Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › DPF regenereert niet
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
10 oktober 2010 om 15:36 #17226931
Gisteren met de Opcom gemeten dat m’n DPF 74% vol zat. Dus vandaag even een ritje autostrade tegen 140 gedaan, een half uur lang. Terug thuis en ik meet 80% vol!!! :fy1
Blijkbaar regenereert de filter niet? Wat kan de oorzaak zijn? Ik doe meestal secundaire wegen maar elke dag is het 20km naar m’n werk (enkele rit), auto heb ik sinds twee maanden. Volgens mij heeft ie al eens een regeneratie gedaan, maar hij mag toch niet tot 80% vol komen te zitten?
Ik durf niet met de Opcom een regeneratie uit te voeren, ik kan het niet aanhoren.. en misschien werkt hij toch niet10 oktober 2010 om 16:23 #17740630even Langs de VOD. Die kunnen hem ook handmatig regenereren.
10 oktober 2010 om 18:27 #17740631mijn zat ook 70%vol en de vod heeft hem aan de computer gehangen en geregenereerd en toen zat hij 38%vol.
Ze zeiden tegen mij dat hij nooit op 0 uit komt na het regenereren.
Je kan wel zien op de computer wanneer hij voor het laatst heeft geregenereerd.10 oktober 2010 om 21:23 #17740632Kan je ergens met de Opcom lezen wanneer hij de laatste regeneratie gekregen heeft of enkel bij de dealer?
10 oktober 2010 om 21:26 #17740633sorry maar waar hebben jullie het nu over,zeg me niets en wil graag
wat leren:wtf
vgr tonsr.10 oktober 2010 om 21:47 #17740634origineel gepost door TonSR
sorry maar waar hebben jullie het nu over,zeg me niets en wil graag
wat leren:wtf
vgr tonsr.ah ik ben dus niet de enige die het niet volgt :D
10 oktober 2010 om 21:52 #17740635DPF => Diesel Particle Filter.
Het Roetfilter dus. Die is zelfschonend, net als een Katalysator die zichzelf schoont bij voldoende warmte.Daarom moet je, als je auto faalt op emissietest (roet test of vier-gas-test bij de APK), altijd even een eind gaan rijden en daarbij lekker in de toeren blijven.
De filter/katalysator schoont zichzelf dan en vaak kom je daar na wel door de test.Nieuwere auto’s hebben vaak ook nog elektronica er aan hangen zodat op de boordcomputer of via uitleessystemen (zoals OpCom) de status af te lezen is.
10 oktober 2010 om 21:53 #17740636ok namens mij bedankt voor de uitleg ,wist echt niet waar dilt over ging:thumbup:thumbup
vgr tonsr.10 oktober 2010 om 21:58 #17740637Graag gedaan :)
Wil je meer info over hoe zoiets werkt, kijk dan even hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Roetfilter
10 oktober 2010 om 21:58 #17740638ah ok :D dat wist ik dus nog niet, heel erg bedankt voor de uitleg :)
10 oktober 2010 om 22:09 #17740639Geen punt :)
Voor blackwidow: Ga eens een eindje rijden en zorg daarbij dat de toeren hoog blijven.
Regenereren gaat doormiddel van hitte (600+ graden) dus je kan het “handmatig” doen.
Gewoon een kilometer of 50 op de snelweg bij 100kmh en dan in de 4de versnelling blijven ipv de 5de (of 5de ipv 6de, iig 1 lager als normaal).
Dan pers je wat meer warmte door de uitlaat heen en brand je zelf de filter schoon.10 oktober 2010 om 22:16 #17740640origineel gepost door Silverspeed
ah ok :D dat wist ik dus nog niet, heel erg bedankt voor de uitleg :)silverspeed je heb u2 vgr tonsr.
11 oktober 2010 om 01:26 #17740641Ik heb van een collega met een Zafira gehoord waarbij iets in de software niet goed zat.
Die had het over een timer die zorgt dat hij om de zoveel tijd regenereert. Maar bij hem startte die timer elke keer bij het starten opnieuw. Dus alleen bij een hele lange rit zou hij daar aan te komen. Kennelijk was dat bij een instelling of software update te verhelpen.
In hoeverre dat klopt weet ik niet.Kom je ermee bij de Opel dealer?
11 oktober 2010 om 06:19 #17740642Twee maanden geleden bij de Opel-Dealer gekocht, dus zal er eens een bezoekje mogen brengen. Deze ochtend constant in vierde gereden op de R4 in Gent, dat is dus 15minuten tegen 100/u aan 2.500-3.000 toeren. En er gebeurde niets!
Begint serieus op m’n systeem te werken. Het is zogezegd voor het milieu, maar je moet wel hoger in toeren rijden en speciale ritten plannen! Is het nu zo moeilijk om bvb een teller te voorzien, die zegt hoe vol je filter zit. Daarna kan je de auto meegeven (via een knop) dat je een lange weg voor de boeg hebt
11 oktober 2010 om 16:01 #17740643origineel gepost door TonSR
origineel gepost door Silverspeed
ah ok :D dat wist ik dus nog niet, heel erg bedankt voor de uitleg :)silverspeed je heb u2 vgr tonsr.
gelezen en beantwoord :)
11 oktober 2010 om 16:05 #17740644origineel gepost door McKaamos
Geen punt :)Voor blackwidow: Ga eens een eindje rijden en zorg daarbij dat de toeren hoog blijven.
Regenereren gaat doormiddel van hitte (600+ graden) dus je kan het “handmatig” doen.
Gewoon een kilometer of 50 op de snelweg bij 100kmh en dan in de 4de versnelling blijven ipv de 5de (of 5de ipv 6de, iig 1 lager als normaal).
Dan pers je wat meer warmte door de uitlaat heen en brand je zelf de filter schoon.Dit zou in principe niet mogen volgens mij. Ik heb een automaat en daardoor rij ik ook enorm rustig. Ik zie het toerental dan ook zelden boven 3.000 toeren komen. In mijn ogen dan toch een design-flaw als je expres hoog in toeren moet gaan rijden. Is dit trouwens wel zo voor een fabrieks-filter? Gaat deze gewoon niet wat diesel inspuiten, waardoor je dan niet in hoge toeren moet rijden?
11 oktober 2010 om 16:08 #17740645dat ding gaat standaar alleen regenereren in de 6e versnelling boven de 25d00 toeren (+/- 140km/u). Veel haal je dat niet in nederland dus het is vrij beroerd ingeregeld.
EDS kan eventueel inregelen dat hij in iedere versnelling gaat regenereren.
11 oktober 2010 om 16:16 #17740646Zou idd belachelijk zijn. Gisteren reed ik soms 140km/u op autostrade, als ze daar dan staan te flitsen….. boete opsturen naar Opel ;)
Ik blijf het vreemd vinden dat EDS het wel kan programmeren en Opel niet (of weigert)12 oktober 2010 om 16:31 #17740647Vandaag staat m’n meterke op 88% vol. Ik heb ook gezien dat het 1.004 km geleden is dat hij een regeneratie heeft doorlopen. Dus even m’n automaat in ‘manueel’ gezet en ontzettend hoge toeren gereden.
De temperatuur van de uitlaat ging maar max. tot 450°C…. en ik moet dus tot 600°C komen voor de start van regeneratie? Moet ik dan altijd effe naar Duitsland vlammen of zo? :oIk heb nog garantie tot augustus 2011, dus ik laat het nu gewoon begaan, zit ie vol & krijg ik een melding op dash, dan zal ik wel naar de dealer gaan. Ik zit nu meer m’n motor kapot te maken door constant in hoge toeren te vlammen :argue
12 oktober 2010 om 17:30 #17740648origineel gepost door Blackwidow
Dit zou in principe niet mogen volgens mij. Ik heb een automaat en daardoor rij ik ook enorm rustig. Ik zie het toerental dan ook zelden boven 3.000 toeren komen. In mijn ogen dan toch een design-flaw als je expres hoog in toeren moet gaan rijden. Is dit trouwens wel zo voor een fabrieks-filter? Gaat deze gewoon niet wat diesel inspuiten, waardoor je dan niet in hoge toeren moet rijden?
Hoezo zou je niet hoog in toeren mogen rijden? Een automaat heeft toch een Kick-Down of ben ik gek? ;)
Gaspedaal inrammen tot het maximum en dan nog een stukje verder en dan zit je in Kick-Down. Tenminste, dat is wat ik ken van automaten.
De computer gaat dan later schakelen, laat de wagen hoog in toeren komen enzo. En als je dat doet bij een inhaal actie schakelt hij automatisch terug om wat extra acceleratie te krijgen.Wat betreft het filter, ja ook het fabrieksfilter heeft gewoon voldoende hitte nodig om de rotzooi in het filter spontaan te laten ontbranden. Of de motor dat nou doet door stiekem een beetje extra diesel in te spuiten of doordat je gewoon keihard toeren loopt te blazen doet er opzich niet zoveel toe.
En daarbij, een moderne motor kan prima tegen hoge toeren. Er zit niet voor niets een begrenzer op die jou tegenhoud als je de gevarenzone in wil gaan.
17 oktober 2010 om 16:39 #17740649mijne is zelfs al beginnen te regenereren toen ik stil stond aan de rode lichten. kwam wel net de autostrade af. En ben er terug opgereden
je voelt het aan de wagen wanneer hij begint
de snelheid moet maar minimum 70km per uur zijn om het regenereer proces te volmaken
als i het niet doet kan het aan je EGR klep liggen. Heb deze ook al gedeeltelijk stuk gehad (gaf geen foutmelding aan) en heb deze toen vervangen en deed het weer (maar had te lang gewacht en heb mijne roetfilter kunnen uitstomen met de hogedruk reiniger)
ook kan het liggen aan de 2 darmpjes die naar een meetblokje gaan. Het zou kunnen dat er 1 verstopt zit en deze niet kan meten of er drukverschil te groot word en deze moet genereren. (volg de 2 darmpjes aan de roetfilter tot achter het blok)
heb al de luxe gehad om het allemaal mee te maken en heb alles gemaakt met advies van men opeldealer (die ik wel vrij goed ken)
greetz
17 oktober 2010 om 18:40 #17740650Hij is uiteindelijk vrijdagavond beginnen regeneren, hij stond op 100% en dan plots moet ie het signaal gekregen hebben: nu of nooit ;) Na regeneratie stond m’n tellerke op 14%. Ben blij, want had ook al gelezen dat sommige regeneraties maar terugbrengen tot 30%
Stom dat je niet aan de garage kan vragen om de melding terug te zetten wanneer regeneratie begint. Nu moet je eigenlijk constant je verbruik in de gaten houden. Of dat je de wagen zelf kan aangeven dat het moment van regeneren nu is, bvb als je net een rit op autostrade voor de boeg hebt. Hoe vaak gebeurt het niet dat regeneratie net begint als je op je eindbestemming bent ;)
18 oktober 2010 om 18:23 #17740651Zit er in alle diesels zo’n ding ,of alleen bij 150 pk of vanaf een bepaalde leeftijd?:hmmz:hmmz
18 oktober 2010 om 18:26 #17740652Diesel Partiekel Filter.
in alle opel diesels waar achter het type DPF staat.
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.