Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Dringende vraag ivm batterij!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
26 januari 2012 om 07:10 #17982353
Ah, ik dacht echt dat ik gewoon moest weten of er genoeg volt was…
Maar de Ampere is het beestje wat het doet.
Zal ik in het vervolg wel naar mijn vader rijden. Die heeft zo’n oplaadapparaat en die kan volgens mij ook meten. Is misschien dus beter. Thanks!26 januari 2012 om 12:09 #17982354@patjepatti wrote:
Oeps, vergeten, met een multimeter kan je inderdaad enkel Volt meten, de Ampere meten geeft pas duidelijkheid, ben al even op zoek om een Voltmeter en indien mogelijk een Amperemeter bij te plaatsen, zo zie je problemen aankomen, grtz
Helaas : met een universeelmeter kan je niet bepalen of een accu wel of niet goed is.
Zal proberen uit te leggen waarom niet : spanning (volt) meet je “over” of “tussen” iets en stroom (Ampere) meet je door iets.Als je een meter op spanning instelt en je meet “tussen” de + & – dan zal die meter aangeven hoeveel spanningsverschil daar tussen staat.
Zet je die meter op stroom (Ampere) dan zullen binnen enkele secondes eerst je meetsnoeren heel warm worden en vervolgens zal je meter geluid, stank en rook gaan geven waarna deze rijp is voor de container.Als je stroom wil meten dan zul je een verbruiker aanmoeten sluiten op de + & – van de accu en de ampere meter tussen de + pool en de verbruiker of tussen de – pool en de verbruiker aan moeten sluiten.
Komen we terug bij de opmerking van Patje : als we dat op jou manier doen dan meten we dus niet wat de accu levert maar wat de verbruiker opneemt / verbruikt.
Een accu kan je eigenlijk alleen goed testen met een accutester. Deze heeft een zeer hoge interne weerstand. Bij het aansluiten meet deze tester wat de spanning doet en ondertussen meet hij ook de stroom die er gaat lopen. Via de wet van Ohm kan hij dan voor jou bepalen hoeveel stroom deze bron gedurende een uur maximaal kan leveren en daaruit komen dan je Ah oftewel capaciteit.Kleine opmerking : een standaard universeel meter kan maar 5 tot 10A meten, heb je een hele dure dan is dat vaak tot 20A.
Een auto accu van 55Ah kan met gemak een aantal secondes een stroom van 550 Ampere leveren.
Even ter indicatie : in een woonhuis is een elecktra groep vaak met 16A afgezekerd.
Als je niet weet wat je aan het doen bent neem dan vooral met stroom meten geen onnodige risico’s !26 januari 2012 om 22:03 #17982355aha, nog een elektriciteit kenner in huis, duidelijk en correct, ampere meting door een amateur is gevaarlijk, de weerstand van de amateur wordt dan wel eens gemeten amaai :swear
26 januari 2012 om 23:10 #17982356Daar zal ik dan maar afblijven aangezien ik niets van elektriciteit ken :D
Maar ik heb net de oorzaak misschien zelf gevonden.Ik heb begin deze week in de tuin gewerkt (ma+di) met de radio van de wagen aan.
En verder rijd ik korte ritten van zo’n 10/20 km met dan dikwijls de airco, verwarming, achterruitverwarming, radio, blazer,…
nog aan.Misschien is mijn batterij redelijk leeg gelopen door te lang de radio te laten spelen en geef ik ze de kans niet genoeg
om weer op te laden. king:27 januari 2012 om 13:27 #17982357Ik zeg, gewoon door rijden met die accu en wanneer de auto een paar keer een lege accu kort na elkaar heeft gehad deze pas vervangen.
Zelf rijd ik al een paar jaar rond met een accu die op zou zijn (het zwarte oog), laatst de accu van de corsa van m’n ma vervangen omdat ze in een week een paar keer een lege accu heeft gehad (maar ook al een paar jaar een accu die ‘op’ zou moeten zijn).
@kwuyts: is het oog nu wel weer groen?27 januari 2012 om 13:54 #17982358Gisteren een klein toertje gedaan en raar maar waar, het oog is terug groen! :jerry
Ik vind het best eigenaardig maar nu ben ik toch weer gerust :D
Heb hem net even gewassen, gepolisht en gewaxt (de wagen uiteraard :D ) en ga nu eens een toertje autostrade doen!
Allen bedankt voor de hulp!
27 januari 2012 om 19:31 #17982359Veel korte ritjes waardoor de accu nooit volledig op heeft kunnen laden..
Willem
27 januari 2012 om 20:22 #17982360één x per week is het volledig warm rijden aanbevolen, de bedrijfstemperatuur haal je pas na minstens 10 a 15 km, dan kan je je motor best pas echt laten werken (ooit leergeld betaald) en dit gedurende voldoende kilometers, resultaat is goed geladen batterij en vooral propere rookgasfilter en doorvoeren, deze levensduur hangt af van het regelmatig voldoende warm rijden, succes :thumb
28 januari 2012 om 09:01 #17982361@patjepatti wrote:
aha, nog een elektriciteit kenner in huis, duidelijk en correct, ampere meting door een amateur is gevaarlijk, de weerstand van de amateur wordt dan wel eens gemeten amaai :swear
Daarom meten we grote stromen ook met een ampere tang die om de kabel heengeklemd wordt en geen meter waar de stroom doorheen moet
Wat je overigens wel kan meten met een goedkope multimeter is de klemspanning, als de motor gestart is zul je zien dat de spanning geen 12V meer is maar zo rond de 13,8V zit(mits je accu niet volledig leeg is maar dan had je hem ook niet kunnen starten) dat wil zeggend dat je dynamo in iedergeval bijlaad(maar zegt niks over de staat van de accu), loopt de auto en je zit op 11Volt dan is er iets mis.
Mark
http://www.AstraTuningClub.nl” onclick=”window.open(this.href);return false;28 januari 2012 om 10:41 #17982362@patjepatti wrote:
één x per week is het volledig warm rijden aanbevolen, de bedrijfstemperatuur haal je pas na minstens 10 a 15 km, dan kan je je motor best pas echt laten werken (ooit leergeld betaald) en dit gedurende voldoende kilometers, resultaat is goed geladen batterij en vooral propere rookgasfilter en doorvoeren, deze levensduur hangt af van het regelmatig voldoende warm rijden, succes :thumb
Ga ik nu ook beter op letten, maar volgende week verander ik van werk en moet ik zoiso al verder rijden :D
Dus dat komt goed! :thumb -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.