kan echt wel het beste aan het blok bevestigd worden.
De motor hangt er best hard in, er is nauwelijks beweging onder last. Ik had ong. zo een opstelling in gedachte, met een demper om evt klappen of bewegingen op te vangen:(let niet op de dimensies/verhoudingen… is maar een snelle schets)
Maar hoe meer dat ik er over denk, hoe minder haalbaar het lijkt te worden.Ik had een foto gevonden waar ze de dynamo voor het blok hadden gehangen.Past allemaal net, maar ik twijfel een beetje aan of de dynamo voldoende kan koelen. Maar dit lijkt toch een betere optie (met evt extra koeling)
@Vinci wrote:
Ik kan me toch niet echt voorstellen dat je zo ruimtegebrek hebt dat je hem niet kwijt kan?? Ben je met een supercharger bezig??
If I tell you, I would have to kill you… ;)
Ps. Bedankt voor het meedenken, ik ga ook kijken of de inlaatnok een optie kan zijn…
17 februari 2015 om 06:18 #18269292Die uitlaat op de foto zou wel even in de heatwrap moeten.scheelt een stuk
17 februari 2015 om 06:19 #18269293dit is een mooie optie.
ik zou alleen aan de achterkant ook een hitteschild maken en de uitlaat in de hitteband zetten.17 februari 2015 om 06:42 #18269294Nokkenas maakt aanzienlijk minder toeren dan het krukas, lijkt me dan lastig om voldoende stroom te leveren. Tevens kan een dynamo aardig wat stroom moeten leveren, hierdoor behoorlijk zwaar gaan draaien en dat komt dan allemaal op de distributie riem terecht. Ook dat zou ik niet aan durven.
17 februari 2015 om 07:13 #18269295Dat zat ik me net ook al te bedenken…
Ik denk dat ik ‘m voor het blok probeer weg te werken.
Zou ik ook een soort spatplaat moeten maken voor opspattend water of kan de dynamo daar wel tegen?17 februari 2015 om 08:16 #18269296Dat zijn nog weer nadelen, buiten het feit nog om dat het knap lastig is dat weer dicht te krijgen.
Het simpelste is aan de voorkant hangen, ook al heeft dat ook meer nadelen dan aan de achterkant eigenlijk, maar als dat niet gaat.
17 februari 2015 om 08:21 #18269297Kwam dit wel tegen online:
17 februari 2015 om 09:14 #18269298Heb je een C20XE met nieuw of oud type distributie?
als het ht nieuwe type is kun je de motorsteun van een X20XEV monteren zoals deze op de AStra G is gebruikt.
Dan heb je bij je distirbutiekap een montage punt. Dt zit dan op dezelfde hoogte als de foto onderstaand, als je dan een beugel maakt waar hij tussenin hangt en deze vast zet op de motorsteun.Denk da de hoogte ook wel ideaal is, omdat deze vrij hoog zit dus niet tegen de carrosserie zal komen. Zie steun links op onderstaande foto:
17 februari 2015 om 09:29 #18269299Ik heb de oude type C20XE…
17 februari 2015 om 10:19 #18269300Plaatsen boen het thermostaathuis, is dat niks?
17 februari 2015 om 11:25 #18269301Marcel corsa nová Tuning c20xe supercharged heb de dynamo boven de chassis balk
25 februari 2015 om 20:08 #18269302@kiyamizio wrote:
Marcel corsa nová Tuning c20xe supercharged heb de dynamo boven de chassis balk
Goed onthouden, was helaas wel bij de c20ne..
Maar het is wel te doen.. Dynamo is volgens mij van een starslet :0 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.