DMF/dubbelmassavliegwiel kapot?

Forumindex Forums Techniek Overige motor types DMF/dubbelmassavliegwiel kapot?

  • Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #17266344
    ArjanK1981
      Lid sinds:
      10 June 2014

      Goedemorgen,

      Ik heb sinds kort een Opel Vectra 1.9 CDTI (150 pk) uit 2008 met net iets meer dan 100.000 km op de teller. Wat me opvalt, is dat als de auto in z’n vrij staat en ik de koppeling laat opkomen, er rond het aangrijpingspunt een (flinke) resonantie/trilling klinkt onder de motorkap. Na wat google-en vond ik een filmpje van een Vectra of Signum met hetzelfde soort geluid, zij het luider dan wat ik heb. Volgens de maker van het filmpje was het dubbelmassavliegwiel kapot.
      Mijn vraag is of dit altijd het geval is bij dit geluid of dat het misschien ook iets anders kan zijn (afstelling koppeling of zo)? Hoe kan ik met zekerheid te weten komen dat het het dubbelmassavliegwiel is?
      Het zou me wel erg tegenvallen, gezien de leeftijd en de kilometerstand van de auto. Daarnaast: ik heb de auto 4 weken gekocht bij een Opel-dealer zonder garantie. Echter dit is mijn ogen geen probleem dat acuut optreedt. De auto heeft het mankement op moment van verkopen ook al gehad. Zou ik nog kunnen reclameren?
      Alvast bedankt!

      #18237905
      Anoniem
        Lid sinds:
        1 January 1970

        Heb je officieel recht op BOVAG garantie? (meer dan 4500 euro aanschafprijs, etc.)

        Zie ook dit artikel, daarin ook een stuk wat te doen als je geen garantie hebt.

        http://www.anwb.nl/auto/koop-en-verkoop/auto-kopen/klachten-en-geschillen/stappenplan-klachten” onclick=”window.open(this.href);return false;

        Kort gezegd komt het erop neer dat er een verborgen gebrek is, waarvan redelijkerwijs te verwachten is dat het snel stuk gaat en jij met je inspectieplicht als consument dat niet hebt kunnen zien. Dus eerst terug, gesprek aangaan, kijken hoe dat afloopt. Negatief = officieel in gebreke stellen.

        EN hou ons vooral even op de hoogte, is wel fijn dat we de uitkomst altijd even horen van dit soort dingen.

        #18237906
        ArjanK1981
          Lid sinds:
          10 June 2014

          Het bleek inderdaad het DMF te zijn. Het DMF is onder coulance vervangen incl. druklager en koppeling. Netjes opgelost door de dealer. Echter nu blijkt er een productiefout in het vliegwiel te zitten waardoor de auto warm moeizaam start. Aangezien ik garantie heb op de reparatie, wordt ook dit opgelost. Hopelijk heb ik mijn portie pech dan weer gehad!

          #18237907
          corsaboy
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 June 2004

            Wat gaat de dealer daaraan doen? Ik neem aan opnieuw vervangen.

            #18237908
            ArjanK1981
              Lid sinds:
              10 June 2014

              Daar ga ik vanuit ja. Zij zullen ook garantie hebben op de onderdelen die ze aangeleverd krijgen. Volgens mij is het vliegwiel van LUK.

              #18237909
              Anoniem
                Lid sinds:
                1 January 1970

                Vreemd, door een vliegwiel moeilijk starten bij warme motor? Klinkt als een ander probleem. Heb zelf ook een nieuw LUK vliegwiel, ding doet het perfect!

                #18237910
                corsaboy
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  30 June 2004

                  Moeizaam starten bij warme motor is vaak de bdp sensor. Maar goed als de dealer aangeeft productie fout in het vliegwiel zou ik er iig op staan dat ze het vliegwiel vervangen.

                  Mijn koppeling is ooit uit elkaar gespat. Dat geeft een beste bende.

                  #18237911
                  ArjanK1981
                    Lid sinds:
                    10 June 2014

                    Ze hadden het over een of andere gel die tussen de twee “massa’s” zit in het vliegwiel. Als de motor (lees: het vliegwiel) warm is, dan is die gel ook warmer en dunner waardoor de platen in het DMF elkaar schijnen te raken, wat het moeizame starten en het vreemde geluid veroorzaakt.

                    #18237912
                    Anoniem
                      Lid sinds:
                      1 January 1970

                      Oke, vreemd.. Overigens kunnen die gelpatronen ook wel eens lek raken, dan wordt je koppelingsplaat gepolijst als een spiegel, en gaat die dus slippen. Zelf aan de hand gehad, kon dus alles vervangen…

                      Hou ons op de hoogte!

                      #18237913
                      ArjanK1981
                        Lid sinds:
                        10 June 2014

                        Morgen wordt ie omgeruild, dus als ik in de loop van deze week/volgende week meer weet, zal ik het laten weten!

                        #18237914
                        ArjanK1981
                          Lid sinds:
                          10 June 2014

                          Nou, het blijkt heel wat anders te zijn. Het probleem blijkt in de brandstofleiding/-tank te zitten. De motor is buiten de normale leidingen en tank om aan een externe tank gehangen en nu start ie warm probleemloos. Door het slechte/lompe aanslaan van de motor kreeg het vliegwiel een beuk waardoor ie zo enorm veel lawaai maakt. Nu worden de tank en de leidingen gereinigd en het brandstoffilter vervangen. Kosten: ruim € 400. Inclusief een tank diesel, dat wel…

                          #18237915
                          corsaboy
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            30 June 2004

                            Damm das apart. En koud gaat het altijd goed?

                            #18237916
                            ArjanK1981
                              Lid sinds:
                              10 June 2014

                              Ja. Het mengsel zal dan wel anders zijn. Bij koud starten staat de EGR-klep volgens mij ook altijd dicht. Misschien dat dat e.e.a. dusdanig beïnvloedt.
                              Tijdens mijn vakantie in Frankrijk heb ik bij meerdere tankstations getankt (zowel onderweg als ter plekke) en werd het warm starten ook minder moeizaam, al was het nog lang niet perfect.

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.