Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Dubbele remschijven vooraan?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
10 november 2011 om 15:33 #17242935
Hallo iedereen!
ik heb nu 3 weken mijn Astra Coupe Bertone,
en er viel mij iets op.Ik heb zowel vooraan als achteraan remschijven, maar vooraan heb ik er twee zitten,
en achteraan slechts één.Ik heb er een foto van gemaakt:
Vooraan:
Achteraan:
Is er iemand die mij kan uitleggen wat dit juist is, waarom, en hoe dit werkt?
Trouwens, dat roestige is dat normaal voor schijven die al een tijdje meegaan ?Alvast bedankt!
groetjes.
10 november 2011 om 16:07 #17937866AnoniemLid sinds:
1 January 1970@kwuyts wrote:
Hallo iedereen!
ik heb nu 3 weken mijn Astra Coupe Bertone,
en er viel mij iets op.Ik heb zowel vooraan als achteraan remschijven, maar vooraan heb ik er twee zitten,
en achteraan slechts één.Ik heb er een foto van gemaakt:
Vooraan:
Achteraan:
Is er iemand die mij kan uitleggen wat dit juist is, waarom, en hoe dit werkt?
Trouwens, dat roestige is dat normaal voor schijven die al een tijdje meegaan ?Alvast bedankt!
groetjes.
niet helemaal waar ;)
voor en achter zitten per wiel maar 1 remschijf ;)
enkel zit er voor een geventileerde schijf
dat lijkt dan een dubbele maar is het niet echtzitten schotten tussen beide “schijven” voor betere koeling
dat ze roestig zijn klopt wel voor wat oudere schijven
zolang de raakvlakken met de blokken (zijkanten van de schijf)maar netjes blank zijn ;)
dat deze schijven op de foto al wat km,s eropgezeten hebben kun je dan weer goed zien
aan de uitstekende rand (daar waar het blanke deel ophoud aan de buitenkant van de schijf)de dikte van die rand is wat er door de jaren heen van je remschijf afgesleten is ;) ;)
dus nieuw kun je deze cker niet meer noemen
zo hoort een geventileerde remschijf er uit te zien als die nieuw is ;)
10 november 2011 om 16:11 #17937867Bedankt voor je antwoord!
Ik had al wel eens gehoord van een geventileerde schijf, maar ik wist niet hoe dit
er nu in het echt uitzag.
Nu dus wel :DIk zal het roest dan maar laten zitten.
Heb je misschien tips om mijn volgende set schijven wat beter te onderhouden
om roest te voorkomen? Of is dit gewoon niet haalbaar?Groetjes!
10 november 2011 om 16:31 #17937868Is niet haalbaar, word bij goed remmen te heet.
Zelfs mijn hittebestendige verf is er op de achterschijven al weer af.
Willem
10 november 2011 om 16:41 #17937869Oke, dan ga ik niet proberen. :thumb .
Binnen een half jaar zullen deze schijven wel op zijn, en dan laat ik er nieuwe steken.Zonder enige ervaring is het wellicht niet te doen om zelf je schijven te steken? :D
Groetjes!
10 november 2011 om 19:26 #17937870vervangen is niet zo moeilijk:
Wielen eraf met dop 17
inbusbouten remklauw los met inbusdop 10(evt met verlengde arm als ze goed vast zitten)
blokken eruit halen(evt met platte schroevendraaier ertussendrukken, gaat t veertje makkelijker)
remklauw schoonmaken op t loopvlak met staalborstel
zuiger terugduwen met waterpomptang
blokken terugplaatsenremschijf met schroefje los(kruiskop)
naaf ontroesten met staalborstelschijf erop, klauw erop, wiel terug en rempedaal oppompen.
10 november 2011 om 20:15 #17937871Zuigers van achterremmen moeten draaiend terug worden gedrukt!
11 november 2011 om 09:59 #17937872Wielen eraf moet nog lukken, maar moet je de remmen niet ontluchten etc als je de blokken er terug oplegt?
En van zoiets heb ik dus 0,0 verstand :DGroetjes.
11 november 2011 om 10:07 #17937873Ik ga even offtopic hoor…maar ik zie in je onderschrift dat je een Coupé hebt met X16XEP.
Volgens mij is de kleinste motor (in Nederland) waarmee de Coupé is geleverd de X18XE1 / Z18XE, alleen de cabrio had nog een 1.6.
Is jouw blok wel origineel? Of zijn er in andere landen wel kleinere blokken geleverd in de Coupé?11 november 2011 om 11:16 #17937874de coupe is in nederland ook met Z16XE en Z16XEP geleverd.
11 november 2011 om 11:23 #17937875Ow….okay. Ik ben er nog nooit één tegengekomen en de specificatielijst van de Autoweek bijvoorbeeld kent ‘m ook alleen met 1.8 en groter. Ik was er (samen met wat collega’s en vrienden) compleet van overtuigd dat de 1.6 Coupé niet bestond.
Sorry, zal je topic verder niet spammen ;)
11 november 2011 om 11:35 #17937876Mijn blok is inderdaad de originele, maar hij komt wel van België. :D
En je mag gerust verder “spammen” hoor. Zo’n dingen vind ik wel interessant hoewel ik
weinig kennis heb van auto’s. 50% van wat er op dit forum gezegd wordt klinkt als chinees voor mij,
maar ik leer bij :D :D .Groetjes.
11 november 2011 om 12:13 #17937877Nou, als je het interessant vind, kun je bijvoorbeeld een keer je chassisnummer natrekken. Moet even die website opzoeken, weet ‘m niet uit m’n hoofd.
Ik ben bezig met het opstellen van een lijst met specificaties en dergelijke van mijn Coupé. Zal die binnenkort posten, wie weet vind je zelf ook nog leuke weetjes.11 november 2011 om 12:32 #17937878Dat lijkt me inderdaad wel leuk. Als je die website vindt mag je hem altijd even doorsturen :D .
Wat kan je zoal vinden aan informatie adhv een chassisnummer en die website?Groetjes.
11 november 2011 om 12:39 #17937879Bouwjaar (bij mij 2000, maar de auto is pas in 2001 op kenteken gezet), plaats waar de auto gebouwd is (maar dat is hetzelfde als bij mij, zie onderschrift), als hoeveelste je wagen is geproduceerd dat jaar door Bertone (bij mij wijkt dat af van het plaatje dat naast het motorkapslot zit).
Doordat ik erachter kwam dat m’n auto al in 2000 gebouwd is, snap ik nu ook dat een aantal dingen op mijn auto niet werken (zoals je sleutel in het slot naar rechts houden om de ramen te laten sluiten, dat kan bij latere jaren wel en dan kun je ‘m ook zo aanpassen dat je ramen dichtgaan als je de auto met de sleutel op afstandsbediening op slot doet).
11 november 2011 om 12:48 #17937880Mijn coupe zou vermoed ik een van de laatst gebouwde zijn.
Teminste als de gegevens die ik nu heb niet afwijken zoals bij jouw het geval was.De productie van de coupe (cabrio niet bijgerekend) is in 2004 gestopt vond ik op internet.
En mijn bouwjaar zou oktober 2004 zijn.Mijn ramen sluiten inderdaad als ik de sleutel in het slot naar rechts houd.
Ik heb het topic hier op het forum ook gelezen ivm de ramen sluiten door de wagen
met de afstandbediening op slot te doen. Maar er bleken nogal wat “problemen” op te duiken
na 1-2 dagen.Groetjes.
11 november 2011 om 14:10 #17937881Is je kenteken van oktober 2004? Of echt gebouwd in oktober 2004?
Want de maand van de productie weet ik van mijn wagen niet, dus als je me kunt vertellen hoe ik daar achter kan komen?11 november 2011 om 14:25 #17937865Nu je het zegt heb ik het nog eens nagekeken en er staat inderdaad 1ste inschrijving oktober 2004 :thumb .
Dus wanneer hij bebouwd is kan ik niet met zekerheid zeggen :DGroetjes.
11 november 2011 om 14:31 #17937882Start anders even een nieuw topic en stuur me ff een pm met de link ervan? Dan spammen we je remmen-topic niet verder en kan ik je nog een hoop vertellen.
11 november 2011 om 14:35 #17937883Doe ik, op dit topic kan trouwens een slotje ik heb de informatie die ik nodig had :D
Dank jullie allen!
Groetjes.
11 november 2011 om 14:48 #17937884Je hebt toch nog geen antwoord op je vraag over het ontluchten? Ik heb m’n remmen nog niet hoeven vervangen, dus ik kan je er niet mee helpen.
Volgens mij hoeft het niet, omdat je je remvloeistofsysteem niet onderbreekt of laat leeglopen o.id., maar dat weet ik niet zeker.11 november 2011 om 14:52 #17937885Neen, maar ik ga het toch niet zelf doen denk ik.
Voor het moment heb ik er niet genoeg verstand van om aan iets essentieel als remmen
zelf te “prutsen”. Want dat is wat het wordt als ik eraan begin :PMaar als iemand een mooie how-to heeft mag de link hier alsnog gepost worden.
Ik zal er zelf ook eens goed op googlen, dan krijg ik een beter beeld van hoe zoiets moet :thumb .Groetjes.
17 november 2011 om 18:45 #17937886AnoniemLid sinds:
1 January 1970kwuyts wrote:Neen, maar ik ga het toch niet zelf doen denk ik.
Voor het moment heb ik er niet genoeg verstand van om aan iets essentieel als remmen
zelf te “prutsen”. Want dat is wat het wordt als ik eraan begin :PMaar als iemand een mooie how-to heeft mag de link hier alsnog gepost worden.
Ik zal er zelf ook eens goed op googlen, dan krijg ik een beter beeld van hoe zoiets moet :thumb .Groetjes.
ff terug naar je vraag
nee de remmen hoef je niet te ontluchten bij enkel remblokken en of schijven vervangen
heel veel steld het niet voormaar als je je zelluf er niet mee vertrouwd
dan is het inderdaad beter om het uit te besteden ;) -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.