Dynamo stuk ?

Forumindex Forums Modellen Astra Dynamo stuk ?

  • Dit onderwerp is leeg.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #17266627
    Astragz16se
      Lid sinds:
      22 June 2012

      Hallo,

      Ik heb een Astra G Z16SE 2001 en heb de afgelopen week problemen mee gehad. Me auto start erg moeilijk in de ochtend. Vandaag was het zo ver dat ie helemaal niet starte, omdat de accu leeg was. Vorig week was ik me auto met deuren open aan het schoonmaken en toen wilde hij ook niet meer starten daarna omdat de binnenverlichting dan hele tijd aanstaat.

      Ik zou vandaag een nieuwe accu gaan aanschaffen, maar ik dacht laat me even voor de zekerheid een meting doen of me accu echt kapot is of me dynamo niet meer goed werkt. Volgens de monteur is mijn dynamo niet meer in orde. De accu meting was goed (heeft een standaard 55 ah Opel accu) en hij zei (ik zag het ook) dat de voltmeter maar op 12,8 v bleef staan. Volgens hem moet ie stationair 14v geven, maar hij kwam helaas niet boven de 12,8. Ik weet nou niet wat ik moet doen. of me dynamo daadwerkelijk stuk is of me accu gwn te oud is. Ik heb me auto nu al bijna 4 jaar en accu nooit vervangen. Ik weet niet of de vorige eigenaar dat wel heeft gedaan.

      Wie kan mij hierover meer vertellen/adviseren of de verhaal van de monteur wel klopt over de voltages. En stel dat ik een nieuwe dynamo nodig heb hoe kom ik erachter hoeveel ampere die is??? ik stond vandaag in de automaterialen zaak en die hebben verschillende soorten (70,100,120 en ga zo maar door) Ik weet niet welke in mijn auto zit. Ik kan het ook niet op de dynamo aflezen helaas. Wie weet hoeveel ampere in de Z16se zit?

      Ik hoor het graag zo snel mogelijk, omdat ik morgen ochtend al wil beginnen met reparatie. Ik kan mijn auto niet missen.

      #18240095
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        standaard is je dynamo 70, maar 100 of 120 kan ook. Bij draaiende motor moet het inderdaad 14,4 volt zijn eigenlijk.
        Zou ook nog aan je bedrading kunnen liggen. Brand er geen lampje in de auto?

        #18240096
        Astragz16se
          Lid sinds:
          22 June 2012

          Nee er brand niks. Ook geen lampjes op de teller ofzo. Ik neem aan dat de dynamo dan niet goed is?

          #18240097
          Astragz16se
            Lid sinds:
            22 June 2012

            Moet nog erbij melden dat me verlichting en ventilator op zn hoogst aan stond tijdens het meten en toen gaf die 12,88 aan

            #18240098
            Astragz16se
              Lid sinds:
              22 June 2012

              Zit de toerenteller op de dynamo aangesloten? want ik ben nu aan het zoeken op webshops en zie veel ”zonder aansluiting voor toerenteller”

              #18240099
              Haasje17
              Moderator
                Lid sinds:
                8 September 2009

                Als je een diesel dynamo hebt wel, maar in jou geval zit de toerenteller niet aangesloten op de dynamo.

                #18240100
                Astragz16se
                  Lid sinds:
                  22 June 2012

                  Opgelost. Bleek toch de accu te zijn. vreemd verhaal, maar heb met een nieuwe accu getest omdat mijn oude toch al aan vervanging toe was en dynamo gaf gwn 14v stationair aan.

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.