Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Dramaverhaal X20se in rekord E1 – Kennis gezocht!!!!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 november 2012 om 15:26 #17242903
Ik ben al enige tijd bezig met een X20se motor in te bouwen in een rekord E1, echter dit verloopt niet vlotjes.
Uiteraard heb ik vooraf dit forum geraadpleegd welk blok van toepassing zou zijn om gemakkelijk te vervangen van de huidige 2.0s.
Er werd me toen verzekerd dat elke 2.0ltr 8v zou moeten passen zonder teveel problemen al zou ik natuurlijk wel de tank moeten voorzien van een retour.Uiteindelijk ben ik tot de koop over gegaan van een omega B uit 1996 met een X20SE motor. Al snel kwam ik erachter dat de motor voor geen mogelijkheid op de al aanwezige 5-bak paste mede omdat de startmotor aan de andere kant zit.
Toen ben ik overgegaan om ook de Omega bak mee over te zetten, hieruit voortvloeiend heb ik de cardanas laten verlengen.Toen we hierop het geheel weer wilden inhangen bleek de carter in de weg te zitten op het subframe.
Het subframe van de omega overzetten is geen optie aangezien de omega breder is dan de rekord (hebben we ook al nagemeten)
Wederom op het forum advies gevraagd, er werd me verteld dat de motor te voorzien van een C20ne carterpan (incl aanzuigbuis) dit probleem zou oplossen.Dus een carterpan van een c20ne gekocht incl bijbehorende aanzuigbuis maar nu als je de aanzuigbuis verwisseld komt deze op het lage gedeelte van de carter uit en zit hij dus te laag en de carterpan van een c20ne komt kwa vorm (omtrek) niet overeen met de oude en past dan ook niet op het blok (een hoek komt uit in het oliefilter, gaten komen niet uit en een gedeelte sluit het blok niet af), kortom weer een tegenvaller voor een klusje wat normaliter een goed weekend werk behoort te zijn.
Wie kan me BETROUWBAAR advies geven zodat ik eindelijk het blokje met bak kan monteren en eindelijk kan beginnen met het aansluiten van het geheel.
Concreet probleem: Carterpan is te hoog waardoor het blok niet in de motorsteunen geplaatst kan worden maar op het subframe blijft hangen. Welke carter past wel op het blok en zit geeft genoeg ruimte mbt het subframe.
Alvast bedankt,
Peter
1 november 2012 om 15:31 #17937546kun je de originele carterpan niet vermaken?
1 november 2012 om 15:51 #17937547x20se is een OHC motor dus zal je daar de benodigdheden ook voor moeten gebruiken.
de 18s is de enige ohc die geleverd is in een rekord als ik mij niet vergis, dus dan zal je daar de carterpan en aanzuigbuis en wellicht de motorsteunen en pijlstok+houder ook moeten gebruiken.
eigenlijk kan je alles van de 18s pakken ook de uitlaat etc omdat de 18s en x20se (c20ne met hoge compressie) gelijk aan elkaar zijn kwa bouwvorm.
voor een gemakkelijke ombouw van een cih motor, zou ik er weer een cih in hangen gezien de 18s spullen schaarser en steeds duurder worden.
1 november 2012 om 17:27 #17937548stond laatst nog een rekord e2 1.8 te koop hier in zonnebeke belgie voor 500€
maar staat er niet meer opgrtz
1 november 2012 om 19:29 #17937549@trashmetal, ikzelf kan geen aluminium lassen maar als iemand dit voor me kan voor een hobbyprijsje hou ik me aanbevolen.
Als iemand een carterpan met aanzuigbuis van een 1.8s blok heeft liggen of weet te liggen voor een vriendschappelijk prijsje….., denk dan aub aan mij.
Als er nog andere ideeen zijn verneem ik deze uiteraard ook graag want ik begin het nu aardig zat te worden en wil gewoon kunnen sleutelen met resultaten!!!!
1 november 2012 om 21:27 #17937550ik heb nog een compleet zeer goed draaiend blok van een rekord E 1.8E met alles erop en eraan plug en play
blok heeft 75000 km gelopen en is perfect
dit alles voor 350 euro
2 november 2012 om 06:23 #17937551Er klopt iets niet. de X20SE is eignelijk op basis van een C20NE (onderblok is gelijk) dus carterpan moet te wisselen zijn met
c20xe, c20let, c20net, c18xe, x18xe, x20xev, x22xe en z20(lex). Heb je de caterpan niet gewoon verkeerdom?
Er zijn stalen, en alluminium en tweedelige caters voor al deze motoren geleverd. Welke heb je?2 november 2012 om 09:57 #17937552Zo werd het mij ook uitgelegd, het gaat om een alumium pan, zowel van de se als de ne, beiden uit 1 deel.
Als ik het spatscherm (of hoe het ook mag heten) in de ne carterpan leg dan zie je gewoon dat de omtrek anders is en dus nooit gaat passen. ik zal vanmiddag wel even een fotootje hiervan posten.
@opelforever, bedankt voor het aanbod maar het nu al aardig wat kosten gemaakt aan dit blok dus deze MOET erin, tevens is deze voorzien van een G3 installatie……2 november 2012 om 16:43 #17937553
Uiteraard is de vuile carterpan de orginele, de schonere die van de ne
Hier het “spatscherm” op de ne carterpan, je ziet duidelijk dat het model maar ook de boutgaten geheel verschillend zijn.2 november 2012 om 16:55 #17937554je bent dicht bij de oplossing
draai de metalen pan een keer een halve slag.
dan zie dat de omtrek van beide pannen gelijk is.
de vraag is waar zit de vooras bij een rekord onder de motor.
bij het vliegwiel of bij de distributie.dat aanbod van opelforever is zo slecht nog niet.
dan heb je de goede motorsteunen en het juiste carter en aanzuigbuis ( die je nu waarschijnlijk mist)
schroef er een c20ne pan en aanzuigbuis op en zet de motor weer tekoopsucces Theun
2 november 2012 om 17:15 #17937555heb hier een 1.8E uit een rekord liggen, wil carterpan, motor steunen en olie aanzuigbuis
wel ruilen met carterpan, motor steunen en olie aanzuigbuis van een 1.8S uit een mantabij een rekord zit de bult voor de vooras en bij een manta achter de vooras
2 november 2012 om 18:36 #17937556Dit vermoede ik al pan verkeertom. Ofwel omdraaien en het past
2 november 2012 om 19:24 #17937557Zoooo, goedemorgen, dat is duidelijk een teken van buiten de lijntjes denken…..
Ik ging er inderdaad van uit dat de bult aan dezelfde kant kwam, niet dus.
Naar mijn inziens zou hij dan wel moeten passen over het subframe alleen zit de stuurinrichting dan in de weg maar dit lijkt me wel op te lossen, morgen maar eens passen en meten.Ter verduidelijking, ik heb de juiste aanzuigbuis en de motor past in de orginele rekord steunen.
Ik heb geen onderdelen van een 1.8 en heb deze dan ook niet te ruil, zoals gezegt ben ik echt voornemens het met de 2.0 te doen.
Ik heb eventueel wel de orginele carter met aanzuigbuis van de x20se met de bult voor. (eventuele interesse kan per pm)Jongens, voor zover, dank jullie wel (hoop er nu verder wel uit te komen) en zodra het allemaal draait zal ik wel een projecttopic ervoor openen aangezien er nog veel onbekend lijkt te zijn wat wel en wat niet gaat passen…..
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.