Forumindex › Forums › Techniek › 1,8 liter motoren › Donker grijze transmissie olie. Het einde?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 september 2011 om 14:29 #17241791
Ik heb net een “nieuwe” bak. Zou slechts 80.000km gelopen hebben, zeggen ze!!! Na plaatsen heb ik er nieuwe helder gele olie in gedaan. Na twee dagen rijden heb ik die er uit gehaald om eens te bekijken. Hij is donker grijs. Als ik hem in een doorzichtige cola fles doe kan ik er niet meer doorheen kijken! Erger nog: Ik kan er zelfs nog geen centimeter diep in kijken.
Hoe ziet bij jullie transmissie olie er uit? Wie heeft ervaring?
Groeten Rinus
24 september 2011 om 15:21 #17923267mmm….Nog geen reactie!!!……Kijken mensen nooit naar de kleur van hun transmissie olie? :hmmz
Ik ben geen echte auto-monteur, maar een industrieman die opgevoed is met een “preventive maintenance” houding. Misschien ben ik een rare eend in de bijt. Kijkt er echt niemand naar zijn transmissie olie?
24 september 2011 om 18:16 #17923268Wie kan er iets zinnigs over zeggen?
Hij loopt als een trein….maar ik vertouw het niet.Groeten Rinus
24 september 2011 om 18:46 #17923269Niet zo ongeduldig ;)
Ik bekijk inderdaad nooit mijn transmissie-olie, maar als ik jou was, zou ik de bak eens proberen te spoelen met transmissie-olie. Waarschijnlijk komt er dan nog veel meer grijze troep uit. Dat is gewoon de slijtage van tandwielen, synchromesh-ringen, ga zo maar door. Daarna opnieuw tranmissie-olie erin en dan een paar dagen rijden.Groeten, RISL
24 september 2011 om 18:53 #17923270Spoelen met echte transmissie olie…..dure hobby ;)
Ik heb trouwens ooit eens mijn olie bekeken van een wagen die 125.000km had gereden, en die was toen nog steeds kristal helder.
Ik begrijp niet goed hoe de olie van deze bak zo vuil kan zijn. Hij zou pas 80.000km gereden hebben. Komt die rotzooi los van de wanden als een bak gewisseld wordt?
Groeten Rinus
24 september 2011 om 19:41 #17923271Tja, ik neem aan dat je ‘m niet helemaal uit elkaar wilt trekken om schoon te maken?
Ik heb wel eens gehoord dat je ze ook kunt spoelen met motorolie met een bepaalde toevoeging, maar daar weet ik het fijne niet van.25 september 2011 om 10:15 #17923272Donker grijs kan ook komen ivm verkeerde olie
in deze bakken moet Opel olie in welke rood van kleur is…
deze olie is dan gelijk longlife
heb je de bak zonder olie gekregen???
en het restantje, was dat nog mooi rood??
Willem
25 september 2011 om 13:24 #17923273Hi Willem
Ik heb hem zonder olie gekregen.
Intussen ben ik wijzer …..Ik had er eerst een paar druppels restolie van het distributie deksel moeten laten lopen, en die zorgvuldig bekijken. Dat is iets voor een volgende keer dus.
De olie die ik er nu in heb gedaan is de door Kroon aanbevolen transmissie olie SP1011. Deze is helder geel. De bak loopt als een trein, en ook schakelen gaat trouwens uitstekend. Het enige verdachte was dat na 2 dagen rijden de olie donker grijs was. Misschien had ik de zaak eerst goed moeten spoelen.
Transmissie olie is trouwens merkwaardig spul. Als je het een maandje of twee stil zet dan lijkt het of het vuil “er uit geduwd” wordt, of is het zo dat het staal-stof gaat samentrekken door magnetische krachten. Het zwart verzameld zich in een hoekje op de bodem, en de rest wordt mooi helder. Ook microscopische luchtbelletjes, die de doorkijk bemoeilijken, verdwijnen naar de top. Een potje oude olie kan weer glas helder worden! (op het bodem laagje na dan). De zilveren staalglitters corroderen trouwens snel, en worden na een maand zwart, en worden uit de olie “weggedreven”.
Verder heb ik het bak-nummer eens bekeken. De bak is uit 2003, net zoals de handelaar aangaf. De handelaar zei dat de bak er 88000 op had zitten. De vraag blijft uiteraard of hij echt 8 jaar van 11000km (=88000km) meegemaakt heeft, of 8 jaar van 23500km (=188000km). Beiden zou zo maar kunnen. Verder blijft de vraag natuurlijk of lagers nog wel in orde zijn.
Omdat ik het niet vertrouw heb ik mijn oude bak maar gehouden en ben van plan hem te reviseren.
Mijn “nieuwe” bak ga ik maar eens goed spoelen.
– 3x met diesel,
– dan 1x met 1.5 liter nieuwe (maar automatische transmissie-) olie die ik nog heb staan (om te zorgen dat diesel restjes verdwijnen)
– en tot slot dan maar weer de “juiste” 1.6 liter kroon SP1011 er in. (Of zal ik de nog duurdedre opel olie er in gaan gooien?)Heeft iemand nog een tip, of wat dan ook?
Bedankt allemaal voor de leerzame hulp.
Groeten Rinus
25 september 2011 om 20:06 #17923274Stationair in de vrij, met koppelingspendaal maar boven, maakt hij een erg ruiserig geluid. In die toestand staan alle 6 de tandwiel-sets (5 vooruit, en 1 achteruit) vrij te draaien (en op hun lager te schuren!?) terwijl geen van de synchonizers bezig is the synchronizen of te locken.
Ik heb er geen goed gevoel bij. Morgen maar eens spoelen en nieuwe olie proberen.
Groeten Rinus
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.