Dodehoek melding in combinatie met trekhaak

Forumindex Forums Modellen Astra Dodehoek melding in combinatie met trekhaak

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #18449931
    Anoniem
      Lid sinds:
      1 January 1970

      Goedemorgen,

      Ik heb een Astra K 1.4 Turbo uit 2018 waar recent een trekhaak onder is gemonteerd.

      Als ik de fietsendrager aansluit dan gaan vanaf 10 km/u de lampjes van de dodehoek detectie permanent branden en blijven ook de parkeersensoren werken en dus piepen in zijn achteruit. Iemand een idee wat er mis is? Mijn Bovag dealer is er al mee naar een Opel dealer geweest, maar zonder resultaat.

      Iemand die hier ervaringen mee heeft?

      Gr,

      Marc

      #18450023
      opel-mark
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 March 2011

        Even op het astraK forum op facebook vragen

        #18450062
        Nick-GSI
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 June 2004

          dodehoek detectie word idd uitgeschakeld, dat is normaal, is de trekhaak wel goed ingeleerd en geprogrammeerd?

          #18450510
          Anoniem
            Lid sinds:
            1 January 1970

            Beste Nick,

            Ja zowel mijn BOVAG garage als een Opel dealer hebben de boelmeerdere keren geprogrammeerd en ingeleerd. Het probleem van het blijven branden blijft bestaan.

            Gr,
            Marc

            #18450594
            koenvb
            Deelnemer
              Lid sinds:
              29 July 2008

              <p style=”text-align: left;”>Dat de dodehoek lampjes blijven branden boven de 10km/u met iets aan de trekhaak is normaal.</p>
              Die zijn uitgeschakeld en geven in weze aan dat je zelf moet opletten of er iets in je dodehoek zit. Als ze niet aan zouden gaan terwijl ze uitgeschakeld zijn, zou jij ten onrechte kunnen denken dat er niks in je dodehoek zit aangezien het lampje uit is.

              Je parkeersensoren zouden wel uit moeten gaan en dus niet piepen als er wat aan de trekhaak zit.

              Groeten Koen

              #18450665
              Anoniem
                Lid sinds:
                1 January 1970

                Nee dat is niet normaal en staat ook als foutmelding in het instructieboekje. Ze mogen niet permanent blijven branden. Bij insteken van de stekker zouden ze uit moeten gaan net als de parkeersensoren.

                #18450670
                koenvb
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  29 July 2008

                  Dan heb jij blijkbaar een ander instructieboekje als ik, als ze blijven branden ZONDER iets aan de trekhaak dan is er iets mis. MET iets aan de trekhaak blijven ze branden juist om de reden die ik je eerder gaf.

                  Prima als je het niet wilt aannemen van me, dan stopt hier ook mijn advies.

                  Succes ermee

                  Ps. Je kan ze uiteraard ook uitzetten in het menu, dan heb je er ook geen last meer van :good:

                  #18450792
                  Anoniem
                    Lid sinds:
                    1 January 1970

                    Beste Koen,

                    Ik ben op zich blij met elk advies, anders moet ik geen vraag stellen in een forum, maar in mijn gebruikershandleiding op pagina 217 staat achter elkaar het volgende beschreven:

                    1: Het systeem is gedeactiveerd als de auto een aanhangwagen trekt of als er een fietsendrager is geplaatst.

                    2: In geval van een storing in het systeem of als het systeem door tijdelijke omstandigheden niet operationeel is, lichten de symbolen in de
                    spiegels permanent op en verschijnt er een bericht op het Driver Information Center. De hulp van een werkplaats inroepen.

                    Ik wil graag dingen van anderen aannemen, maar bovenstaande staat zwart op wit in mijn gebruikershandleiding en ik bedenk het niet zelf.

                    Gr,

                    Marc

                    #18450824
                    koenvb
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      29 July 2008

                      Beste Marc,

                      Mijn astra is MY16, in de handleiding bij mij staat op blz 217 iets over het vervangen van achterlichten.. op blz 188 is wel het een en ander beschreven over de dodehoek. Daar staat bij mij een hele lap tektst die samengevat op het volgende neerkomt:

                      Van 10km/u tot 140km/u werkt het systeem door oplichten aan de kant waar iets in de dodehoek zit.

                      Boven de 140km/u blijven de symbolen ook aan beide kanten branden omdat ze dan uitgeschakeld worden, tevens een melding in het display.

                      Wanneer er een storing is blijven ze ook branden, met een melding dat ze uitgeschakeld zijn en een monteur er naar moet kijken.

                      Ik rijdt inmiddels al ruim 4 jaar in deze astra en altijd als er iets achter hangt blijven de symbooltjes in de spiegels branden. Trekhaak is af fabriek en voor zover ik weet is dit dus volkomen normaal.

                      Zoals eerder aangegeven, zodra jij rijdt met de fietsendrager en in je buitenspiegel kijkt naar het verklikker lampje en deze brand niet, zul jij er automatisch vanuit gaan dat er niks in je dodehoek zit. Vandaar dat het lampje constant blijft branden.

                      Is het probleem met de parkeersensoren wel opgelost?

                      Groeten Koen

                      #18450882
                      opel-mark
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        6 March 2011

                        Er blijken verschillende kabelbomen te zijn waarbij de goedkope dus niet de melding doorgeven dat er iets aan de trekhaak hangt.

                        #18451065
                        Riesje69
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          3 March 2012

                          zoals ik het lees vanaf de 1ste bericht vraag ik mij af of er wel een microswitch in de stekkerdoos zit en werkt (schakelstifje beweegt/klikt)  en/of deze correct is aangesloten? Je zal er niet de eerste mee zijn of een verloopstekker erin laten zitten kan rare dingen doen op storingen gebied als je geen aanhanger erachter hebt hangen.

                          Ook kan de aanhangwagenmodule niet goed zijn of niet kan communiceren maar je schreef dat hij bij een Opel Dealer is geweest via je Bovag Dealer. Immers can bus. Dus dat kun je eigenlijk wel uitsluiten denk.
                          Is de trekhaak wel aangemeld op je info display m.b.t. wel of geen trekhaak? Lijkt me stug dat ze deze bij een dealer overslaan maar je weet het nooit.
                          Daarmee bedoel dat het setje wel is aangemeld op de computer van de auto dat je een trekhaak hebt maar niet in de voertuiginstellingen welke je zelf kunt aanpassen dat de trekhaak gemonteerd is. Een parkeersensor zou er op kunnen reageren.

                          Op het Opel Astra K forum op FB zitten aardig wat techneuten die je vast wel verder willen helpen.

                          Kwestie van aanmelden, je eigen voorstellen en daarna een berichtje sturen waar je tegenaan loopt.
                          Je wordt vast geholpen net als hier echter daar alleen de Astra K.

                          Ik had zelf een testkast gemaakt ( helaas niet meer in bezit ) voor trekkend voertuig en aanhangers/fietsendragers incl. de geschakelde en permanente + met beide eigen negatieve aansluiting op de stekker. 7 polige (Oldschool) , 13 Jaeger en Westcon stekkerdozen erop. Puur om belasting voor de verlichting te creëren en de + aansluitingen vast te stellen dat deze over eigen aansluitingen zijn aangesloten. Ben al de nodige keren wat tegen gekomen wat niet deugt!

                          Gr. Ries.

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.