Diverse Astra-opstartvraagjes van een recente instapper

Forumindex Forums Modellen Astra Diverse Astra-opstartvraagjes van een recente instapper

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    mikekiwi
    Deelnemer

Ik ben sinds afgelopen zaterdag in het bezit van een Astra G uit 2002 met 1.6 8V motor. 137.000 km gereden

Nu heeft de auto wat aandachtspuntjes die ik wil gaan aanpakken en waarbij ik hoop hier wat info te krijgen:

1. De auto beslaat na het starten gelijk als de airco uit staat. Nu houd ik die dus dan gewoon maar aan, maar het lijkt me wel handig om hier even naar te gaan kijken. Recirculatiestand even checken (zit geen brandend lampje in en hoor niets), maar ik wil ook het interieurfilter gaan vervangen.
      Als ik echter zoek op interieurfilter zie ik veel verschillende afmetingen. Welke moet ik nu hebben?
      https://www.mister-auto.nl/interieurfilter/opel/astra/astra-g-hatchback-f48-f08-1-6-84pk-2000-2005/

2. Ik heb de HOwTo gelezen over hoe het interieurfilter te vervangen, maar ik lees nergens iets over het pollenfilter. En die staan wel tussen de opties in bovenstaande link. Waar zit die verstopt?

3. Heb ook last van de temp-meter die bijna niet van zijn plaats komt. Er is een OBD2 afleesapparaat onderweg, dan even zien of hij echt niet de juiste temperatuur heeft… Ik zie wel dat na een km of 5 rijden de meter nog op 0 staat (links van de 2 streepjes), maar ik wel genoeg KVS door het slangetje in het reservoir gepompt zie worden. Slangen zijn wel warm. Denk dat de thermostaat in open stand blijft staan…

En er was nog wat maar dat ben ik vergeten… :help:

Bedankt voor het meedenken!

Opeltje17
      Deelnemer

Denk vocht in de auto bij punt 1, even alles na lopen zit.de paravan niet verstopt?

Je hebt maar één interieur filter, pollen en interieur filter bedoelen ze hetzelfde mee, je kan hoogstens kiezen uit een “normaal filter of een “koolstof” filter (koolstof filterd beter)

Je laatste punt wijst wel op een defecte thermostaat, ik zou deze samen vervangen met een distributie wissel, mits dat een beetje mooi uitkomt, daar de riem er toch af moet om de thermostaat te vervangen.

mikekiwi
        Deelnemer

Dank je! Distributie is in 2015 gedaan bij 115.000 km. Nu dus 4 jaar en 22.00okm geleden. Was eigenlijk niet van plan dit te gaan doen gezien de weinige km’s  die ik per jaar rij (is tweede auto, denk <5000km/jaar). Dus weet nog even niet of ik het gelijk ga doen of eerst nog even aankijk hoe hij door de winter komt (met eventueel kartonnetje voor de radiateur) en daarna het in de zomer volhoudt. Of toch niet, ik denk er nog even over na.

Interieurfilter: duidelijk, maar hoe zit het dan met de grootteverschillen? Zit in zowel lengte als breedte zo’n 5cm verschil tussen de kleinste en grootste maat

Opeltje17
          Deelnemer

Dat ligt aan het type kachelhuis wat je hebt, dat kan ik zo ook niet zeggen.

Gewoon bij een  automaterialen zaak ze beide nemen, en dan kijken welke het is.

MGen
            Deelnemer

Om de thermostaat te vervangen hoeft niet je distributie riem eraf. Je waterpomp zit op je distributieriem. Je thermostaat zit in het thermostaat huis welke aan de linkerkant van het blok te vinden is. Boven je versnellingsbak dus.

Opeltje17
              Deelnemer

Dit betreft een z16se 8 kleppen motor, die heeft de thermostaat achter de distributie riem zitten, nokkenas  tandwiel moet er daarvoor af!

Het is geen z18xer ;-)

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.