Forumindex › Forums › Overige › APK & RDW › draagarm raakt vooras –> afkeur –> alsnog goedgekeur
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
26 april 2010 om 10:07 #17220458
Vanmorgen is mijn Omega B2 op 1 (mijns inziens onzinnig) puntje afgekeurd: als de wagen met de wielen los van de grond staat op een hefbrug (met van die blokken onder de dorpels) dan zakt de driehoekige draagarm van de vooras uiteraard naar beneden aan de fuseekant. In deze stand komt de draagarm bij het achterste montagepunt net met de rand tegen de metalen bevestigingskom in de vooras. Volgens de APK-monteur is het niet toegestaan dat er mataalcontact is tussen draagarm en vooras. Is dit werkelijk zo????
Als de wagen gewoon op zijn wielen staat, kantelt die draagarm weer omhoog en is er geen metaalcontact. Ik maak toch geen sprongen met alle wielen los van de grond of zo. Wat is dit voor iets onzinnigs?
Wie weet of de monteur echt gelijk heeft of de regels verkeerd interpreteert. Ik kan me er 100% wat bij voorstellen dat het niet mag als de wagen op de wielen rust, maar ook bij een vrijhangend wiel?
Andrew
26 april 2010 om 11:41 #17662649het wiel mag onder GEEN enkele voorwaarde raken…
26 april 2010 om 12:00 #17662650Het wiel is ook niet het probleem. In UITGEVEERDE toestand (dus met het wiel vrijhangend) komt de felsrand van de draagarm (een soort driehoekige constructie waar de fusee aan vast zit en die op 2 punten via rubbers aan de vooras bij het binnenscherm vastzit) tegen de kom waarin het achterste bevestigingsrubber zit. Gewoon ingeveerd is er dus niks aan de hand. De andere kant is wel goed, want daar zit 1 mm tussen. En er slijt ook helemaal niks, ik rijd al meerdere maanden met deze nieuwe rubbers en je ziet echt geen slijtageplek of zo.
Ter toelichting een foto met een pijl bij de plek waar het om gaat.
Andrew
26 april 2010 om 15:42 #17662651origineel gepost door andrew2
Het wiel is ook niet het probleem. In UITGEVEERDE toestand (dus met het wiel vrijhangend) komt de felsrand van de draagarm (een soort driehoekige constructie waar de fusee aan vast zit en die op 2 punten via rubbers aan de vooras bij het binnenscherm vastzit) tegen de kom waarin het achterste bevestigingsrubber zit. Gewoon ingeveerd is er dus niks aan de hand. De andere kant is wel goed, want daar zit 1 mm tussen. En er slijt ook helemaal niks, ik rijd al meerdere maanden met deze nieuwe rubbers en je ziet echt geen slijtageplek of zo.Ter toelichting een foto met een pijl bij de plek waar het om gaat.
Andrew
owzo sjoezz mie:angel
vreemd dat je dat dan maar aan kant hebt….:hmmz
als ik het dus begrijp raakt die dus aan de onderkant de holte waar die in vastgebout zit…
hij komt dus lager dan de andere kant?
mss moet je dan eens kijken wat die veerweg normaal begrenst? mss is daar iets verbogen of zelfs gescheurd?
mss is de vorige eigenaar wel een keer vreemd terecht gekomen?:o26 april 2010 om 17:12 #17662652Dat is geen afkeur,dan kun je bijna iedere omega wel afkeuren.
Het is alleen afkeur als er metaalcontact is als de auto op de wielen staat en dan metaalcontact maakt of als er sporen te zien zijn dat er met inveren metaalcontact is geweest.Zover uitveren dat je metaalcontact krijgt komt op de weg niet voor tenzij je idd gaat springen maar daar leent een omega zich niet echt voor.
26 april 2010 om 18:52 #17662653origineel gepost door manus
Dat is geen afkeur,dan kun je bijna iedere omega wel afkeuren.
Het is alleen afkeur als er metaalcontact is als de auto op de wielen staat en dan metaalcontact maakt of als er sporen te zien zijn dat er met inveren metaalcontact is geweest.Zover uitveren dat je metaalcontact krijgt komt op de weg niet voor tenzij je idd gaat springen maar daar leent een omega zich niet echt voor.
denk ik ook…volgens mij iedere ophanging heeft een metalen veerweg begrenzing bij het uitveren, neemt niet weg dat hij verschil heeft tussen links en rechts..
ik denk dat de monteur dat heeft gezien en niet weet waar het aan ligt…26 april 2010 om 20:27 #17662654Denk dat dit weer een monteur is die eigenlijk niet weet waar ie mee bezig is en in z’n broek schijt als ie het woord steekproefcontroleur hoort.
26 april 2010 om 20:37 #17662655AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door manus
Denk dat dit weer een monteur is die eigenlijk niet weet waar ie mee bezig is en in z’n broek schijt als ie het woord steekproefcontroleur hoort.Dan is het waarschijnlijk 1 die al een kruisje achter zijn naam heeft staan
en dan beginnen ze onzeker te worden :hmmz27 april 2010 om 07:45 #17662656;)even een herkeuring aanvragen bij de rdw als je het niet eens bent met afkeur of goedkeur
27 april 2010 om 10:19 #17662657Die draagarmrubbers willen wel eens slijten….
Metaal op metaal is afkeur…gescheurd rubber ook….28 april 2010 om 09:11 #17662658Gesteund door de mening van Manus ben ik vanmorgen met de Omega langs 2 andere APK-garages gegaan en het “probleem” voorgelegd en laten zien. Beide gaven zonder aarzeling hun mening: “Dit is geen APK-afkeur, je moet dit beoordelen op basis van de normale rijcondities en een vrijhangend wiel is dat niet”.
Met deze kennis ben ik terug gegaan naar de betreffende garage. Daar heb ik mijn bevindingen verteld en er ontstond (zoals te verwachten) een discussie met de APK-monteur. Uiteindelijk vroeg hij wat ik nou wilde dat hij deed. Ik had me voorgenomen om het desnoods op de spits te drijven en een RDW-herkeuring te verzoeken, dus ik gaf als antwoord “nou, goedkeuren en afmelden”. Daarop verdween hij naar zijn werkplaatschef o.i.d. en na 10 minuten kwam hij terug met de mededeling “tja, de regels zijn helaas voor meerderlei uitleg vatbaar en als 2 andere APK-monteurs het wel goedkeuren, dan zal ik het wel fout hebben. Maar wij keuren dit altijd af, ik zal bij de eerstvolgende steekproef dit aspect eens aankaarten bij de RDW”. Daarop kreeg ik het keuringspapier overhandigd en kan weer een jaar vooruit.
Uiteindelijk heb ik dus niet hoeven dreigen of vragen om een herkeuring door de RDW, maar ik denk dat hij dat wel voelde aankomen als hij voet bij stuk had gehouden.
Het meest trieste vind ik, dat je als autobezitter bent overgeleverd aan de willekeur van een overijverige APK-monteur. Dit hele geze*k om niks heeft me een vrije ochtend gekost. En dit was dus wel een formele Opel-dealer!!! :o
Andrew
28 april 2010 om 09:34 #17662659Tja, breek me de bek niet open, zegt men dan. :(
Maar goed, mooi dat ie weer APK heeft!
28 april 2010 om 09:36 #17662660Originally posted by manus
Denk dat dit weer een monteur is die eigenlijk niet weet waar ie mee bezig is en in z’n broek schijt als ie het woord steekproefcontroleur hoort.:thumbup
28 april 2010 om 10:25 #17662661Andrew,
Was dit in sliedrecht?Zoja,welke monteur.
En wat hadden ze willen vervangen om dit goed te krijgen?
gr
Danny
28 april 2010 om 10:55 #17662662origineel gepost door Omega2.2-16v
Andrew,Was dit in sliedrecht?Zoja,welke monteur.
En wat hadden ze willen vervangen om dit goed te krijgen?
gr
Danny
Je hebt een U2U.
Andrew
28 april 2010 om 19:27 #17662663in sliedrecht kom k liever niet eens voor onderdelen en zeker niet om de kadett v6 te keuren
hoewel er nu wel iemand zit die de tijd er voor wilt nemen
die donkere jongen die er eerst zat snapte er helemaal niets van
30 april 2010 om 18:39 #17662664origineel gepost door andrew2
Gesteund door de mening van Manus ben ik vanmorgen met de Omega langs 2 andere APK-garages gegaan en het “probleem” voorgelegd en laten zien. Beide gaven zonder aarzeling hun mening: “Dit is geen APK-afkeur, je moet dit beoordelen op basis van de normale rijcondities en een vrijhangend wiel is dat niet”.Met deze kennis ben ik terug gegaan naar de betreffende garage. Daar heb ik mijn bevindingen verteld en er ontstond (zoals te verwachten) een discussie met de APK-monteur. Uiteindelijk vroeg hij wat ik nou wilde dat hij deed. Ik had me voorgenomen om het desnoods op de spits te drijven en een RDW-herkeuring te verzoeken, dus ik gaf als antwoord “nou, goedkeuren en afmelden”. Daarop verdween hij naar zijn werkplaatschef o.i.d. en na 10 minuten kwam hij terug met de mededeling “tja, de regels zijn helaas voor meerderlei uitleg vatbaar en als 2 andere APK-monteurs het wel goedkeuren, dan zal ik het wel fout hebben. Maar wij keuren dit altijd af, ik zal bij de eerstvolgende steekproef dit aspect eens aankaarten bij de RDW”. Daarop kreeg ik het keuringspapier overhandigd en kan weer een jaar vooruit.
Uiteindelijk heb ik dus niet hoeven dreigen of vragen om een herkeuring door de RDW, maar ik denk dat hij dat wel voelde aankomen als hij voet bij stuk had gehouden.
Het meest trieste vind ik, dat je als autobezitter bent overgeleverd aan de willekeur van een overijverige APK-monteur. Dit hele geze*k om niks heeft me een vrije ochtend gekost. En dit was dus wel een formele Opel-dealer!!! :o
Andrew
Ik had het idd zo op laten oplopen dat de apk keurmester hem had laten afmelden als afkeur, en ik in beroep was gegaan bij de rdw.
17 mei 2010 om 22:28 #17662665ja sommige kunnen er wat van maat van was auto afgekeurd hier in almelo krijgt ie toch steek proef rdw keurt hem dus af op zelfde punten wat kleinigheden
aangezien hij immidels in hebgelo woonde gefixt en daar omdat week voor bij was effe laten keuren weer afgekeurd tevens een briefje wat het ging kosten
hij pissig en weggegaan ik had rdw de bij gehaald ,maar goed zo zie je maar dat somige er ook geld uit willen slaan
ga bijna altyd naar dezelfde enkel apk station
en ben dik tevreden wat niet goed is is niet goed klaar maar geen gemiereneuk -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.