Eerst maar even de foutcodes uitlezen met zo een OBDII kitje (of zo). Dan uitwissen. En kijken of tijdens een rit dezelfde codes terug komen.
De reden waarom daar te beginnen is deze:
Mijn motor management en ABS lampje gingen vandaag samen branden. De auto reed een beetje schokkerig en ik vermoedde dat het iets met de ontsteking te maken had, omdat ik net de bobine schoongemaakt had. Maar ook had ik een wiel er af gehad dus ook kon er iets met de ABS sensor zijn. Ik wist niet waar te beginnen en gokte er op om eerst maar eens de foutcode uit te lezen, en te zien of het de bobine was. Het bleek code 301 te zijn: “cilinder 1 misfire”. Toen ik het opgelost had werd het interessant: Ook het ABS lampje ging uit.
Mijn conclusie was: Als een auto schokkerig en trillend rijdt kan ook het hele ABS systeem en alles wat daar bij hoort (gladheid? bandenspanning? etc?), in de war raken. Het uitlezen van de foutcode bespaart onnodig werk!