Forumindex › Forums › Techniek › C20let / z20let(2.0 16v turbo) › Dit kan nooit goed zijn
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 oktober 2011 om 21:44 #17930156
Kijk dat is mooie afsluiter voor dit onderwerp :thumb
24 oktober 2011 om 21:47 #17930157Weet niet, Turbootjes welke kogelgelagerd zijn op een MB sprinter gaan langer mee, dan de Glijlager turbo’s goed langer ook!!!
De kogellager turbos kunnen zijdelingse bewegingen veel beter opvangen..
Als een glijlager turbo een zijdelinse tik krijgt heb je gelijk schade, bij een kogellager turbo niet….
en ja, turbo’s gingen in die tijd zowiezo korter mee, systemen als na-smering etc moesten toen nog uitgevonden worden…
heb hier nog wel trubo’s in de handen gehad van zowel Alfa’s, Audi’s (zowel coupe’s als 200’s), Volvo’s, en Fords uit die tijd.
Willem
24 oktober 2011 om 21:47 #17930158@frank de jonge wrote:
305pk is ook niet echt origineel meer he. Maargoed, ik ben ook maar een noob met turbo’s. Vraag me wel af waarom die lui in zweden wel met dumpvalves rijden (allemaal) en dat is toch echt een turbo natie van heb ik jou daar.
Die turbo van mijn hok is ook nog steeds de 1e, 128k gedraaid. Niks aan de hand, di.g doet zn werk. Maar voor de houdbaarheid komt er wel een DV op straks.
Hoi Frank,
ben je nu op je pik getrapt en sarcastisch of ben je echt een noob :???: ? zoals gezegd; niks persoonlijks over de mensen want ik ken ze niet… :wtf
Ik zeg absoluut niet dat het niet beter is om er geen te gebruiken maar ik zeg alleen dat het vroeger heel vaak zonder ging en dat het echt dus niet zo dramatisch slecht is als hier in het begin werd geroepen. En waarom ze ze nu wel gebruiken is natuurlijk omdat het beter is!!! ;)
24 oktober 2011 om 21:52 #17930159@wim-v6 wrote:
Weet niet, Turbootjes welke kogelgelagerd zijn op een MB sprinter gaan langer mee, dan de Glijlager turbo’s goed langer ook!!!
De kogellager turbos kunnen zijdelingse bewegingen veel beter opvangen..
Als een glijlager turbo een zijdelinse tik krijgt heb je gelijk schade, bij een kogellager turbo niet….
en ja, turbo’s gingen in die tijd zowiezo korter mee, systemen als na-smering etc moesten toen nog uitgevonden worden…
Maar kogelgelagerde turbo’s zijn nog steeds niet te reviseren volgens mij, alleen te wisselen tegen een nieuwe of is dat inmiddels al veranderd? :( Op vrachtwagens vind je veel Holset turbo’s en die zijn nog gewoon glijgelagerd en gaan zeker net zo lang me als de GT Garrett’s van de concurenten. Voor allebei de soorten is iets te zeggen denk ik zo. ;) Maar ik heb het liever simpel en hou het wel bij de glijgelagerde. :thumb
24 oktober 2011 om 21:54 #17930160Tja, heb al 2 Truck Garrets vernietigd!! (glijlagers)
1 van een DAF, en 1 van een MB..
die van onse scania is een kogel gelagerde variant, en die draait op de hoogste druk van alle 3 de trucks en die doet ‘t nog steeds prima (2,1bar overdruk tov 1,9 van de daf en 1,7 van de MB)
Van de daf was wel de mooiste, as van de turbo zat gewoon klem naar zij in het lagerhuis gedrukt, schelp gescheurd, hele oliemeuk daar in die hoek
Willem
24 oktober 2011 om 22:00 #17930161Ik dacht dat ze die glijlager Garretts al niet meer gebruikten? Alleen nog maar die GT series op de nieuwere trucks? Altijd leuk om te zien die turboschades. :agent :D
Ik ben meer fan van de Holset turbo’s, heb een leuke HX35 liggen van een Iveco voor op mijn Saab blokje.
24 oktober 2011 om 22:36 #17930162@giuliettaevo wrote:
Ik dacht dat ze die glijlager Garretts al niet meer gebruikten? Alleen nog maar die GT series op de nieuwere trucks? Altijd leuk om te zien die turboschades. :agent :D
Ik ben meer fan van de Holset turbo’s, heb een leuke HX35 liggen van een Iveco voor op mijn Saab blokje.
Hoe het er exact op zit, zat effe te zoeken bij de Scania 114L 340 zijn bijde geleverd, Holset glijlagers, en Garret Rollagers.
t draai iig nog steeds lekker.
De MBenz Atego draait met een Garrett GT of een KKK K16 (op de schelp van onze Atego staat Garrett iig)
De Scania kan zowel een Schwitzer hebben als een holset als een Garrett (TA series)
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.