Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Div. foutcodes Astra G 2003 / Z16XE
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 februari 2016 om 14:03 #17275517
Beste liefhebbers,
Na een aantal jaar mee te hebben gelezen op dit forum, toch maar besloten om mezelf aan te melden. Mijn naam is Ben, woonachtig onder de rook van Rotterdam en sinds ruim een jaar in het bezit van een Astra G uit 2003 met Z16XE motor. Daarvoor een Astra F 1.4 uit ’92 gereden, die sinds ’99 bij de familie hoorde. Maar helaas was het bekende roestprobleem op het laatst niet meer te stoppen :( .
Zoals gezegd heb ik al veel aan dit forum gehad, waarvoor dank! Alleen loop ik nu echter tegen een probleem aan waarbij ik het even niet meer weet. Ik hoop het kort te houden, maar waarschijnlijk lukt dat niet.
Ongeveer 2 maanden geleden begon de auto zomaar stationair slecht te lopen, waarbij die vrij snel in de noodloop ging. Tijdens het rijden zelf is er niets aan de hand, maar zodra je de koppeling intrapt voor een kruispunt o.i.d. zakt tie zo ver in toeren weg (500), dat tie hem niet op tijd krijgt bijgeregeld en afslaat. Als tie wel blijft lopen, regelt die zichzelf continu tussen +/- 500 en 700 toeren. Om hem na het afslaan weer te starten is echter geen enkel probleem, gaat niet slechter dan daarvoor. Alleen bij koude motor heeft hij er geen last van (door tijdelijk verhoogde toerental), maar zodra de motor wat warmer wordt en de toeren zakken begint ‘t gesodemieter weer. Door alle probleemgevallen die op dit forum vermeld staan, dacht ik eerst zelf aan de nokkenas sensor.
Dus 2 weken geleden de auto laten uitlezen door een kennis, een ervaren automonteur. Hier kwamen de volgende codes uit:
P0400 – EGR gesloten klep / permanent (klopt, is afgedopt)
P0340 – Nokkenas sensor / ongeldig signaal / intermitterend
P0170 – Uitlaat arm / intermitterend
P0130 – Lambda sensor 1 / voltage te laag / permanentHierna de codes gewist, zodat de auto weer in de normale loop ging. Stationair bleef die (en nog steeds) toen wel wat beter lopen, nu regelt tie ongeveer tussen 650 en 750. Afslaan is sindsdien niet meer gebeurd. Na wissen kwam alleen P0170 terug.
Maar wat die kennis opviel, was dat stationair de druk van het spruitstuk(?) erg hoog was (500 – 550), en dat zowel sensor 1 als 2 een arm mengsel aangaven. Echter, spoten we wat remreiniger in de inlaat, dan ging de druk naar prima waardes (rond de 300) en gaven de sensoren een rijk mengsel aan. Oftewel: sensoren werken gewoon, echter reageert de auto/computer er schijnbaar niet op. Verder hebben we van alles gecontroleerd: luchtlekkages van slangetjes, gasklephuis, benzinedruk etc. Allemaal prima in orde, zowel stationair als met wat toeren d’r op. Van het weekend heb ik m’n distributieriem vervangen, en die stond en staat ook gewoon goed op tijd. Dus daar kan het ook niet aan liggen.Omdat die kennis niet met zekerheid durfde te zeggen wat het nou was, vorige week bij de dealer het verhaal uitgelegd. Een monteur wist met 75% zekerheid dat het de LMM was, dus daar maar een nieuwe voor besteld. Maar je raad het al; geen resultaat.
Nu heb ik hier al diverse probleemgevallen gelezen met 1 of meerdere van bovengenoemde codes, waarbij de oorzaak zou kunnen liggen bij kabelbreuk, ECU, te weinig massa, nokkenas sensor zelf etc. Maar ik heb zelf even geen idee wat het nu is.
Daarom ben ik benieuwd naar jullie mening. Moet ik eerst toch maar een nieuwe nokkenas sensor zetten, of lijkt dat weggegooid geld? Waar zou de oorzaak kunnen liggen?
Excuus voor het langdradige verhaal en alvast dank voor de reacties!
22 februari 2016 om 15:57 #18311401Voor egr off, ik heb een software update voor u, originele opel. Ook een ecu, als u wilt proberen, ook een oscilloscoop, als u wilt meten de nokkenassensor.
23 februari 2016 om 20:28 #18311402Beste Liviu,
Dank voor je reactie! Ik zou graag op je aanbod willen ingaan. Ik heb alleen wel weinig verstand van elektronica, dus daar heb ik echt wel hulp bij nodig.
Als ik zelf een beetje logisch redeneer met de basiskennis die ik heb, denk ik zelf dat het ergens aan de computer ligt (= ECU?). Een kapotte nokkenas sensor zou volgens mij geen effect moeten hebben op een arm/rijk mengsel en de reactie hierop. Of heb ik dat verkeerd? En het feit dat de auto stationair wel goed loopt als hij rijk aangeeft, komt op mij over dat het geen mechanisch probleem is. Ik denk zelf dat er ergens een signaal niet doorkomt of er wordt door de auto niet op gereageerd…?
23 februari 2016 om 20:35 #18311403Controleer ook of je ergens een vacuumlek hebt, dat kan namelijk ook deze narigheid veroorzaken :)
Vooral in de buurt van het gasklephuis willen ze nog weleens los schieten, en geloof het of niet, heb al meegemaakt dat P0340 daar ook eens vandaan kwam. Dus goed luisteren naar gesis en met remmenreinigert bij de vacuumslagen en punten puiten, als je motor reageerd heb je het euvel waarschijnlijk gevindt.Wat Liviu ook zegt is het ook handig om je EGR helemaal uit de software te schrijven, hier is een update voor van Opel waar Liviu en ik toegang tot hebben (en de dealers ook, maar die durven het niet of snappen niet hoe het te doen)
24 februari 2016 om 18:53 #18311404Hoi Zakhooi,
Tijdens het uitlezen van de auto hebben we op zoveel mogelijk plekken gezocht naar lekkage, vooral rond het gasklephuis. Volgens ons was er nergens een lekkage, maar ik zou het uiteraard nog eens kunnen proberen. Ik zal eens kijken of ik er morgen even tijd voor heb.
24 februari 2016 om 19:00 #18311405Als je geen vacuumlek kan vinden is het mogelijk dat de ECU toch de boosdoener is, heb 1 keer gehad dat P0340 door de ECU kwam. Al had die dan ook P1405.
Heb je trouwens vooral problemen en last van deze code als je motor warm is of juist koud ? Of heb je altijd er last van.
24 februari 2016 om 20:15 #18311406Probleem is eigenlijk alleen met warme motor. Wanneer die koud is loopt tie sowieso even een hoger toerental (elektrische choke o.i.d.?). Dan heb ik er geen last van, omdat ‘t echt puur alleen bij stationair toerental is. Met warme motor geen verhoogd toerental, dus wel last.
7 maart 2016 om 20:10 #18311407Na even wat radiostilte, hier voor de geïnteresseerden nog een berichtje.
Het laatste weekend van februari (dus ong. 10 dagen geleden) een bezoek aan Liviu gebracht. Hij heeft de EGR er uit geschreven en de nieuwste softwareversie erop gezet. Hierna alles nog eens goed bekeken d.m.v. een proefrit, maar nergens rare waardes kunnen vinden. Advies van Liviu was om even niets te doen, en af te wachten of er weer foutcodes zouden terugkomen.
Sindsdien ongeveer 800 km gereden, en tot op heden geen problemen meer gehad. Auto loopt stationair weer prima en geeft (nog) geen foutcodes aan. Misschien toch een probleem geweest met de oude software i.c.m. de EGR? Hoe dan ook nogmaals hartelijk dank voor het meedenken, en met name dank aan Liviu. :thumb
8 maart 2016 om 11:28 #18311408:thumb :thumb voor de terugkoppeling
en Grote + voor Liviu king:
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.