DPF regenereert niet

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum DPF regenereert niet

  • Dit onderwerp is leeg.
24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Auteur
    Berichten
  • #17226931
    Blackwidow
      Lid sinds:
      10 August 2010

      Gisteren met de Opcom gemeten dat m’n DPF 74% vol zat. Dus vandaag even een ritje autostrade tegen 140 gedaan, een half uur lang. Terug thuis en ik meet 80% vol!!! :fy1

      Blijkbaar regenereert de filter niet? Wat kan de oorzaak zijn? Ik doe meestal secundaire wegen maar elke dag is het 20km naar m’n werk (enkele rit), auto heb ik sinds twee maanden. Volgens mij heeft ie al eens een regeneratie gedaan, maar hij mag toch niet tot 80% vol komen te zitten?
      Ik durf niet met de Opcom een regeneratie uit te voeren, ik kan het niet aanhoren.. en misschien werkt hij toch niet

      #17740630
      arjontje
      Deelnemer
        Lid sinds:
        31 March 2006

        even Langs de VOD. Die kunnen hem ook handmatig regenereren.

        #17740631
        mike hammer
          Lid sinds:
          7 November 2009

          mijn zat ook 70%vol en de vod heeft hem aan de computer gehangen en geregenereerd en toen zat hij 38%vol.
          Ze zeiden tegen mij dat hij nooit op 0 uit komt na het regenereren.
          Je kan wel zien op de computer wanneer hij voor het laatst heeft geregenereerd.

          #17740632
          Blackwidow
            Lid sinds:
            10 August 2010

            Kan je ergens met de Opcom lezen wanneer hij de laatste regeneratie gekregen heeft of enkel bij de dealer?

            #17740633
            TonSR
              Lid sinds:
              29 October 2007

              sorry maar waar hebben jullie het nu over,zeg me niets en wil graag
              wat leren:wtf
              vgr tonsr.

              #17740634
              Silverspeed
              Deelnemer
                Lid sinds:
                15 June 2009

                origineel gepost door TonSR
                sorry maar waar hebben jullie het nu over,zeg me niets en wil graag
                wat leren:wtf
                vgr tonsr.

                ah ik ben dus niet de enige die het niet volgt :D

                #17740635
                McKaamos
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  10 December 2009

                  DPF => Diesel Particle Filter.
                  Het Roetfilter dus. Die is zelfschonend, net als een Katalysator die zichzelf schoont bij voldoende warmte.

                  Daarom moet je, als je auto faalt op emissietest (roet test of vier-gas-test bij de APK), altijd even een eind gaan rijden en daarbij lekker in de toeren blijven.
                  De filter/katalysator schoont zichzelf dan en vaak kom je daar na wel door de test.

                  Nieuwere auto’s hebben vaak ook nog elektronica er aan hangen zodat op de boordcomputer of via uitleessystemen (zoals OpCom) de status af te lezen is.

                  #17740636
                  TonSR
                    Lid sinds:
                    29 October 2007

                    ok namens mij bedankt voor de uitleg ,wist echt niet waar dilt over ging:thumbup:thumbup
                    vgr tonsr.

                    #17740637
                    McKaamos
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      10 December 2009

                      Graag gedaan :)

                      Wil je meer info over hoe zoiets werkt, kijk dan even hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Roetfilter

                      #17740638
                      Silverspeed
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        15 June 2009

                        ah ok :D dat wist ik dus nog niet, heel erg bedankt voor de uitleg :)

                        #17740639
                        McKaamos
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          10 December 2009

                          Geen punt :)

                          Voor blackwidow: Ga eens een eindje rijden en zorg daarbij dat de toeren hoog blijven.
                          Regenereren gaat doormiddel van hitte (600+ graden) dus je kan het “handmatig” doen.
                          Gewoon een kilometer of 50 op de snelweg bij 100kmh en dan in de 4de versnelling blijven ipv de 5de (of 5de ipv 6de, iig 1 lager als normaal).
                          Dan pers je wat meer warmte door de uitlaat heen en brand je zelf de filter schoon.

                          #17740640
                          TonSR
                            Lid sinds:
                            29 October 2007

                            origineel gepost door Silverspeed
                            ah ok :D dat wist ik dus nog niet, heel erg bedankt voor de uitleg :)

                            silverspeed je heb u2 vgr tonsr.

                            #17740641
                            Hawke
                              Lid sinds:
                              30 June 2004

                              Ik heb van een collega met een Zafira gehoord waarbij iets in de software niet goed zat.
                              Die had het over een timer die zorgt dat hij om de zoveel tijd regenereert. Maar bij hem startte die timer elke keer bij het starten opnieuw. Dus alleen bij een hele lange rit zou hij daar aan te komen. Kennelijk was dat bij een instelling of software update te verhelpen.
                              In hoeverre dat klopt weet ik niet.

                              Kom je ermee bij de Opel dealer?

                              #17740642
                              Blackwidow
                                Lid sinds:
                                10 August 2010

                                Twee maanden geleden bij de Opel-Dealer gekocht, dus zal er eens een bezoekje mogen brengen. Deze ochtend constant in vierde gereden op de R4 in Gent, dat is dus 15minuten tegen 100/u aan 2.500-3.000 toeren. En er gebeurde niets!

                                Begint serieus op m’n systeem te werken. Het is zogezegd voor het milieu, maar je moet wel hoger in toeren rijden en speciale ritten plannen! Is het nu zo moeilijk om bvb een teller te voorzien, die zegt hoe vol je filter zit. Daarna kan je de auto meegeven (via een knop) dat je een lange weg voor de boeg hebt

                                #17740643
                                Silverspeed
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  15 June 2009

                                  origineel gepost door TonSR

                                  origineel gepost door Silverspeed
                                  ah ok :D dat wist ik dus nog niet, heel erg bedankt voor de uitleg :)

                                  silverspeed je heb u2 vgr tonsr.

                                  gelezen en beantwoord :)

                                  #17740644
                                  Blackwidow
                                    Lid sinds:
                                    10 August 2010

                                    origineel gepost door McKaamos
                                    Geen punt :)

                                    Voor blackwidow: Ga eens een eindje rijden en zorg daarbij dat de toeren hoog blijven.
                                    Regenereren gaat doormiddel van hitte (600+ graden) dus je kan het “handmatig” doen.
                                    Gewoon een kilometer of 50 op de snelweg bij 100kmh en dan in de 4de versnelling blijven ipv de 5de (of 5de ipv 6de, iig 1 lager als normaal).
                                    Dan pers je wat meer warmte door de uitlaat heen en brand je zelf de filter schoon.

                                    Dit zou in principe niet mogen volgens mij. Ik heb een automaat en daardoor rij ik ook enorm rustig. Ik zie het toerental dan ook zelden boven 3.000 toeren komen. In mijn ogen dan toch een design-flaw als je expres hoog in toeren moet gaan rijden. Is dit trouwens wel zo voor een fabrieks-filter? Gaat deze gewoon niet wat diesel inspuiten, waardoor je dan niet in hoge toeren moet rijden?

                                    #17740645
                                    Spacejam
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      21 November 2006

                                      dat ding gaat standaar alleen regenereren in de 6e versnelling boven de 25d00 toeren (+/- 140km/u). Veel haal je dat niet in nederland dus het is vrij beroerd ingeregeld.

                                      EDS kan eventueel inregelen dat hij in iedere versnelling gaat regenereren.

                                      #17740646
                                      Blackwidow
                                        Lid sinds:
                                        10 August 2010

                                        Zou idd belachelijk zijn. Gisteren reed ik soms 140km/u op autostrade, als ze daar dan staan te flitsen….. boete opsturen naar Opel ;)
                                        Ik blijf het vreemd vinden dat EDS het wel kan programmeren en Opel niet (of weigert)

                                        #17740647
                                        Blackwidow
                                          Lid sinds:
                                          10 August 2010

                                          Vandaag staat m’n meterke op 88% vol. Ik heb ook gezien dat het 1.004 km geleden is dat hij een regeneratie heeft doorlopen. Dus even m’n automaat in ‘manueel’ gezet en ontzettend hoge toeren gereden.
                                          De temperatuur van de uitlaat ging maar max. tot 450°C…. en ik moet dus tot 600°C komen voor de start van regeneratie? Moet ik dan altijd effe naar Duitsland vlammen of zo? :o

                                          Ik heb nog garantie tot augustus 2011, dus ik laat het nu gewoon begaan, zit ie vol & krijg ik een melding op dash, dan zal ik wel naar de dealer gaan. Ik zit nu meer m’n motor kapot te maken door constant in hoge toeren te vlammen :argue

                                          #17740648
                                          McKaamos
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            10 December 2009

                                            origineel gepost door Blackwidow

                                            Dit zou in principe niet mogen volgens mij. Ik heb een automaat en daardoor rij ik ook enorm rustig. Ik zie het toerental dan ook zelden boven 3.000 toeren komen. In mijn ogen dan toch een design-flaw als je expres hoog in toeren moet gaan rijden. Is dit trouwens wel zo voor een fabrieks-filter? Gaat deze gewoon niet wat diesel inspuiten, waardoor je dan niet in hoge toeren moet rijden?

                                            Hoezo zou je niet hoog in toeren mogen rijden? Een automaat heeft toch een Kick-Down of ben ik gek? ;)
                                            Gaspedaal inrammen tot het maximum en dan nog een stukje verder en dan zit je in Kick-Down. Tenminste, dat is wat ik ken van automaten.
                                            De computer gaat dan later schakelen, laat de wagen hoog in toeren komen enzo. En als je dat doet bij een inhaal actie schakelt hij automatisch terug om wat extra acceleratie te krijgen.

                                            Wat betreft het filter, ja ook het fabrieksfilter heeft gewoon voldoende hitte nodig om de rotzooi in het filter spontaan te laten ontbranden. Of de motor dat nou doet door stiekem een beetje extra diesel in te spuiten of doordat je gewoon keihard toeren loopt te blazen doet er opzich niet zoveel toe.

                                            En daarbij, een moderne motor kan prima tegen hoge toeren. Er zit niet voor niets een begrenzer op die jou tegenhoud als je de gevarenzone in wil gaan.

                                            #17740649
                                            CORSA2L16VALVE
                                              Lid sinds:
                                              30 June 2004

                                              mijne is zelfs al beginnen te regenereren toen ik stil stond aan de rode lichten. kwam wel net de autostrade af. En ben er terug opgereden

                                              je voelt het aan de wagen wanneer hij begint

                                              de snelheid moet maar minimum 70km per uur zijn om het regenereer proces te volmaken

                                              als i het niet doet kan het aan je EGR klep liggen. Heb deze ook al gedeeltelijk stuk gehad (gaf geen foutmelding aan) en heb deze toen vervangen en deed het weer (maar had te lang gewacht en heb mijne roetfilter kunnen uitstomen met de hogedruk reiniger)

                                              ook kan het liggen aan de 2 darmpjes die naar een meetblokje gaan. Het zou kunnen dat er 1 verstopt zit en deze niet kan meten of er drukverschil te groot word en deze moet genereren. (volg de 2 darmpjes aan de roetfilter tot achter het blok)

                                              heb al de luxe gehad om het allemaal mee te maken en heb alles gemaakt met advies van men opeldealer (die ik wel vrij goed ken)

                                              greetz

                                              #17740650
                                              Blackwidow
                                                Lid sinds:
                                                10 August 2010

                                                Hij is uiteindelijk vrijdagavond beginnen regeneren, hij stond op 100% en dan plots moet ie het signaal gekregen hebben: nu of nooit ;) Na regeneratie stond m’n tellerke op 14%. Ben blij, want had ook al gelezen dat sommige regeneraties maar terugbrengen tot 30%

                                                Stom dat je niet aan de garage kan vragen om de melding terug te zetten wanneer regeneratie begint. Nu moet je eigenlijk constant je verbruik in de gaten houden. Of dat je de wagen zelf kan aangeven dat het moment van regeneren nu is, bvb als je net een rit op autostrade voor de boeg hebt. Hoe vaak gebeurt het niet dat regeneratie net begint als je op je eindbestemming bent ;)

                                                #17740651
                                                ahrend
                                                  Lid sinds:
                                                  31 December 2005

                                                  Zit er in alle diesels zo’n ding ,of alleen bij 150 pk of vanaf een bepaalde leeftijd?:hmmz:hmmz

                                                  #17740652
                                                  wim-v6
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    12 August 2005

                                                    Diesel Partiekel Filter.

                                                    in alle opel diesels waar achter het type DPF staat.

                                                    Willem

                                                  24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
                                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.