Dump valve op Y 2.0 DTH motor ?!?

Forumindex Forums Modellen Astra Dump valve op Y 2.0 DTH motor ?!?

  • Dit onderwerp is leeg.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #17260176
    Leon Kok
      Lid sinds:
      6 December 2012

      Zo nieuw projectje.

      Ik wil een dump valve op mijn motor bouwen.

      Ja het is een diesel, ja ik weet hoe een DV werkt.

      Is het nodig ??? nee niet echt.
      Is het leuk ??? denk van wel.

      Ik wil de DV inbouwen of tussen turbo en intercooler of tussen intercooler en EGR klep.
      Makkelijkste is nu tussen turbo en IC, kwestie van de buis doorslijpen en een T-stuk slang er tussen of een 25mm pijpje erop lassen.
      DV werkt op onderdruk en die kan ik met een T-stukje weghalen bij de klepdeksel.

      In mijn Audi 5 cilinder turbo MOET er een recirculating dump valve op wat betekend dat de gecirculeerde lucht binnen het systeem moet blijven anders valt de motor gewoon uit, maw de gecirculeerde lucht moet terug het blok in en wel vlak voor de turbo.

      Als ik bij mijn motor de olie vuldop los haal tijdens het lopen gebeurt niks bijzonders waar voor mij uit blijkt dat ik waarschijnlijk geen recirculatie nodig heb en de overtollige turbodruk in de atmosfeer kan blazen.
      Ook al zou dat zo zijn dan denk ik er nog over om de lucht te laten circuleren en het eveneens voor de turbo te laten uitkomen met als xtra effect dat de turbo die overtollige druk weer krijgt waardoor ie nog sneller weer op toeren is en dus nog minder turbo gat daar is.

      VRAAG IS DUS; Heb ik een recirculatie nodig of kan ie gewoon in de atmosfeer blazen ….???

      #18169215
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        een DV op een diesel kan zorgen voor vermogens vermindering..
        een DV op een diesel moet wel anders aangestuurd worden, er is geen vacuum bij Gas-Los (vrije aanzuiging, geen smoor / gasklep (dus geen onderdruk))
        een DV op een diesel is niet heel effectief, daar de motor zijn lucht vrij kan aanzuigen, hierdoor zal de lucht niet tegen de gasklep botsen oid..

        Wat heeft de Olievuldop te maken met een Recirculerende Dumpvalve??
        en al die Wel afblazende Audi 2.2Turbo’s die ik tegen kom dan, hoe doen hun dat??

        Recirculerende Dumpvalve is nodig als de Waarde en werking van de DV gemeten word door de LMM.

        Olie dop los, en Vacuum, of Overdruk, heeft met het type Carterventilatie, en/of slijtage van de motor te maken..

        Willem

        #18169216
        Leon Kok
          Lid sinds:
          6 December 2012

          Nou das dan duidelijk Wim, project word geschrapt.
          Blijft alleen een grotere intercooler over.

          Die olie vuldop heeft niks met de recirculeering v/d lucht te maken op een Audi, wat ik daarmee wil zeggen is dat er een closed loop systeem op Audi zit vanwaar je dus recirculatie moet hebben. Meerdere Audi 5 cil. motor vallen totaal in de kelder of zelfs uit als je de vuldop lost.

          Hoe die Audi’s aan afblaas geluid komen, tja als ik mijn S6 de 1,7 bar turbodruk laat afblazen naast een fietser vallen die meestal van de fiets van schrik… :thumb .
          De overtollige turbodruk (afblaas geluid) komt dan via het open luchtfilter weer naar buiten (het geluid dan wel te verstaan).

          Om een open DV te rijden op Audi 5 cilinder moet je zoiezo zonder lmm rijden en hij moet erop geprogrammeerd worden maar of dit daadwerkelijk zo is met de open DV gaat mij boven de pet wbt kennis.

          #18169217
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            maar de oleivuldop heeft verder niks te maken met je Dumpvalve systeem..
            en dat sommige audi’s uitpleuren bij oliedop los halen heeft met het Carterventilatie systeem te maken.

            Geluid:

            Open Filter, inderdaad, Stom dat ik niet aan zo’n vermogens AFnemer gedacht heb :shock:

            Doelde meer op de 2.2 Turbo’s waar ik zelf kennis van gehad heb (en gereden heb, gewoon om een keer in gereden te hebben).
            1x een auto van een soort prive rally teampje die deden van die wedstrijden die nog wel eens op industriegebieden gehouden werden (Audi 100 2.2Turbo (niet het A6 model, maar 1 ervoor, met zo’n Japans motormanagement (S2 motor zeg maar)), die hadden ook een Externe valve erop, terwijl het originele systeem Closed loop was, verder geen problemen mee gehad.
            Zij lieten de Originele DV iets meewerken waardoor terugstroom gemeten werd, en dat was voldoende.
            Oja, hier werd ivm het vermogen zo optimaal mogenlijjk te houden GEEN!!! Open Filtersysteem gebruikt, maar een Gesloten bak.

            maargoed lees hier S6, zal wel een moderner (lastiger te kraken) systeempje hebben.

            Willem

            #18169218
            Leon Kok
              Lid sinds:
              6 December 2012

              Klopt helemaal wbt de oliedop en uitvallen dat te maken heeft met de carterventilatie en nogmaals het is een closed loop systeem en de carterventilatie is daar onderdeel van net als de aangezogen lucht na de lmm, maarja is ook niet zo belangrijk.

              Ja er zijn allerlei wegen naar Rome en zo zijn er ook etterlijke setups voor de Audi 5 cilinder 20V Turbo motor, er zijn ook 3 verschillende basis motoren.
              Beginnen bij de 3B (Ur quattro, 200 20 turbo, S2 coupe) met 220pk en 309nm, de gemodificeerde ABY (S2 coupe, avant, limo) 230pk en 350/380nm(overboost)), de voor zwaardere auto’s AAN(S4 en S6 serie) 230pk en 350nm(geen overboost)) en de beruchte RS2 motor ADU met 315pk en 410nm.

              Open luchtfilter is niet altijd beter, gebruikt iets meer peut en het koppel komt wat later maar boven in kan ie veel meer lucht aanzuigen.

              Er zijn tuners die meer dan 1000pk en meer dan 1000nm uit deze motoren halen, vooral voor de sprint.

              Mijn S6 is niks speciaals ivm de andere S2, S4. Ik heb alleen niet zover doorgetuned dat ik zonder lmm kan rijden, mijn motor draaid met +/- 410pk en 580nm.
              Wil ik meer kost het weer veel geld en moet de motor gedaan worden met zuigers, drijfstangen en de rest. Ik zou dan ook een VEMS systeem erin kunnen nemen en dan kan de lmm weg en zou er eventueel een open DV op kunnen.
              Maar ik heb geen open DV nodig voor een leuk afblaas geluidje, + 1 bar uit je open luchtfilter verzet bergen en fietsers.

              #18169219
              cano666
                Lid sinds:
                28 September 2012

                Neem een forge split r heb je ook nog een leuk afblaas geluidje. En kwa vermogen scheelt het echt niks ik zou zeggen doe het probeer je krijgt er geen spijt van! split r is een diverter valve en dumpvalve in 1 doet bijv 70% lucht terug naar de lmm en 30% naar buiten kun je instellen.

                #18169214
                Leon Kok
                  Lid sinds:
                  6 December 2012

                  En hoe word die split R dan aangestuurd cano666 ??? ik zou er trouwens geen kopen want ik heb nog 2 gloednieuwe DV’s van Dahlback tuning liggen, onderdruk aangestuurd.

                  #18169220
                  dion87
                    Lid sinds:
                    22 August 2011

                    neem aan dat er standaard een recirc klep op zit?

                    zou lekker een open filter erop zetten.. heb het ook op me z20let, en dan heb je geen dumpvalve nodig..

                    #18169221
                    cano666
                      Lid sinds:
                      28 September 2012

                      komt ipv de standaard recirc klep

                      #18169222
                      Leon Kok
                        Lid sinds:
                        6 December 2012

                        Ik heb al een open luchtfilter Dion87.

                        Waar zit die standaard recirculate klep dan ?

                        #18169223
                        astraTD
                          Lid sinds:
                          9 March 2009

                          wou ik ook doen op me diesel maar gaat niet.

                          #18169224
                          wim-v6
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            12 August 2005

                            Recirculatieklep klep Heeft de diesel niet.

                            helemaal niks in de Vorm van een DV, is ook niet nodig.. omdat de turbo niet word tegen gehouden door een gasklep oid..

                            Willem

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.