Forumindex › Forums › Techniek › Cih › Droog lopen klepstoter
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
26 augustus 2009 om 20:22 #17211680
Heb een 1900 CIH motor uit 78 en rijdt op gas. Nu loopt sinds een tijdje ieder keer de klepstoter van de uitlaatklep van de derde cilinder droog. Heb de oliekanaaltjes al door geblazen met de compressor, dus die zijn open. De kop is wel een paar maanden geleden gereviseerd. Wat is er aan de hand?
26 augustus 2009 om 20:59 #17516244Bougies eruit halen,
Klepstoters eruit halen.
Iemand laten starten.
Kijken of er olie in het gat van de stoter komt bij de eerste cilinder.
Vervolgens één voor één de stoter terug plaatsen vanaf de distributiezijde en kijken wanneer het stopt.
Is er wellicht een andere nokkenas ingekomen?
Is er wellicht een ander nokkenaslager ingekomen in het voorste lager?
27 augustus 2009 om 08:33 #17516245Er is inderdaad een nieuwe nokkenas ingekomen met nieuwe klepstoters, ook zijn alle nokkenaslagers vervangen. Het rare is dat alleen die klepstoter droogloopt, de andere die weer daar achterliggen smeren allemaal wel.
27 augustus 2009 om 09:06 #17516246Dan moet het bijna wel vuil zijn wat klem zit in je olie-kanaaltje.
Je hebt een tandarts-boortje nodig ofzo.
Bij de nokkenas gaat het om de groef in het eerste lager.
Kun je de oude nokkenas vergelijken met de nieuwe?
27 augustus 2009 om 15:20 #17516247het kan ook zijn dat er geen groef in je nokkenas zit waardoor de olie niet door je kop gaat, deze groef zit in je eerste nokkenaslager tap:thumbup
27 augustus 2009 om 18:51 #17516248Het zijn dezelfde nokkenassen, geen verschil. Alles smeert, dus de olie komt wel in de kop. Heb het revisiebedrijf gebeld, zij gaven mij het advies om een engine flush te doen. Zo gezegd, zo gedaan. Heb vanmorgen de motor warm gereden, flush erbij en 5 minuten laten lopen zoals beschreven. Olie gelijk eraf, filter eraf, de oliepomp geleegd. Vervolgens toe alles leeg was, nieuwe olie erop (mineraal 15W40). Nieuwe filter erop, oliepomp gevuld. Vervolgens zo’n 50 km gaan rijden, niks aan de hand, tot de laatste 3 kilometer en daar begon het weer. Snap er niks van, als er ergens toch iets dichtzit dan moet het toch gelijk problemen opleveren? Waarom kan ik eerst een flink eind rijden, en dan ineens niet? Heb daarop de kleppendeksel weer eraf gehaald, zo een scheut olie op de stoter gegoten, weer dicht gemaakt en gaan rijden. De eerste 25 a 30 km niks aan de hand en dan ineens is het erweer. :wtf
28 augustus 2009 om 18:34 #17516249:)zitten in de kop nog wel alle alluminium busjes geslagen? ik dacht dat er van boven 4 inzitten. als er 1 uit is kan je ook dit probleem hebben
28 augustus 2009 om 19:44 #17516250hmmm, dis wel een heel vreemd probleem,
probeer anders een het volgende :
– lange pen ongeveer 40 cm lang en 1 cm dik, laatste stuk moet plat zijn.
– ontsteking eruit
– pen er in zetten, moet precies in de oliepomp vallen
– dan rechtsom laten draaien met een boormachine
– uiteraard zonder kleppendeksel;)
– nu kan je kijken waar de olieloop ophoud, daar zal je probleem dan ook zittenveel succes en hoop dat je er wat aan hebt;):thumbup
30 augustus 2009 om 22:43 #17516251en al wat nieuws?
31 augustus 2009 om 06:45 #17516252Nee, nog niet, kan er donderdag pas naar kijken, moet deze week veel werken.
31 augustus 2009 om 23:05 #17516253Heb je echt gekeken of er olie uit het kanaaltje komt met je klepstoter eruit, of concludeer je aan het geluid dat hij geen olie krijgt?
Ik ga ervan uit dat je hydraulische stoters hebt?
1 september 2009 om 19:32 #17516254origineel gepost door boyanka
:)zitten in de kop nog wel alle alluminium busjes geslagen? ik dacht dat er van boven 4 inzitten. als er 1 uit is kan je ook dit probleem hebbenToch nog even snel gekeken onder de deksel, er zitten idd drie aluminium busjes boven in de kop, ze zitten er nog alle drie in, eentje steekt wel iets ver uit, maar daar is niks raars aan te zien.
1 september 2009 om 19:34 #17516255origineel gepost door postbusmanta
Heb je echt gekeken of er olie uit het kanaaltje komt met je klepstoter eruit, of concludeer je aan het geluid dat hij geen olie krijgt?Ik ga ervan uit dat je hydraulische stoters hebt?
Het zijn mechanische stoters, en het is een conclusie op basis van geluid, en het feit dat als ik de stoter eruit haal, dat deze geheel droog is en extreem heet.
1 september 2009 om 19:39 #17516256Heb toch nog even tijd gevonden, dus wil em niet starten om em warm te draaien, zodat de olie ook overal lekker loopt. Er komt me toch een herrie uit dat ding, je hoort em gewoon “slaan” op de tuimelaar en de klepstoter tikt als een gek. Ook loopt de motor dan minder, vervolgens loopt ie weer lekker door, dan weer dat geluid met happerende motor. Het wordt steeds gekker :hmmz
2 september 2009 om 09:04 #17516257origineel gepost door Maarten_Rekord_C
origineel gepost door postbusmanta
Heb je echt gekeken of er olie uit het kanaaltje komt met je klepstoter eruit, of concludeer je aan het geluid dat hij geen olie krijgt?Ik ga ervan uit dat je hydraulische stoters hebt?
Het zijn mechanische stoters, en het is een conclusie op basis van geluid, en het feit dat als ik de stoter eruit haal, dat deze geheel droog is en extreem heet.
En als je alleen die stoter eruit laat en de bougies eruit haalt.
Vervolgens iemand de startmotor laat ronddraaien, komt er dan olie in het gat van de stoter?Dan kun je dingen uit gaan sluiten namelijk.
Het kan een maandag-morgen stoter zijn (verkeerde passing of geen oliegroef erin)………….of…………
Ik zat ook nog te denken aan een verkeerde passing tussen je klepgeleider en je klepsteel. Als je klep een klein stukje blijft openstaan (te krappe passing bij hoge temperatuur), gaat hij ook beroerd lopen en gaat je stoter klapperen.3 september 2009 om 15:07 #17516258origineel gepost door city77
hmmm, dis wel een heel vreemd probleem,probeer anders een het volgende :
– lange pen ongeveer 40 cm lang en 1 cm dik, laatste stuk moet plat zijn.
– ontsteking eruit
– pen er in zetten, moet precies in de oliepomp vallen
– dan rechtsom laten draaien met een boormachine
– uiteraard zonder kleppendeksel;)
– nu kan je kijken waar de olieloop ophoud, daar zal je probleem dan ook zittenveel succes en hoop dat je er wat aan hebt;):thumbup
en al geprobeert ?
3 september 2009 om 15:32 #17516259origineel gepost door city77
origineel gepost door city77
hmmm, dis wel een heel vreemd probleem,probeer anders een het volgende :
– lange pen ongeveer 40 cm lang en 1 cm dik, laatste stuk moet plat zijn.
– ontsteking eruit
– pen er in zetten, moet precies in de oliepomp vallen
– dan rechtsom laten draaien met een boormachine
– uiteraard zonder kleppendeksel;)
– nu kan je kijken waar de olieloop ophoud, daar zal je probleem dan ook zittenveel succes en hoop dat je er wat aan hebt;):thumbup
en al geprobeert ?
Heb de hierboven methode niet geprobeerd, kan zo niet aan zo’n lange pen komen, dus heb de andere methode geprobeerd. Dus klepstoters eruit gehaald, bougies eruit, de buurman laten starten en ik gekeken in de gaten. Wat blijkt er komt overal olie, dus de kanaaltjes zijn open. Dat is het niet
3 september 2009 om 15:43 #17516260Heb vervolgens alles weer opgebouwd en de motor gestart zonder kleppendeksel. Nog eens goed geluisterd en gekeken. Toen opeens zag ik een verschil. De twee stoters die heet worden en drooglopen maakte direct contact met de tuimelaar. Tuimelaars weer losgehaald, klepstoters eruit en wat blijkt, het kogeltje van de tuimelaar valt helemaal in het kuiltje van de klepstoter, dus de klepstoter is bovenin helemaal uitgevreten, hetgeen rommel en roest veroorzaakt, wat tussen de klepstoter komt. Heb er vervolgens twee nieuwe klepstoters ingezet en gelijk twee nieuwe tuimelaars erop gezet om allebei uit te sluiten. Motor gestart en geen herrie meer, de motor loopt weer regelmatig zonder haperen. Denk dat dit het was, neem em morgen weer mee voor een lange rit, zodat ie weer goed heet wordt, kijken wat er dan gebeurt…
3 september 2009 om 16:20 #17516261ah ok, hopen dat dat het em is :thumbup
3 september 2009 om 19:04 #17516262origineel gepost door city77
ah ok, hopen dat dat het em is :thumbupTja, was ook te mooi geweest om waar te zijn. Kon het toch niet laten en ben even een rondje gaan rijden en wat gebeurd er, hij begin weer te piepen net toen de motor warm begon te worden. Snap er geen snars meer van, alles smeert bij de nokkenas en stoters en toch loopt er iets niet goed, toch de klep misschien?
5 september 2009 om 17:04 #17516263hmm, kan zijn maar zeer onwaarschijnlijk, zou toch eerst even proberen of je echt overal olie krijgt, zoals ik heb beschreven in mijn eerste reactie, dan kan je feilloos zien waar er wel of geen olie door komt, mooiste is dat je met 2 man bent, 1 met de boormachine pompen en de ander heel zachtjes de krukas rond draaien :thumbup
7 september 2009 om 22:54 #17516264origineel gepost door Maarten_Rekord_C
Heb vervolgens alles weer opgebouwd en de motor gestart zonder kleppendeksel. Nog eens goed geluisterd en gekeken. Toen opeens zag ik een verschil. De twee stoters die heet worden en drooglopen maakte direct contact met de tuimelaar. Tuimelaars weer losgehaald, klepstoters eruit en wat blijkt, het kogeltje van de tuimelaar valt helemaal in het kuiltje van de klepstoter, dus de klepstoter is bovenin helemaal uitgevreten, hetgeen rommel en roest veroorzaakt, wat tussen de klepstoter komt. Heb er vervolgens twee nieuwe klepstoters ingezet en gelijk twee nieuwe tuimelaars erop gezet om allebei uit te sluiten. Motor gestart en geen herrie meer, de motor loopt weer regelmatig zonder haperen. Denk dat dit het was, neem em morgen weer mee voor een lange rit, zodat ie weer goed heet wordt, kijken wat er dan gebeurt…Als al die onderdelen nieuw waren, maar nu al is ingevreten, dan is dat toch een teken dat daar geen olie komt.
De olie die je tuimelaar smeert komt uit het draadeind waar de tuimelaar op kantelt. Draai de moer er maar helemaal af en verwijder de ring en de tuimelaar. Er zit ergens een klein gaatje aan de zijkant in het schroefdraad. Ook loopt er een kanaal naar onder. Als deze draadeinden eruit zijn geweest en daarna met loctite vast zijn gezet kan het mis gaan. Een teveel aan loctite kan het gat aan de onderkant van het draadeind verstopt hebben.
Je kan het eerst checken door weer hetzelfde te doen: Alle tuimelaars eraf, stoters erin, bougies eruit en iemand laten starten. Kijken of je kunt zien dat er uit sommige draadeinden wel of geen olie komt.
Je kan ook een andere moer eraf draaien en dan twee moeren tegen elkaar in draaien tot ze vast zitten. Hiermee kun je dan het draadeind weer uit de kop draaien.11 september 2009 om 07:54 #17516265Men vriend heeft dit probleem ook meegemaakt.
Volgens hem zit er verschil in de kop.uitleg.
een kop 2.0 van voor 1984 zitten de olie kanalen anders dan na 1984 dus ook verschil in nokkenas.
Hij heeft de kop van na 1984 geplaatst met recente nokkenas en probleem was weg.
heeft ook al ander opties geprobeerd.Maar niets hielp.Mvg Stef.
11 september 2009 om 21:04 #17516266origineel gepost door Maarten_Rekord_C
Heb een 1900 CIH motor uit 78 en rijdt op gas. Nu loopt sinds een tijdje ieder keer de klepstoter van de uitlaatklep van de derde cilinder droog. Heb de oliekanaaltjes al door geblazen met de compressor, dus die zijn open. De kop is wel een paar maanden geleden gereviseerd. Wat is er aan de hand?heb je op de geref-kop geen garantie :wtf
16 september 2009 om 15:50 #17516267en al wat geprobeert ? :D
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.