Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Dynamo probleem
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
21 januari 2012 om 09:37 #17245555
Sinds kort heb ik een heel vreemd probleem met de dynamo in de rekord.
Bij de vorige dynamo had ik het probleem dat zodra ik de aanjager aan zette, het lampje op het dash heel licht ging branden.
nu zit ik met het pobleem, dat hij met contact aan geen lampje meer geeft. Ook laadt hij niet bij (volt meter int dash).
Pas na een km of 10-20 begint hij met bij laden. En als ik dan contact af zet en weer aan, brandt het controle lampje ook weer.Heb inmiddels de dynamo gewisseld, maar ook de andere dynamo geeft exact het zelfde probleem.
Het gaat hier om een delco dynamo (de latere generatie zonder de stekker aan de zijkant)
Wie o wie weet wat het kan zijn???
Koolborstels zijn goed, als hij laadt, doet hij dat met 13.8V…
21 januari 2012 om 09:52 #17979712staat op de bekrachtigings draad wel spanning als de dynamo niet meer laad?
bij mijn commodore had ik ook naarmate ik engerie verbruikte dat het lampje zacht oplichte. deze lade altijd netjes 14.1volt
had later nog wel een extra masse tussen de motor en carrosserie gezet, werd het niet minder om natuurlijk
21 januari 2012 om 09:56 #17979713als hij niet laadt, komt de meter opt dash ook niet boven de 12 v (die zakt zelfs iets, wat ook te verwachten is, af en toe gevaarlijk dicht bij de 10V)
21 januari 2012 om 17:38 #17979714heb ook veel gezeur gehad, met de dynamo van de Monza…
maar zodoende wel wat bij geleerd…!
de dynamo heeft spanning nodig om te beginnen met laden…op contact gaat er stroom daar de draad, kun je zien als het lichtje brandt op je dash…
Zodra de motor begint te draaien, gaat de dynamo stroom leveren, en wordt de draad – (massa) en gaat het lampje weer uit…
Als de dynamo onder het rijden begint met laden, zou ik denken aan slecht contact ergens…?
succes… :thumb21 januari 2012 om 17:46 #17979711Vreemde is dat hij het dan wel en dan niet doet.
Heel soms werkt alles zoals het moet, brandt het controle lampje op je dash, en laadt hij meteen bij.
En vaker dan eens brandt het lampje niet op het dash, en laadt hij ook niet bij. Duurt dan vaker even. Tot hij ineens tijdens het rijden begint bij te laden (zoals gezegd, te zien aan de volt meter opt dash).Maar volgens mij werkt de kabel op D+ net anders om. Als de dynamo niet laadt, is het een massa, en als hij laadt, staat er 12V op. Lampje krijgt dan van 2 kanten spanning waardoor hij ook niet brandt, is overigens ook de enige manier waarop het relais van de achterruit bekrachtigd kan worden, daar de andere kant aan de massa hangt ;)
Dat staat verder natuurlijk los van het probleem wat we nu hebben.Wat me vandaag wel opgevallen is, is dat als het warmer buiten is, hij sneller begint met bij laden.
Mogelijk dat ergens een kabelbreuk idd de zaak aan het verneuken is, morgen eens gaan meten met een multimeter.21 januari 2012 om 18:24 #17979715meten = weten… :thumb
maar blijf wel posten…vind dit altijd mateloos interessant…! :thumbup22 januari 2012 om 03:05 #17979716Dynamo d+ staat 12 volt op contact op, als de motor loopt laad de dynamo ( normaal ) en geeft hij 12V / 14.4V max. terug waardoor het lampje uit gaat ( aan beide zijde 12V op een lampje brandt die ook niet ! )
Dus als bij jou het lampje aan gaat tijdens rijden heb je ergens lek stroom, bij een kabelbreuk heb je een onderbreking en kan je lampje niet gaan branden !
Lamp kan alleen branden met een gesloten circuit !Succes met meten :thumbup
22 januari 2012 om 13:03 #17979717Kijk eens goed of je wel het juiste lampje in het dashboard hebt zitten.
Als dit lampje een verkeerde waarde heeft, dan krijg je hele vreemde dingen.
Als het lampje bijvoorbeeld 2 watt moet zijn, maar er zit een 1 Watt lampje in…………….dan zit daar een dunner gloeidraadje in. Er kan dan dus minder stroom door het lampje lopen, waardoor ook de veldbekrachtiging van de dynamo niet op gang komt.
Tevens kan er een breuk in de print zitten achter het dashboard. Als je wat langer rijdt……wordt de auto warmer (interieurtemperatuur). Hierdoor zet de print iets uit, waardoor het print-spoor weer contact maakt. Hierdoor loopt er weer stroom door het dynamolampje en wordt het veld weer bekrachtigd, waardoor de dynamo weer gaat laden.
Contact-oppervlakken van de aansluitingen achterop je startmotor goed schoonmaken kan helpen tegen het zachte opgloeien van het dynamolampje.
22 januari 2012 om 18:58 #17979718we hebben gemeten en ben er voor 90% van overtuigd de oorzaak gevonden te hebben.
Kon bij de dynamo niets verkeerds vinden, dus de blauw/witte kabel gemeten. Bij tikken op het dash zag ik kleine pieken op de multimeter…
Dus weer terug in de auto, en een goeie ram tegen het dash gegeven, et voila, problem fixt :jerry
Nu laadt hij dus direct bij en gaat het lampje ook direct branden.
Even terug gaan in mijn memorie bank, bracht ineens aan het licht, dat bij het aansluiten van de aansturing van de stoelverwarming, ik deze achter op het dash afgetapt heb van de blauw/witte draad.
In tegenstelling tot alle andere kabels die nieuw gelegd/afgetapt zijn, is deze niet gesoldeerd geworden, maar met zon kut blauw klem blokje gedaan :swear
Waar zou het probleem dan moeten liggen…… :sleeping :sleepingDus volgend weekend gaat het dash er weer uit en gaan we weer met de soldeerbout aan de slag, ff de laatste zooi eruit trekken, en weer fatsoenlijke verbindingen maken (solderen met krimpkous dus).
Kan dan gelijk ff de print nakijken van het dash zelf.@Postbus, thnx voor die tip tegen het zacht opgloeien, die gaan we zeker proberen :thumbup
22 januari 2012 om 20:26 #17979719dat is goed nieuw…! :thumb
succes verder…!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.