Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Dynamo defect? astra H 1.7 DTH gemaakt!!!!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 april 2010 om 17:13 #17219883
Als je bij de astra H de settingsknop van je radio ingedrukt houd kom je in een soort servicemenu van je boordcomputer.
Nu geeft het menu ook aan U term30 …V.
Heeft iets met voltage te maken maar wat houd die waarde in?
Wat is U term30?
bedankt…..11 april 2010 om 18:16 #17655153ik denk dat te maken heeft hoeveel er spanning er op de + pool van de accu staat
als ik het goed heb is ”30” Plus en “31” de min pool van de accu.
Gr
Stefan.11 april 2010 om 18:20 #17655154klopt en 15 is geschakelde plus:thumbup
11 april 2010 om 18:25 #17655155:thumbup
11 april 2010 om 19:26 #17655156oke dus niet je laadspanning van je dynamo?
11 april 2010 om 20:03 #17655157jawel , kijk maar als je motor loopt zal hij op 1 op van de plaatsen 14V aangeven.
11 april 2010 om 20:55 #17655158Ja ik zag het problemen.
Waarschijnlijk dynamo defect.
spanning loopt terug stuurbekrachtiging valt uit verlichting valt terug, abs lampje acculampje en motorstoringslampje branden.
uitgelezen met OP-COM
volgende meldingen:
P0621 – Generator Lamp “L” Control Circuit Malfunction
(02) – Not presentP0560 – System Voltage Low Input
(03) – Not presentP0070 – Ambient Air Temperature Sensor Error
(71) – Not presentU2108 – CAN-Bus no Communication with ABS/TC
(70) – Not presentP0500 – Vehicle Speed Signal Range/Performance
(74) – Not presentP0500 – Vehicle Speed Signal Range/Performance
(7F) – Not presentP0500 – Vehicle Speed Signal Range/Performance
(5B) – Not presentmeer kon ik niet uitlezen spanning te laag en display en dashboard valt ook uit.
Ik denk de dynamo iemand een bevestiging?
bedankt.11 april 2010 om 20:57 #17655159Morgen maar bij de dealer brengen.
Hebben vorige week onderhoudsbeurt gegeven en de week ervoor accu vervangen. ben een goede klant haha.
De monteur zei al bij vervangen van accu, dat evt. ook de dynamo kapot kon zijn.11 april 2010 om 21:03 #17655160denk toch een dynamo probleem inderdaad.
werkt het dynamo lampje nog wel bij contact opzetten??
Willem
11 april 2010 om 21:07 #17655161gaat gelijk acculampje branden
en na overstarten met startkabels gaan ook lampje abs en motorstoringslampje branden alles gaat aan en uit en boordcomputer geeft aan bij
U TERM30 teruglopende spanning tot onder 9Volt
de stuurbekrachtiging valt al eerder uit onder de 11 Volt en ABS geeft ook al eerder storingen aan.
Dus toch dynamo? gaat me weer zeker €550,- kosten of zoiets. Pffff.
Werk laatste tijd voor de kosten van mijn auto, maar ja een opel liefhebber laat zich eigen niet uit de weg slaan haha.11 april 2010 om 21:08 #17655162Ik heb het idee dat ik de laatste tijd ook de lagers hoorde van de dynamo en een branderig luchtje kan dat?
11 april 2010 om 22:11 #17655163Morgen maar eens kijken.
Misschien anders zelf vervangen, dynamo kost nieuw €209,-
bespaar ik een hoop. nog ergens waar ik op moet letten?
Is zelf vervangen goed te doen? ben redelijk technisch. (ben elektricien).12 april 2010 om 05:23 #17655164MMMM dat is minder Joop en inderdaad als je motor loopt moet hij op de bovenste regel in de testmode 14V aangeven anders is je dynamo kapot , wel handig trouwens dat je een Op-Com hebt he !
En ik zou het lekker zelf proberen om je Dynamo te vervangen dat scheelt toch weer een paar honderd euro. je kunt hem weg brengen naar een revisie bedrijf of die ene op mp kopen van 209 euro.
Je hebt denk ik wel een brug nodig want je bodemplaat moet er ook af en dan kan je er beter bij.
En je luchtfilter unit kan je er beter ook uit halen dan heb je ook al wat meer ruimte bij de multie riem. (noteer wel goed hoe hij er op heeft gezeten) !Hoeveel km heeft jouw Astra nu gelopen ?
ben en er wel benieuwd naar want ik heb ook een Astra met een 1,7 DTH motor.Succes !
Gr
Stefan.12 april 2010 om 16:40 #17655165Mijn astra heeft nu bijna 175.000km gelopen.
En mag boven de smeerput van de buurman staan dus dat scheelt.
Ben even accu aan het opladen zodat ik hem ieder geval kan verrijden zonder te hoeven duwen.
En zo’n OP-COM is idd een uitkomst.
Nog tips voor het vervangen van de dynamo?
Ik neem aan dat je het beste de accu loskoppelen kan tijdens vervangen.
En hoe ontspan ik de multisnaar? Met de dynamo zelf?
En nog andere aandachtspunten?12 april 2010 om 19:14 #17655166Mijn astra heeft nu bijna 175.000km gelopen.
En mag boven de smeerput van de buurman staan dus dat scheelt.
Ben even accu aan het opladen zodat ik hem ieder geval kan verrijden zonder te hoeven duwen.
En zo’n OP-COM is idd een uitkomst.
Nog tips voor het vervangen van de dynamo?
Ik neem aan dat je het beste de accu loskoppelen kan tijdens vervangen.
En hoe ontspan ik de multisnaar? Met de dynamo zelf?
En nog andere aandachtspunten?Mijn astra heeft nu 168.000km en ik hoop niet dat ik ook zometeen aan de beurt ben.
heb nog 4 grote ritten gepland staan in april en mei. die zeker 800 km op 1 dag zijn.Koppel zeker de accu los als je hem gaat vervangen.
het onspannen van de mulitieriem doe je met de multieriem spanner daar zet je een ringsleutel op en als ik haal je die tegen de klok in en dan kan je riem eraf pakken, kijk uit er staat natuurlijk wel spanning op deze spanner (veer)kijk ook gelijk of je dynamo stekkers nog vrij zijn van corrosie en andere aanslag anders kan je deze ook gelijk schoon maken.
Als je kunt maak dan wat foto’s is altijd handig voor andere die met het zelfde probleem ooit komen.
Gr en Succes !
Stefan.
12 april 2010 om 20:44 #17655167Ok zal zeker foto’s maken houd jullie op de hoogte van ontwikkelingen.
22 april 2010 om 19:12 #17655168Ik heb vorige week de dynamo vervangen.
Heb een nieuwe via internet besteld.
Was exact dezelfde als origineel.
Dus goed te zien hoe over te zetten.
Is wel een lastige klus.
Smeerput of hefbrug aan te raden.
Ik heb het in de smeerput van de buurman gedaan.
Accu losgekoppeld.
Bodemplaat verwijderd wat al een lastig klusje is.
dan luchtfilterhuis eruit om wat ruimte te krijgen om multisnaar eraf te halen.
Spanrol ontspannen en snaar erafhalen.
Nu zit er op de dynamo een pomp (stuurbekrachtiging?)
dus zit je even met olie in de slangen.
Ik heb de ene slang afgeknepen en erafgehaald.
andere slang een passend dopsleuteldopje ingedaan en afgedopt om zo weinig olie te verliezen.
2 ophangbouten losgemaakt.
vacuumslang erafgetrokken.
en een slang vanbovenaf gedemonteerd is lastig bij te komen.
Evenals de stekker van de dynamo ook deze is lastig te verwijderen.
En de massakabel losmaken.
Dan claxon demonteren om ruimte te maken om dynamo naar rechts weg te nemen.
En het monteren in omgekeerde volgorde.
Nu zag ik bij oude dynamo dat dit pompje wat erop zit gelekt heeft.
Misschien is dit de reden van het kapot gaan van de dynamo.
Gezien deze olie zal gaan invreten op wikkelingen en gelijkrichter.
Ik heb geen foto’s van het demonteren gemaakt gezien ik zeer vieze handen had en alleen was.
en al met al was het in 1 avond gefixt voor een amateur haha.
Ik zal wel nog even een foto maken en plaatsen van oude dynamo kun je de lekkage ook zien.
Nieuwe dynamo werkt nu al week naar behoren en gelukkig makkelijk de laadspanning makkelijk te zien in extra functie in boordcomputer.
Waar ik wel even van schrok was het aansluiten van de accu.
Toen de polen aangesloten werden klonk er een plof en vanuit de dynamo dus ik dacht o nee he gelijk defect, maar niets aan de hand blijkt.
Ik denk dat het komt doordat de wikkelingen onder spanning komen en de spoel zich dus laad.
Dus is een klus die best zelf te doen is.
Maar volgens mij moet het makkelijker kunnen als je de voorkant uitbouwd, dan heb je meer ruimte alle stekkers en slangen te kunnen loskoppelen.
foto volgt binnenkort.22 april 2010 om 19:18 #17655169mooi dat het gelukt is. :D
ik denk dat de dynamo ook met vloeistof gekoeld wordt aangezien de stuurbekrachtiging electrisch is.
Gr
Stefan. :22 april 2010 om 19:22 #17655170Ok dat is idd mogelijk .
Check je eigen dynamo dus tijdens onderhoud op het lekken van dit pompje. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.