drijfstanglagers

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) drijfstanglagers

  • Dit onderwerp is leeg.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Berichten
  • #17234956
    andrew1984
    Deelnemer
      Lid sinds:
      11 April 2005

      In een jaar tijd heb ik al drie keer de drijfstanglagers eruit liggen.

      Na de eerste keer is de complete motor vervangen en is er een gereviseerde costcast kop op gekomen. Wel is er uit de oude kop de nokkenassen overgezet, maar na er ongeveer 8000 km mee gereden te hebben was het weer zover en lagen weer de drijfstanglagers eruit. Dat was afgelopen januari, toen hebben we er een ander onderblok ingelepeld en nu is het sinds afgelopen weekend weer zover, na het verversen van de olie heb ik nog geen 100 kilometer gereden en liggen alweer de drijfstanglagers eruit. Iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen. Ik rij altijd met 10w40 full synthetic van castrol.

      #17846752
      Vinci
      Deelnemer
        Lid sinds:
        3 August 2009

        10W40 is toch altijd half syntheet?

        Verder is het een vreemd verhaal, zeker als je al een ander onderblok hebt gepakt!

        #17846753
        corsaracer
        Deelnemer
          Lid sinds:
          1 January 2005

          hebben de lagers wel de goeie maat??

          is de krukas niet eens opnieuw geslepen waardoor je een overmaat lagers moet hebben??

          hoe heb je de drijfstangen in elkaar gezet, dan doel ik op de onderkanten die je erop schroeft.
          heb je die niet per ongeluk verkeerd om gemonteerd??

          #17846754
          Noordpoolgsi
          Deelnemer
            Lid sinds:
            1 March 2009

            ff vraagje aan corsaracer …

            die 2 nokjes moeten tegen elkaar komen toch ?
            Drijfstangen en lagers kun je van alle 4 zuigers op elkaar zetten tenminste dit is mij vertelt.
            Als de nokjes maar tegen elkaar komen.

            #17846755
            corsaracer
            Deelnemer
              Lid sinds:
              1 January 2005

              voor zover ze mijn altijd verteld hebben moet je de drijfstangdelen bij elkaar houden omdat ze niet het zelfde “breken” tijdens fabrikage…

              en dan moet je idd de nokjes tegenover elkaar houden

              #17846756
              Noordpoolgsi
              Deelnemer
                Lid sinds:
                1 March 2009

                hmm oke ja heb een setje Let drijfstangen en lagers hier ma kan ze zo aan de lichte slijtsporen niet aan elkaar koppelen …

                Enig idee hoe je dat vast kunt stellen wat bij wat hoort of ?

                #17846757
                Vinci
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  3 August 2009

                  Zijn die dingen dan helemaal niet gemarkeerd per cylinder?? Lekker handig!!


                  @Noordpoolgsi
                  : Misschien kun je met een heel precieze weegschaal zorgen dat je combinaties maakt die in elk geval op identiek gewicht uit komen?

                  Hoe merk je trouwens dat ze versleten zijn? Alleen maar aan een geluid??

                  #17846758
                  Noordpoolgsi
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    1 March 2009

                    nee zitten de lagerschalen nog in heb ze ook ma zo gekocht …

                    #17846759
                    Miruni
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      12 February 2007

                      Zoals corsaracer zegt: altijd drijfstang en langerkap bij elkaar houden.
                      Ze zijn op maat geslepen.
                      Als je het niet meer zeker weet moet je ze weg gooien.
                      Ga niet gokken of ze bij elkaar horen.
                      Dat is het kapot lopen van de motor echt niet waard. Orginele drijfstangen kun je met bosjes vinden.

                      #17846760
                      GSI Racer
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        25 June 2009

                        misschien een domme vraag, maar rij je het blok altijd goed warm?
                        en hoe rij je ermee?

                        Flink toeren maken kan een C20XE wel tegen, maar rij hem wel altijd goed warm.
                        check je het oliepijl regelmatig?
                        oliezeef verstopt, dus te weinig olie?

                        welke lagers liggen eruit dan?

                        ook aanhaalmomenten gebruikt bij montage van de lagerkappen?

                        #17846761
                        andrew1984
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          11 April 2005

                          Heb steeds een compleet ander onderblok met andere oliepomp gemonteerd. Ook iedere keer gelijk nieuwe filter en verse olie gebruikt. Toch blijven de lagers er iedere keer uit lopen. Rij ook altijd netjes warm. Daarom snap ik er geen donder van dat steeds weer de drijfstanglagers eruit lopen. Hou ook altijd netjes het oliepijl in de gaten.

                          #17846762
                          GSI Racer
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            25 June 2009

                            gek verhaal man:o

                            die blokken zijn normaal echt oersterk.

                            hoe is je rijstijl eigenlijk?

                            rij je altijd hoogtoerig?
                            of ook vaak ondertoeren

                            dus bijv. 60 in z’n 5 en dan maar op dat pedaal planken.
                            daar krijgen de lagers ze ook zwaar van op de klote;)

                            voor de rest zou ik echt geen idee kunnen hebben hoe dit kan komen:hmmz

                            #17846763
                            the-wurm
                              Lid sinds:
                              21 March 2010

                              heb je misschien je oliefilter niet gevuld?en zonder olie druk de boel gestart? zo kun je schade krijgen omdat hij even geen olie krijgt.verder als je weer een motor koopt kijk dan even naar de drijfstanglagers hoe ze zijn. en kapjes moet je er zo op zetten dat de kerfjes voor de schalen aan de zelfde kant zitten. anders loopt hij meteen weer in soep als je het verkeerd om plaatst.en ja lagerkap bij dezelfde drijfstang houden!

                              #17846764
                              max
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                30 June 2004

                                Vervang je wel je rubbertje van de olieaanzuigbuis?

                                Heb je de aanzuigbuis al op scheuren gecontroleert?

                                Laat je de motor meteen aanslaan als je alles nieuw hebt ingebouwd voordat je oliedruk opgebouwt hebt?

                                Vul je de oliepomp met olie of vet als je hem monteerd? Zo kan hij meteen olie aanzuigen, anders zuigt hij lucht aan en dat smeert niet, lagers stuk..

                                Monteer je de lagers met olie voor je ze inbouwd?

                                Vul je je oliefilter met verse olie?

                                Laat je je oliekoeler helemaal leeg lopen en maak je hem schoon?

                                Oliedruksensor gecontroleerd of deze geen verkeerde waarde aangeeft? (druk signaal maar in werkelijkheid nog geen druk).

                                Heb je de maat van je lagers gecontroleert? en de maat van je kruktappen.

                                Lagerkap bij juiste drijfstang en dan ook in de juiste positie, kerf tov kerf?

                                Oliekanalen in het blok met lucht doorgeblazen om te kijken of er een kanaal verstopt zit?
                                Zelfde met je krukas.

                                Normaal zorg je er eerst voor dat je motor zonder bougies zolang start tot je oliedruk hebt. Druk moet je echt hebben!!
                                (max 30 sec dan wachten en weer 30 sec anders overbelast je de startmotor).
                                kijk voor de zekerheid ook of je nokkenassen ook olie krijgen door je oliedop eraf te halen. Als daar ook olie aankomt weet je eigenlijk zeker dat de olie overal in je blok zit.
                                Pas als je oliedruk hebt de bougies erin en motor aan laten slaan.

                                NOOIT de motor starten en laten draaien zonder eerst oliedruk te hebben opgebouwd bij een nieuw opgebouwde motor.

                                #17846765
                                GSI Racer
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  25 June 2009

                                  nou, die van mij liggen er dus ook uit sinds vandaag.

                                  ff doortrekken. Hopla, afgelopen:o
                                  morgen ff olie aflaten en verder kijken:hmmz

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.