Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Draagarmen Monza
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 maart 2009 om 22:41 #17209078
Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum dus aangenaam allemaal.
Om met de deur in huis te vallen had ik een vraag over mijn zojuist gekochte opel monza 3.0 E uit 1984.
Ik heb deze op kenteken gezet en wil hier nu APK op aanvragen. Probleem is alleen dat mijn draagarmen achter zijn afgekeurd. De veerschotels zijn enigzins doorgerot. Nou verteld die APK boer mij dat ik hier niet aan mag lassen. Nu heb ik al heel uitbundig zitten zoeken op internet (ebay/google) en heb advertenties rond gestuurd op onderdelenzoeker. Maar dit levert voorlopig nog niets op voor nieuwe draagarmen. Mijn vraag is heeft een van jullie ervaring hiermee?5 maart 2009 om 22:49 #17468991Ja,ken het verhaal en die draagarmen is gewoon een ramp bij die dingen door een K*T constructie en veels te licht gemaakt.
Die veerschotels waar de achter veren op rusten zijn maar plaatjes van een mm of 2 dik die zitten op 3 plaatsen vast gelast met als gevolg dat er niks als vocht onder kruipt en doorrot.
Ik zou ze ff los halen er een fatsoenlijke dikke plaat/of schijf oplassen en er een dikke bout op vast lassen wel 100% aflassen,dan flink in de tectyl zetten,dan rot het nooit meer en is veel sterk als origineel.
Bij mijn dagelijkse Monza waren ze ook weg gerot en ook een flink stuk uit 1 draagarm,ik heb dit allemaal 100% laten lassen en ipv een plaatje van 2mm zit er nu een plaat op van 5mm massief en er is een massief torentje gedraait en erop gelast waar de veer opkomt.
Dit zal nooit meer rotten.Die keurmeester moet niet zeiken wat ik heb mijn keurmeester zelf vertelt wat ik allemaal heb gedaan en die zei dat het prima gedaan was en keurde um goed.
(Nadat er eerst een hele lijst andere dingen niet goed waren en gemaakt moesten worden)5 maart 2009 om 23:22 #17468992je moet even kontakt opnemen met http://www.Opel4ever.nl
die kan ze denk ik nog wel leveren.5 maart 2009 om 23:58 #17468993Zal wel en dan rond de 150 euro per kant betalen zeker…
Kunt beter een middag lassen en zelf nieuwe schotels maken,die kant en klare dingen die je zo kunt kopen zijn na mijn idee ook maar weg werp dingen van niks….
6 maart 2009 om 07:23 #17468994AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door GSE
Zal wel en dan rond de 150 euro per kant betalen zeker…Kunt beter een middag lassen en zelf nieuwe schotels maken,die kant en klare dingen die je zo kunt kopen zijn na mijn idee ook maar weg werp dingen van niks….
tjah maar blijft n feit dat je er volgens het boekje niet aan mag lassen
dus dan kan jou keurmeester t wel mooi vinden
maar als n (strenge) steekproefcontroleur dat wel opvalt
kan hij je auto er nog steeds op afkeuren:o:o:o:oen das toch ook niet echt fijn;)
6 maart 2009 om 09:17 #17468995Als ik het nietgezegd had was het ook niet opgevallen.
Der komt nog een rubber op die schotel te liggen en zodoende zie je de lassen ook niet,en al zeker niet als je met tectyl hebt liggen kliederen.
Ik weet niet waarom je niet mag lassen aan de veerophanging,der zijn toch ook van die weg werp veerschoteltjes te koop….
6 maart 2009 om 09:21 #17468996AnoniemLid sinds:
1 January 1970zijn inderdaad overzet schotels te koop
maar ja pistolen kun je ook kopen maar mag je zonder vergunning ook niet hebben;)
waarom de regel er is weet ik ook niet
wel dat die er is
dus als ze erg goed kijken en zien zien het laswerk dan mogen ze hem afkeuren ook al is het 10 x sterker als origineelt heeft mij trouwen nooit weerhouden om aan een as of draagarm te lassen;);)
6 maart 2009 om 09:26 #17468997Is niet alleen bij de Monza / Senator een probleem, hoor. Bij mijn Monza zijn ze ook 4 jaar geleden vervangen (door de vorige eigenaar). Daar heb ik de rekening nog van, en volgens mij waren ze rond de 60 Euro stuk.
Het probleem komt ook voor bij Vectra’s, Calibra’s, en het zou me niks verbazen als het bij de Commo en Rekord dit ook zo is.
6 maart 2009 om 09:34 #17468998AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door rinus de boer
Is niet alleen bij de Monza / Senator een probleem, hoor. Bij mijn Monza zijn ze ook 4 jaar geleden vervangen (door de vorige eigenaar). Daar heb ik de rekening nog van, en volgens mij waren ze rond de 60 Euro stuk.Het probleem komt ook voor bij Vectra’s, Calibra’s, en het zou me niks verbazen als het bij de Commo en Rekord dit ook zo is.
commo en rekord vallen erg mee
heb zo,n as onder m,n asconaen nog wel n aantal draagarmen op voorraad
maar die zijn volgens mij dikker van materiaal
;)6 maart 2009 om 14:03 #17468999Ik heb nu bij M&M parts in dronten veerschotels weten te bestellen. hiermee kan ik het wel repareren naar mijn inziens. Inderdaad schotel eraf slijpen gedeelte eronder opnieuw inlassen en veerschotel erop lassen. Moet te doen zijn.
6 maart 2009 om 14:45 #17469000zorg dat het er beter dan origineel uit ziet,
en ff ter informatie aan draagarmen en veerpoten mag je wel lassen alleen te versteviging en niet ter reparatie, maar als je ze zo repareert dat het lijkt op een versteviging dan zit je ook goed ;)
6 maart 2009 om 15:00 #17469001draagarmen zijn bij opel4ever nog te koop. Moet je wel euro 300,- p/stuk neerleggen.
6 maart 2009 om 18:21 #17469002Tja voor 600 euro las ik liever een middag,die over zet dingen zijn ook na mijn idee erg dun,pak liever een plaat van 3/4/5mm en snij daar een cirkel uit en las er in het midden toch een moer/bout op,klaar is kees.
Dit is veel sterker als die dunne schijfjes en kost niks als wat tijd.http://www.opel-hecktriebler-forum.de/include.php?path=forum/showthread.php&threadid=65153
Op de 2 de foto met de verzonken as kun je zie wat een zwakke klote constructie het is.
Gewoon een dikke plaat met een moer en klaar is kees.
6 maart 2009 om 19:36 #17469003Zo, die gozer heeft er iets moois van gemaakt zeg !!
7 maart 2009 om 08:53 #17469004zo heb ik het gedaan
8 maart 2009 om 19:57 #17469005Die van M&M zijn voor een Vectra. Pasvorm is matig. Voor Monza en Senator zijn geen veerschotels leverbaar.
8 maart 2009 om 20:47 #17469006nog niet!!
maar zeer binnekort wel:D:thumbup8 maart 2009 om 22:38 #17469007Ik zie het nut echt niet in van nieuw kopen en weer van die dunne schijfje kopen,maakt toch zelf wat van fatsoenlijk dik staal en las er een pijpje/bout op hoe Flusk heeft gedaan…
Kost niks en die imitatie dingen zijn in mijn ogen nog minder waard dan een rot ei.
8 maart 2009 om 23:28 #17469008Ja zal eerst wel even kijken wat ik krijg. hopen dat ik er wat aan heb idd. Vanmiddag kleppen gesteld. Is wel leuk klusje. Deed dit omdat ik getikker hoorde rind me 4/5 cilnder vanaf voren gezien. Hoor het alleen nogsteeds nu. Ik vrees voor me injectors inene :(
8 maart 2009 om 23:45 #1746900930E kleppen stellen…Als je dat lukt ben je goed bezig…
Zijn nl hydro,s en die hoef je niet te stellen deze zijn onderhouds vriendelijk en hebben alleen een basis instelling vanuit daar hebben ze hun stel bereik.
(zoek aub ff op op het forum hoe juist in te stellen want 0,3mm zal je nl niet lukken en te strak is ook niet alles)De injectors zijn niet kapot,dont worry deze maken geen lawaai/geklakker,je hebt een hydro stoter kapot kan ik met bijna zekerheid zeggen die beginnen nl te tikken/klapperen als ze naar de klote zijn injectoren niet,die tikken zo zachtjes dat je met de motorklap dicht ze amper tot niet kunt horen,en als het getik achter uit het blok komt dan heb je meestal gezeik met de hydro,s.
En dat is heel gemakkelijk te verhelpen door er goede in te zetten.9 maart 2009 om 22:55 #17469010Ja hydraulische stoters klopt. Maar je stelt de tuimelaars die erop zitten. Je draait ze los met draaiende motor tot ze gaan tikken. Dan draai je ze weer vast tot het tikken stopt. hierna draai je ze 3 keer een kwart slag vast en dan moet het goed zijn. Dit heb ik uit m’n werkplaatshandboek. Het tikkeren komt niet daar vandaan dat weet ik nu. Het lijkt mij eerder te komen uit die drukvanger van het injectiesysteem of de injectors maja ga eerst maar is even wat doen aan die draagarmen dat heeft proiriteit voor me APK. Heb nu bij opel4ever draagarmen besteld. Kan ik rustigaan me oude goed maken. Dan kan ik deze weer verkopen op internet. Kost het uiteindelijk een stukje minder joop ik,
10 maart 2009 om 11:31 #17469011Bij Opel classic parts in Trier heb je ze voor 190 per kant nieuw,en ik heb zo,n gevoel dat die van Opel4ever daar ook vanaf komen.
Je bent gek dat je ze daar heb gekocht voor 600 koop je met geluk in DE een complete Monza,en daar zit met geluk nog goede draagarmen op en een 265 getrag met geluk.
Maar goed je moet het zelf weten…Ik zou het zo nooit gedaan hebben.
10 maart 2009 om 11:46 #17469012Bij Opel Classicparts kosten ze € 597,- per stuk en rechts is niet leverbaar………..
10 maart 2009 om 11:48 #17469013Opel classic parts in Trier DE bedoel ik daar hebben ze een tijdje terug te koop gestaan voor 190 maar de aanbieding is nou uit de webshop maar ze zullen er binnnen kort wel weer een keertje op staan gok ik.
10 maart 2009 om 11:49 #17469014Die bedoel ik ook…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.