Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Dolgedraaide schroef losmaken?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 januari 2015 om 15:45 #17269992
Hi all,
Ik wilde vandaag mijn bobine loshalen, maar nadat ik 2 bouten los had gedraaid kwam ik bij de 3e bout tot de conclusie dat het kopje dol is. Het is een torx-bout, maar de enige torx-bit die erin past draait rond in de kop. Platkopschroevendraaier werkte ook niet, kruiskop en inbus ook zonder resultaat. Alles dat past draait rond in de kop.
Nu het grote probleem: de bout zit IN de bobine, in een gat even groot als de bout, ongeveer 1,5cm diep. Ik kan er dus geen sleuf in slijpen. Wie heeft de gouden tip om dat kreng los te krijgen?
Alvast bedankt!
11 januari 2015 om 16:00 #18268549Kop van de bout eraf boren
En als je dan de bobine eraf heb zal er nog wel een stukje tapeind uitsteken en die kan je dan met een (grip)tang losdraaien
11 januari 2015 om 19:15 #18268550AnoniemLid sinds:
1 January 1970Jup, enige oplossing, zo heb ik het vorig jaar moeten doen met het imbus boutje van de turbodruksensor.. Kopje er maar afgeboord, sensor eraf, en dan met de griptang stukje voor stukje losmaken. Hels tyfuskarwei, heeft me anderhalf uur gekost..
11 januari 2015 om 19:21 #18268551Misschien een 12 kant erin vast slaan en dan proberen los te draaien? ;)
11 januari 2015 om 19:35 #18268552Wat ook ooit wil werken is met een klein boortje gaatjes in de kop te boren zodat je een sleufje krijgt. Maar de kop eraf boren gaat meestal makkelijker: het boortje hoeft maar net zo groot te zijn als de diameter van de draad, dus voor M6 een 6 mm boortje. Als de boor goed scherp is en je gebruikt wat snij olie dan is ie er zo af. Dan de steel van de bout even inspuiten met kruipolie en even in laten trekken alvorens deze er met een geschikte tang uit te draaien. Succes.
11 januari 2015 om 20:48 #18268553er bestaan ook schroeven verweidersetjes voor als je de kop dol heb gedraaid, ik gebruik ze zelf ook wel eens, het werkt niet altijd en, ze zijn niet echt geschikt voor bouten maar, zolang de schroef niet onwijs vast zit krijg je die er vaak wel uit daarmee.
zo zien die er uit:
12 januari 2015 om 11:02 #18268554Idd zo’n grabit setje is erg handig.
http://www.bol.com/nl/p/grabit/9200000011466076/” onclick=”window.open(this.href);return false;
Had het in de kist zitten, geen idee hoe ik er aan kom maar ben er blij mee :)
12 januari 2015 om 11:29 #18268555@Dennis Uyl wrote:
Misschien een 12 kant erin vast slaan en dan proberen los te draaien? ;)
Oja eerst dit ff proberen goed erin slaan en dan een goeie tik tegen de ratel geven wil die dan nog niet los zit ie echt achterlijk vast en moet je toch boren
12 januari 2015 om 16:58 #18268556Goede dopmaat erop zetten, en dan een paar flinke klappen met de hamer erop.
Dan sla je de vorm van je dop weer in de bout, en dan draai je hem zo los.Werkt alleen als je een knappe doppenset hebt… de ‘low-budget’ dopper zal het effect andersom zijn, en sla je je dop plat. king:
12 januari 2015 om 17:46 #18268557AnoniemLid sinds:
1 January 1970Let wel, veel boutjes bij opel zijn van keihard staal… Beste optie blijft kopje eraf en dan met een griptang losdraaien..
12 januari 2015 om 18:15 #18268558Grab-it setje ligt ook bij de Action…
12 januari 2015 om 20:13 #18268559Ja en dan draai je zo’n Grab-it ding van de Action erin, deze zijn van hard=bros staal breekt af en dan? Dan kun je proberen te gaan uitboren met een gehard stalen stuk gereedschap op de plaats waar je wilt boren….
Gewoon gelijk uitboren!12 januari 2015 om 20:18 #18268560Precies, gewoon eraf boren,en niks bouten van gehard staal, want die kan je niet boren,alleen slijpen, dus, kop eraf, inspuiten en griptang erop, wil ie nog niet, even heet stoken als het kan..
12 januari 2015 om 23:00 #18268561Bedankt voor jullie reacties! Ik ga het binnenkort proberen, als het een beetje minder waait want met deze wind vrees ik dat het niet verstandig is om mijn hoofd onder de motorkap te steken.
Ik heb geen 12kant dus ik denk dat het uitboren gaat worden. Dan de volgende vraag: hoe kom ik aan een geschikte vervanger voor de gesloopte bout? Want om er nou een willekeurige bout van dezelfde maat in te jassen is misschien ook niet handig? aangezien de bout ong. 2/3 schroefdraad is en het bovenste 1/3 deel glad.
EDIT: de reden dat ik de bobine los wil maken is omdat ik het idee heb dat de O-ring die aan de andere kant van de bobine zit niet goed meer is. Waardoor er dus olie lekt vanuit het kleppendeksel. Het probleem is dat ik niet kan vinden waar ik de O-ring kan krijgen. partno: 1972943
Nummertje 8 op onderstaande tekening:
[url] http://www.partsbase.org/opel/astra-g-zafira-a-1998-2009-16-1-51-1-ignition-coil-fittings-x16szr-l73-engine/” onclick=”window.open(this.href);return false;
[/url]Iemand enig idee waar je deze kan krijgen?
13 januari 2015 om 05:45 #18268562AnoniemLid sinds:
1 January 1970ik heb toen het boutje origineel bij de dealer gehaald voor een euro…
13 januari 2015 om 07:25 #18268563Bij een goede ijzerwaren winkel zijn die boutjes wel te vinden.
Die action setjes om in de kop te boren zijn van pisbakken staal daar heb je niks aan, ik zou hem ook uitboren, gaat vaak het snelste.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.