Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › drijfstanglagers
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 maart 2011 om 16:55 #17234956
In een jaar tijd heb ik al drie keer de drijfstanglagers eruit liggen.
Na de eerste keer is de complete motor vervangen en is er een gereviseerde costcast kop op gekomen. Wel is er uit de oude kop de nokkenassen overgezet, maar na er ongeveer 8000 km mee gereden te hebben was het weer zover en lagen weer de drijfstanglagers eruit. Dat was afgelopen januari, toen hebben we er een ander onderblok ingelepeld en nu is het sinds afgelopen weekend weer zover, na het verversen van de olie heb ik nog geen 100 kilometer gereden en liggen alweer de drijfstanglagers eruit. Iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen. Ik rij altijd met 10w40 full synthetic van castrol.
30 maart 2011 om 17:08 #1784675210W40 is toch altijd half syntheet?
Verder is het een vreemd verhaal, zeker als je al een ander onderblok hebt gepakt!
30 maart 2011 om 18:16 #17846753hebben de lagers wel de goeie maat??
is de krukas niet eens opnieuw geslepen waardoor je een overmaat lagers moet hebben??
hoe heb je de drijfstangen in elkaar gezet, dan doel ik op de onderkanten die je erop schroeft.
heb je die niet per ongeluk verkeerd om gemonteerd??30 maart 2011 om 18:23 #17846754ff vraagje aan corsaracer …
die 2 nokjes moeten tegen elkaar komen toch ?
Drijfstangen en lagers kun je van alle 4 zuigers op elkaar zetten tenminste dit is mij vertelt.
Als de nokjes maar tegen elkaar komen.30 maart 2011 om 18:26 #17846755voor zover ze mijn altijd verteld hebben moet je de drijfstangdelen bij elkaar houden omdat ze niet het zelfde “breken” tijdens fabrikage…
en dan moet je idd de nokjes tegenover elkaar houden
30 maart 2011 om 18:38 #17846756hmm oke ja heb een setje Let drijfstangen en lagers hier ma kan ze zo aan de lichte slijtsporen niet aan elkaar koppelen …
Enig idee hoe je dat vast kunt stellen wat bij wat hoort of ?
30 maart 2011 om 18:49 #17846757Zijn die dingen dan helemaal niet gemarkeerd per cylinder?? Lekker handig!!
@Noordpoolgsi: Misschien kun je met een heel precieze weegschaal zorgen dat je combinaties maakt die in elk geval op identiek gewicht uit komen?Hoe merk je trouwens dat ze versleten zijn? Alleen maar aan een geluid??
30 maart 2011 om 19:07 #17846758nee zitten de lagerschalen nog in heb ze ook ma zo gekocht …
31 maart 2011 om 21:02 #17846759Zoals corsaracer zegt: altijd drijfstang en langerkap bij elkaar houden.
Ze zijn op maat geslepen.
Als je het niet meer zeker weet moet je ze weg gooien.
Ga niet gokken of ze bij elkaar horen.
Dat is het kapot lopen van de motor echt niet waard. Orginele drijfstangen kun je met bosjes vinden.1 april 2011 om 16:46 #17846760misschien een domme vraag, maar rij je het blok altijd goed warm?
en hoe rij je ermee?Flink toeren maken kan een C20XE wel tegen, maar rij hem wel altijd goed warm.
check je het oliepijl regelmatig?
oliezeef verstopt, dus te weinig olie?welke lagers liggen eruit dan?
ook aanhaalmomenten gebruikt bij montage van de lagerkappen?
3 april 2011 om 22:17 #17846761Heb steeds een compleet ander onderblok met andere oliepomp gemonteerd. Ook iedere keer gelijk nieuwe filter en verse olie gebruikt. Toch blijven de lagers er iedere keer uit lopen. Rij ook altijd netjes warm. Daarom snap ik er geen donder van dat steeds weer de drijfstanglagers eruit lopen. Hou ook altijd netjes het oliepijl in de gaten.
4 april 2011 om 17:50 #17846762gek verhaal man:o
die blokken zijn normaal echt oersterk.
hoe is je rijstijl eigenlijk?
rij je altijd hoogtoerig?
of ook vaak ondertoerendus bijv. 60 in z’n 5 en dan maar op dat pedaal planken.
daar krijgen de lagers ze ook zwaar van op de klote;)voor de rest zou ik echt geen idee kunnen hebben hoe dit kan komen:hmmz
5 april 2011 om 00:30 #17846763heb je misschien je oliefilter niet gevuld?en zonder olie druk de boel gestart? zo kun je schade krijgen omdat hij even geen olie krijgt.verder als je weer een motor koopt kijk dan even naar de drijfstanglagers hoe ze zijn. en kapjes moet je er zo op zetten dat de kerfjes voor de schalen aan de zelfde kant zitten. anders loopt hij meteen weer in soep als je het verkeerd om plaatst.en ja lagerkap bij dezelfde drijfstang houden!
5 april 2011 om 10:13 #17846764Vervang je wel je rubbertje van de olieaanzuigbuis?
Heb je de aanzuigbuis al op scheuren gecontroleert?
Laat je de motor meteen aanslaan als je alles nieuw hebt ingebouwd voordat je oliedruk opgebouwt hebt?
Vul je de oliepomp met olie of vet als je hem monteerd? Zo kan hij meteen olie aanzuigen, anders zuigt hij lucht aan en dat smeert niet, lagers stuk..
Monteer je de lagers met olie voor je ze inbouwd?
Vul je je oliefilter met verse olie?
Laat je je oliekoeler helemaal leeg lopen en maak je hem schoon?
Oliedruksensor gecontroleerd of deze geen verkeerde waarde aangeeft? (druk signaal maar in werkelijkheid nog geen druk).
Heb je de maat van je lagers gecontroleert? en de maat van je kruktappen.
Lagerkap bij juiste drijfstang en dan ook in de juiste positie, kerf tov kerf?
Oliekanalen in het blok met lucht doorgeblazen om te kijken of er een kanaal verstopt zit?
Zelfde met je krukas.Normaal zorg je er eerst voor dat je motor zonder bougies zolang start tot je oliedruk hebt. Druk moet je echt hebben!!
(max 30 sec dan wachten en weer 30 sec anders overbelast je de startmotor).
kijk voor de zekerheid ook of je nokkenassen ook olie krijgen door je oliedop eraf te halen. Als daar ook olie aankomt weet je eigenlijk zeker dat de olie overal in je blok zit.
Pas als je oliedruk hebt de bougies erin en motor aan laten slaan.NOOIT de motor starten en laten draaien zonder eerst oliedruk te hebben opgebouwd bij een nieuw opgebouwde motor.
10 april 2011 om 14:57 #17846765nou, die van mij liggen er dus ook uit sinds vandaag.
ff doortrekken. Hopla, afgelopen:o
morgen ff olie aflaten en verder kijken:hmmz -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.