Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Dynamo stuk of regelaar vervangen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 maart 2013 om 12:15 #17256104
Hallo allen,
Ik heb een probleem met mijn Zafira B.
Het is een 1.9 cdti met 100 pk, de z19dtl motor.Vorige week plotseling accu helemaal leeg, accu getest en gaf aan dat hij vervangen moest worden.
Nieuwe accu gemonteerd en spanning van dynamo gemeten, was toen 13,7 volt, dit leek mij wel in orde met een nieuwe volle accu!Een aantal dagen gereden en vanmorgen weer accu leeg?
Mijn vraag is nu hoeveel spanning geeft deze dynamo normaal?
Ik heb geen ampere tang om ampere te meten dus vandaar.En mocht de dynamo defekt zijn kan ik dan bijvoorbeeld zelf de regelaar vervangen, of koolborstel?
Ik hoop dat iemand hier wat antwoorden op kan geven, alvast bedankt.
Oh ja, ik heb nu alle bouten en moeren los maar ik kan geen kant op met de dynamo.
Moet hij er vanboven of vanonder uit??????11 maart 2013 om 16:55 #18115270Ik denk eerder dat je een lek spanning heb.
Weet je hoe je dat moet meten?
Jou dynamo zit achter op het blok toch?
In dat geval moet jij je brandstoffilter huis kompleet weg halen.
Maar eerst moet jij je paravan verwijderen.
Met een beetje rommelen moet je hem er dat tussen uit krijgen.Als eerst moet je op een lek spanning controleren, daar heb je een ampere meter voor nodig.
11 maart 2013 om 18:26 #18115271Oké, ik zal het brandstoffilterhuis demonteren en kijken of ik hem er dan uit krijg.
Lekstroom, gewoon meter tussen plus kabel en accupool?
Dan op ampère stand meten?11 maart 2013 om 18:49 #18115272de min kabel gebruiken ivm evt sluiting maken.meter op ampere, auto op slot doen.
en rekening houden met een motorkap sensor als je een alarm heb.
ongeveer 20 min wachten dan zouden alle systemen uit moeten zijn.
Mag niet meer dan 0.07 ampere zijn dacht ik.
heb je een verbruiker, dan begin je met de grote hoofdzekeringen te verwijderen.
Dan kijken bij welke zekering de ampere daalt.
En dan uitzoeken wat er allemaal onder die zekering valt.
Het is meestal een lampje in bijv. je dashboard kastje, een radio, dynamo.12 maart 2013 om 12:37 #18115273Vandaag dynamo eruit gehaald, moet inderdaad eerst brandstoffilterhuis weghalen om de dynamo eruit te krijgen.
Dynamo laten testen bij dynamo boer, en inderdaad defect!
Ik kon kiezen voor laten repareren of een imitatie die vele malen betrouwaarder was dan de originele volgens deze meneer.(scheelde 100 euro t.o.v. repareren.)
Ik heb gelijk een nieuwe genomen zodat ik de boel weer in elkaar kon zetten.
Alles weer gemonteerd en deze dynamo geeft gelijk meer als 14 volt.
Plus kabel wordt wel erg heet maar komt denk ik omdat accu redelijk leeg is? Het is een 105 amp dynamo dus bij volle levering stroom wordt dit wel heet geloof ik.
Lekstroom nog gemeten, deze was 0,03 ampere dus lijkt mij in orde.
Nu maar hopen dat ik weer een aantal km kan rijden zonder kosten van reparaties.
Nogmaals bedankt.12 maart 2013 om 16:58 #18115274Mooi dat het is opgelost. Succes verder
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.