Forumindex › Forums › Techniek › Elektrische problemen › Draadjes uit ISO stekker los maken
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 juli 2009 om 14:07 #17210555
Goedemiddag,
Ik heb sinds kort een Vectra B uit 1998. Ik heb een probleem met het geheugen van de autoradio, als ik de motor afzet is het geheugen gewist. Inmiddels ben ik erachter dat de oplossing nogal simpel is, geel en rood verwisselen.
Maar wat ik nergens terug kan vinden, is hoe je de gele en rode draad loskrijgt uit de ISO stekker. Ik was al even bij de Opel dealer, die hadden niet zo veel zin om te kijken geloof ik (tja mevrouw, u heeft een Japanse radio (JVC) en Opel is Europees…) en ik kreeg daar te horen dat ik aan de ene kant er een paperclip tussen moest duwen en dat je dan de draad zo los kunt trekken. Maar wat ik ook doe, die draad blijft gewoon op z’n plek. Iemand enig idee hoe je het wel los kunt krijgen?Trouwens, mag je wel zomaar met metaal aan die draden zitten of kan ik beter eerst de betreffende zekering er even uittrekken? (Ik heb dat met die paperclip nog maar niet rechtstreeks in de auto geprobeerd, maar op een soortgelijke ISO stekker met draden die ik nog had liggen).
Alvast bedankt!
Carla7 juli 2009 om 14:16 #17498110De paperclip is inderdaad een oplossing hiervoor, maar zitten er plugjes tussen de rode en gele kabels?
De meeste radio’s zijn hiervoor namelijk al voorbereid, omdat niet alleen opel zich niet helemaal aan de standaard houd.Je kan de zekering er wel tussenuit halen, maar het beste is even de min pool van de accu los de halen.
Als je toch de ISO stekker wilt veranderen, dan moet je eens langs het contact puntje kijken, dan zie je 2 of 3 weerhaakje welke het pennetje op z’n plek houden.
7 juli 2009 om 14:37 #17498111met een paperclipje is het te doen.
de meeste dealers hebben een koffertje met daarin speciaal gereedschap om diverse stekkers los te krijgen.
maar je kan het ook zelf doen
7 juli 2009 om 14:38 #17498112Bedankt voor de snelle reactie!
Helaas steken er geen draden uit m’n radio. Ik heb wel een stekker met draden die op m’n radio past, maar aan het eind daarvan zit geen stekker meer. In mijn oude auto was dat nl. allemaal losgeknipt dus met behulp van het schema van de auto en een flinke rij kroonsteentjes heb ik die toen aangesloten. Bij Opel en bij Brezan zeggen ze dat er geen verloop stekker bestaat. Dus wat ik nu heb is een stekker met draad die op de radio past, een stekker met draad die op de auto past maar waarvan de andere kant weer niet op de radio past en ik kan de radio rechtstreeks met z’n achterkantje op de kabelboom uit de auto aansluiten. En in dat geval moet ik dus helaas de rode en de gele draad omwisselen.
Ik heb van alles geprobeerd met de paperclip, links, rechts, onder, boven, midden, buigen en duwen, maar er is geen beweging in te krijgen.
Met weerhaakjes bedoel je de metalen puntjes die aan de draad zitten denk ik? In dit geval zie ik dan 4 metalen stripjes die aan de bovenkant iets omgeboen zijn.
Als ik in een leeg deel van de stekker kijk, dan zit daar niets wat buigbaar is. Wat doe ik fout?7 juli 2009 om 14:40 #17498113je moet vanaf onder in de stekker om de pennetjes los te maken
is je paperclip niet te dik???
7 juli 2009 om 14:51 #17498114:swear ik kan het niet uitstaan dat het me niet lukt.
Nee ik denk niet dat de paperclip te dik is, ik gebruik een gewone kleine paperclip.
En eh…rare vraag misschien, maar wat bedoel je met de onderkant van de stekker? Waar de draad er in gaat of juist aan de andere kant? Ik heb het overigens vanaf beide kanten geprobeerd, maar nee hoor, geen resultaat.
Het nadeel is misschien ook dat ik niet weet wat er precies aan de draad vastzit, hoe dat er uit ziet zeg maar, anders kon ik nog bedenken wat ik moet doen. Dit moet toch simpel op te lossen zijn?7 juli 2009 om 15:40 #174981157 juli 2009 om 15:42 #17498116ik maak zo wel effe een close up foto,als ik er aan toe kom
7 juli 2009 om 16:08 #17498117Fijn, bedankt alvast. Bovenstaande foto komt in ieder geval wel overeen met wat ik hier heb.
7 juli 2009 om 16:23 #17498118het was moeilijk om van zoiets kleins een goede foto te nemen,maar je kunt het nu beter zien waar de (weer) haakjes zitten.
die moeten ingeduwd worden,waardoor je het stekkertje eruit kan trekken
de rondjes geven de weerhaakjes aan, het pijltje de kant waar je de paperclip naartoe moet steken.
let niet op mn tekenkwaliteiten met paint:jerry
klik ze aan voor een vergroting
als je me je mail geeft mail ik ze door,want imageshack verkleint ze nogal
7 juli 2009 om 16:33 #17498119op je eerste foto post is het het beste te zien.
Als je naar de zilveren stekkertjes kijkt zie je zeg maar een vierkant blokje.
Aan de bovenkant zie je het weerhaakje, aan de onderkant zit er precies nog zo een.Je moet het doen vanaf de stekker kant, dus als je de eerste post als voorbeeld neemt vanaf de rechterkant.
7 juli 2009 om 16:36 #17498120de draad komt dan los naar de achterkant (waar alle draden zitten)
7 juli 2009 om 20:08 #17498121Mijn mail is cvdmeent@hotmail.com. Ook al is het nog niet gelukt, bedankt voor de reacties allemaal, het moet een keer goedkomen toch?
7 juli 2009 om 20:28 #17498122@ CavdMeent : Uit welk deel van het land komen jullie ?
Gr. Arjan
7 juli 2009 om 21:49 #17498123Ik kom uit omgeving Amersfoort.
8 juli 2009 om 14:25 #17498124Mocht het niet lukken, zeg het dan maar ik wil wel een handje helpen :thumbup
8 juli 2009 om 16:21 #17498125Bedankt! Ik ga zo nog ff prutsen, maar als het niet lukt dan maak ik graag gebruik van je hulp!
8 juli 2009 om 16:25 #17498126origineel gepost door Powercorsa
Mocht het niet lukken, zeg het dan maar ik wil wel een handje helpen :thumbupen mocht dat ook niet lukken hoor ik het wel ;)
Gr. Arjan
8 juli 2009 om 16:56 #17498127Nou, ik geef de moed op en dat doe ik niet gauw :thumbdown, maar wat ik ook probeer, er zit geen beweging in. Niet in het prutskabeltje wat ik als test gebruikte, maar ook niet in de auto zelf, dus Powercorsa wanneer kan ik langskomen :angel ?
8 juli 2009 om 21:00 #17498128Misschien een tip, er zijn ook iso verloopkabeltjes in de handel waarbij de rode en de gele draad gekruist zijn.
Mocht je toevallig in Hengelo ov komen dan weet ik wel een adres voor je.
8 juli 2009 om 21:23 #17498129Nou, ik kom voorlopig niet in de buurt van Hengelo, maar ik ben al bij de Opel dealer geweest en bij Brezan en die wisten mij te vertellen dat die kabeltjes niet bestaan. Ze hadden bij Brezan wel wat maar die pasten of niet in de auto of niet op de radio :(
9 juli 2009 om 05:54 #17498130Moet even het tooltje vanavond even opzoeken.
maar waarschijnlijk heb ik morgen avond wel tijd.Check m’n profiel maar even voor mijn msn, maken we daar wel een afspraak op
9 juli 2009 om 16:26 #17498131origineel gepost door cavdmeent
Nou, ik kom voorlopig niet in de buurt van Hengelo, maar ik ben al bij de Opel dealer geweest en bij Brezan en die wisten mij te vertellen dat die kabeltjes niet bestaan. Ze hadden bij Brezan wel wat maar die pasten of niet in de auto of niet op de radio :(die zijn er wel,maar je hebt het echt niet nodig
9 juli 2009 om 22:16 #17498132origineel gepost door 14XE
origineel gepost door cavdmeent
Nou, ik kom voorlopig niet in de buurt van Hengelo, maar ik ben al bij de Opel dealer geweest en bij Brezan en die wisten mij te vertellen dat die kabeltjes niet bestaan. Ze hadden bij Brezan wel wat maar die pasten of niet in de auto of niet op de radio :(die zijn er wel,maar je hebt het echt niet nodig
‘t Was wel makkelijk geweest als Brezan of Opel die had gehad, had een hoop gepruts en energie gescheeld :hmmz
Maar vroeg of laat gaat het lukken, nou wil ik ‘t voor mekaar zien te krijgen ook! Ik laat me toch zeker niet klein krijgen door zo’n rotstekkertje :o10 juli 2009 om 17:50 #17498133Nou, het is gelukt, maar het viel niet mee. Met een paperclip was het nooit gelukt.
Dankzij Powercorsa en een handige kennis van hem zijn de rode en gele draad nu omgewisseld en verdwijnen m’n radioinstellingen niet zodra ik de sleutel uit het contact haal! :DBen weer blij met dit forum :D :D :D
Allemaal bedankt voor ‘t meedenken!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.