Forumindex › Forums › Modellen › Omega › draaggolf op 145.750Mhz in mijn omega
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 april 2009 om 15:30 #17209409
Heb een 2,5 diesel Omega en als radioamateur heb ik er een twee meter set instaan. Op de omzetter op 145.750Mhz heb ik een draaggolf op mijn toestel dat voortkomt van de wagen. De antenne staat achteraan op de flank (kwartgolf) en als ik die er af haal is de storing weg. Het stoorsignaal komt dus langs de antenne binnen en als ik mijn contakt afzet is het weg. weet iemand wat er in de wagen dit signaal voortbrengt? en hoe eventueel op te lossen.:cry
Max6 april 2009 om 15:50 #17475272Denk dat je een massa probleem hebt ergens in de auto waardoor de massa van de antenne mee gaat functioneren,
GR Jack
6 april 2009 om 17:11 #17475273zet eens een voedingsfilter tussen je zendbak en de stroomvoorziening
6 april 2009 om 17:13 #17475274zet eens een voedingsfilter tussen je zendbak en de stroomvoorziening
8 april 2009 om 11:39 #17475275origineel gepost door timmerman_606
Heb een 2,5 diesel Omega en als radioamateur heb ik er een twee meter set instaan. Op de omzetter op 145.750Mhz heb ik een draaggolf op mijn toestel dat voortkomt van de wagen. De antenne staat achteraan op de flank (kwartgolf) en als ik die er af haal is de storing weg. Het stoorsignaal komt dus langs de antenne binnen en als ik mijn contakt afzet is het weg. weet iemand wat er in de wagen dit signaal voortbrengt? en hoe eventueel op te lossen.:cry
MaxVolgende week wil dat voor jou hier ook wel eens proberen.
Als radioamateur ben ik dat wel verplicht.
volgende week ten vroegste vrijdag heb ik dus terug een
2.5DTI…145.750 is nu niet een frequentie die wij hier veel gebruiken,
maar op 775 hebben we hier in de buurt wel een repeater staan, en daar heb ik nooit iets opgevangen.
noch met kenwood TM-D700, noch met TH-D7
Noch op andere 2m frequenties heb ik ooit echt storingen gehad dat ik weet.
Op de 2m-band zijn wij dacht ik primaire gebruiker, dus daar
mag zomaar geen ander toestel gebruik van maken…
De AB werkt wel op 433.975 dacht ik. LPD-toestel he, euro-wetgeving.Heb jij een 2.5TD of een DTI?
Dit kan ook nog een verschil maken mogelijk…Hoe liggen je voedingskabels?
Ik had aparte batterij achteraan, dus ook massa achteraan (max 0.5m lang).
Batterij werd wel d.m.v. relais gekoppeld aan de alternator van zodra de motor draaide…Grtz
Stijn
ON4ILL8 april 2009 om 17:49 #17475276Voedingfilters zullen niet veel uithalen omdat het NIET langs de voeding binnenkomt. Het signaal komt van de wagen zelf als het contakt opstaat. De trx is een yeasu ft212RH en ik heb deze vervangen door een kenwood TR751 met juist hetzelfde resultaat. Massa probleem heb ik nog niet nagezien…dus dat is het volgende op mijn lijst. De motor is een 2,5 TDI (van BMW)de juiste benaming kan ik momenteel niet geven want de dochter is er mee weg.In iedergeval bedankt zal eens naar de massa kijken en anders eens met een portofoon op die frequentie zonder antenne door de auto kruipen.
27 mei 2009 om 22:29 #17475277Ik heb vandaag nog eens met de transceiver in en rond de auto gewandeld.
op 145.750 noch op .275 heb ik geen problemen met ruis op mijn TH-D7.Ik heb dat vroeger ook nooit in men Limousine gemerkt, en daar heeft toch
al wel wat zendapparatuur ingestoken, 2m, 70cm, PMR, …Grtz
Stijn30 mei 2009 om 18:17 #17475278misschien een een rare opmerking maar kunnen het niet de bougies of de bougieskabels de storing veroorzaken.
dit gebeurd regelmatig bij autoradio’s.mvg sean
31 mei 2009 om 21:32 #17475279origineel gepost door sean
misschien een een rare opmerking maar kunnen het niet de bougies of de bougieskabels de storing veroorzaken.
dit gebeurd regelmatig bij autoradio’s.mvg sean
>diesel :vertag ;)
15 oktober 2009 om 10:33 #17475280mogelijk ,kan je de antenne eens wat verplaatsen.
ik had het bij mijn omega als de antenne links stond
stond er wel een draag golf,plaatste ik hem in het midden
was het weg.de radio onder de ant was een all bander
voeding via omzetter 12-220 volt war de storing van daan komt heb ik nooit kunnen vinden.vgr ton.6 december 2011 om 20:01 #17475281Intussen is mijn omega overleden.. na wat sputteren op de snelweg tegen 120 kreeg ik eerst even blauwe rook het vermogen viel weg dan zwarte rook (hele snelweg donker) toen wit. Na de berging naar de dealer vaststelling: turbo lag er los in, twee metalen clipsen in de blok gezogen en twee zuigers naar de eewige jachtvelden.Dat was wat ze konden vastellen en geen garantie dat er nog meer om zeep was. ZIELIG 221000km op de teller en genekt door de turbo . Ik had mijn antenne naar het midden van het kofferdeksel verplaatst maar zonder resultaat. Dan een icom 880 aangeschaft nog altijd zonder resultaat. Na overlijden van de bmw motor had de dealer een goede deal ,en ik ben toen maar met droefheid met een insignia naar huis gereden. Dag nadien gat in het kofferdeksel geboord….antenne erop zender erin en……………………………GEEN STORINGEN MEER !!!! Begrijpe wie begrijpe kan.
Het definitieve einde van het storing verhaal. grtz..7 december 2011 om 10:20 #17475282Jammer van de omega maar de storing is toch opgelost.
Is natuurlijk niet de goedkoopste oplossing geweest. ;) -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.