Forumindex › Forums › Modellen › Astra › distributieriem vervangen, Z1.6XE. 60.000 of 20.000KM?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 november 2015 om 15:14 #17274314
Hallo allemaal
Ik ben een nw forum lid met een vraag. En ja, ik heb voor het aanmelden me al verdiept hier op het forum over de vraag die ik jullie wil voorleggen. Ik heb nog geen duidelijk antwoord kunnen vinden.
Mijn vraag, ik heb mijn oog op een Astra uit 2003, type G de Z1.6XE 1600 cc (74KW) laten vallen. Volgens de boekjes v/d auto is de distributieriem vervangen bij 92.000 km. De teller staan nu op 159.955km. Gaat de riem nu 60.000km mee, of 120.000km? Hier op het forum kom ik de meeste antwoorden tegen dat deze bij 60.000km vervangen moet worden. Elders kom ik weer tegen, dat het pas bij 120.000 km hoeft? Wat is wijsheid?
Zal ik bij de aankoop van de autodealer (geen Opel dealer) bedwingen dat de riem bij aflevering vervangen wordt, of kan ik nog ermee rondrijden alvorens ik naar de Opel dealer garage ga?Een simpel rekensommetje zegt dat de riem dus 67.955km “gebruikt” is.
Dus kortweg, gaat de riem nu 60.000km mee of kan deze 120.000 km gebruikt worden?Bedankt alle alvast voor de informatie.
Groeten Dann.
22 november 2015 om 15:19 #1830250860.000km of 4 jaar aanhouden.
Sommige zeggen 90.000km of 6 jaar.
Maar dat verschilt per distributie set.
22 november 2015 om 15:24 #18302509Vervanging tandriem, spanrol en omkeerrol (vanaf 2003 elke 90.000 km / 6 jaar, tot en met 2002 elke 60.000 km / 4 jaar)
Bron: mijn autotools database/onderdelenprogramma
22 november 2015 om 15:30 #18302510Oke bedankt voor de snelle reactie Opeltje17.
de riem is in 2012 vervangen bij 40.058 km. Het is dus wijs om bij aanschaf de riem al bij aflevering te hebben vervangen door de verkopende partij. Denk niet dat er veel verschil zal zijn qua aanschaf kosten v/d auto met of zonder vervanging van de riem. Ik denk er even overna, bedankt voor het bevestigen van mijn vermoeden. dus toch gewoon de 60.000 km grens aanhouden. :thumbup
Ook bedankt Fearless voor je informatie. :thumbup
Ik begrijp uit jou informatie dat er nog wel mee gereden kan worden. Er kan tenslotte 90.000km meegereden worden.
Ik laat het even bezinken gaat morgen pas kijken bij de auto.22 november 2015 om 16:03 #18302511Vanaf eind 2002 is het idd 90.000km of 6 jaar.
Maar zoals ik zei heeft dit te maken met welke set erop zit kunststof of stalen rollen.
Kan dus zomaar zijn dat er een set op zit met kunstof rollen die 60K meegaan.
Setjes kan je uitwisselen!
22 november 2015 om 16:06 #18302512Tja klopt heb ik idd ook gelezen, stalen VS Kunststof rollen. Heb geen idee wat er in/op zit. suggesties hoe je dat kan controleren of zien zonder de boel open te trekken?
22 november 2015 om 16:08 #18302513Met alleen de bovenste kap er af kan je dat al redelijk zien.
De plastic rollen zijn zwart…als je met een lampje schijnt zie je dat wel.29 november 2015 om 07:56 #18302514Even een kleine up-date.
Ik heb inmiddels de Astra aangeschaft. De DR hoeft pas bij 194.000 km vervangen te worden volgens de sticker. De auto is dealer onderhouden. Er staat nu 160.000KM op de teller dus ik kan voorlopig nog wel even rijden. Enige puntje is dat ik het gas “zenuwachtig” vindt reageren. Soms een lichte stotterring/hik bij optrekken (koude motor) en in stads verkeer rijden in constante snelheid. Alsof je met je gas speelt. Dit duurt trouwens maar een enkele seconde en het komt sporadisch voor.
Kan het niet met vorige auto vergelijken, dit is de eerste keer dat ik een Opel bezit. Voorheen Volkswagens gehad, Alfa, Talbot en één keer peugeot…NOOIT MEER peugeot voor mij….Maar om terug te komen op dat “zenuwachtige” gas reactie, ik heb gelezen hier dat het een veel voorkomend probleem is bij de G type. Is dus niet te vermijden…of wel?
29 november 2015 om 08:39 #18302515Mogenlijk een vervuilde EGR die af en toe blijft hangen.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
29 november 2015 om 08:55 #18302516Bedankt Wim-V6 :thumbup
Ik heb de verhalen hier idd ook gelezen over vervuilde EGR’s .
Ik zal me hier even verder in moeten verdiepen voor oplossingen. Voor de rest is het een prima auto. De kleur is mij nog he meeste opgevallen omdat ik deze kleur niet vaak gezien heb. Metallic groen. Ik ken de groene uitvoering maar deze keur groen is me, voor dat ik ‘m kocht, niet eerder opgevallen. Unieke uitvoering? :D29 november 2015 om 08:57 #18302517@danny boy wrote:
Even een kleine up-date.
Ik heb inmiddels de Astra aangeschaft. De DR hoeft pas bij 194.000 km vervangen te worden volgens de sticker. De auto is dealer onderhouden. Er staat nu 160.000KM op de teller dus ik kan voorlopig nog wel even rijden. Enige puntje is dat ik het gas “zenuwachtig” vindt reageren. Soms een lichte stotterring/hik bij optrekken (koude motor) en in stads verkeer rijden in constante snelheid. Alsof je met je gas speelt. Dit duurt trouwens maar een enkele seconde en het komt sporadisch voor.
Kan het niet met vorige auto vergelijken, dit is de eerste keer dat ik een Opel bezit. Voorheen Volkswagens gehad, Alfa, Talbot en één keer peugeot…NOOIT MEER peugeot voor mij….Maar om terug te komen op dat “zenuwachtige” gas reactie, ik heb gelezen hier dat het een veel voorkomend probleem is bij de G type. Is dus niet te vermijden…of wel?
Als de distributieriem is vervangen bij 92.000 km en er staat op de stikker dat die pas bij 194000 hoeft klopt er iets niet.
Das 102.000 km. Nou de riemen kunnen om de 90.000 vervangen worden zonder schade, maar eerdere edities moesten om de 60.000 en heb er al meerdere zien stuklopen voordat ze de 90.000 hebben gehaald. Ofwel je eigen risco en duur grapje mocht die stuklopen.29 november 2015 om 09:16 #18302518Het betreft hier een maart 2003 versie. Ik zal voor de zekerheid nog even alles opnieuw nalezen in de boekjes en wat er onder de motorkap is geschreven. Misschien toch iets te veel verblind door het uiterlijk v/d auto? Volgens mij heb ik toch duidelijk de juiste km standen hier doorgegeven…. :hmmz Straks na mijn werk maar even rustig kijken en lezen….als mijn kinderen mijn aandacht niet meteen opeisen als ik thuis kom…….bedankt voor de reactie Haasje 17
29 november 2015 om 11:36 #18302519als die bij 92.000 vervangen is dan moet ie bij 182.000 weer vervangen worden, 2003 valt onder 6 jaar of 90.000 km
29 november 2015 om 11:43 #18302520oke…..nu gaat ik heel erg zitten twijfelen….zodra ik klaar ben met werken gaat ik thuis op mijn gemak (wat ik al eerder vermelde) de boel nakijken en lezen…..heb ik dan echt verkeerd gekeken?
……iets met ouderdom en vergeetachtig zijn? zegt een stemmetje in mijn achterhoofd :(Wel fijn dat er serieus op vragen gereageerd wordt. :thumbup
29 november 2015 om 14:35 #183025212003 is ”officieel” 90K of 6 jaar maar zoals gezegd kan er ook een andere set opzitten met kunststof rollen voor 60K en 4 jaar.
Dus gewoon de bovenste kap eraf en kijken wat voor rollen erop zitten!!
1 december 2015 om 14:39 #18302522Vandaag even gekeken en idd wat ik zo zie (als leek zijnde qua auto’s, van motoren heb ik meer verstand…) Zit er een kunststof spanrol op. de kleur is zwart, en heb met een magneetje gevoeld voor de zekerheid wat het was. Kunststof dus….Dan vraag ik me toch af waarom dan op de kap is geschreven “DR vervangen bij 94.000 km” en op de sticker staat “vervangen bij 194.000 km”. ?
Vandaag maar meteen een afspraak gemaakt met de garage voor vervanging v/d DR. En v/d week maar even langs de auto dealer rijden die mij de auto verkocht heeft….kijken wat hij zegt. Daar gaat weer zo’n 400 eurries denk? Jammer maar is het wel waard, het is een fijne auto, rijd lekker, alleen nog even aankijken wat de EGR klep doet. Daar ben ik nog niet helemaal zeker van omdat het echt sporadisch is en niet constant. Dus ik wacht met vervangen van de EGR klep.1 december 2015 om 14:53 #18302523Puntje wat me ook opviel, is dat de temperatuur v/d motor niet veel hoger komt dan 80 á 85 graden. Thermostaat maar meteen ook laten vervangen als de distributie riem gedaan wordt?…..
1 december 2015 om 15:30 #18302524Zou ik gelijk doen. Egr klep is makkelijk te demonteren, zit als het goed is aan de rechter zijkant van je motor.
Zelf riem vervangen is nog een stukje goedkoper, weet niet hoe handig je bent?1 december 2015 om 16:28 #18302525Aan auto’s sleutelen doe ik niet meer veel. gewoon omdat ik geen zin meer heb en de ruimte en tijd me nu ontbreekt. werken aan mijn motor in de schuur als ontspanning (en om ff van mijn kinderen verlost te zijn) doe ik nog wel.
Als er nu iets aan mijn auto gedaan moet worden dan ben ik lui en breng ‘m liever weg.
Voorheen reed ik in sloop auto’s die nog net door de APK konden. Gewoon met wat Tape en ty-raps kon je een eind komen.
Nu heb ik een goeie auto en dat wil ik ook zo houden. Nu zit ik ff rond te kijken hier op het forum en nu kom ik weer met de volgende vraag…….de Multiriem meteen ook maar vervangen met de distributieriem? ja of nee…sommigen hier zeggen ja anderen weer nee niet nodig. :???:1 december 2015 om 18:26 #18302526De multiriem is niet zo erg als deze breekt, maar de distributie riem des te erger, het vernieuwen hang natuurlijk van de kilometerstand af en als je het helemaal niet weet zou ik het meteen laten doen, is het een 8klepper of een 16klepper motor.
1 december 2015 om 19:33 #18302527het betreft een 1.6 16V. En als toch de boel open staat, dan dacht ik dat het wel meteen zo handig zou zijn om meteen de multiriem mee te laten pakken. dat was mijn insteek….
Het gaat er mij om dat ik (denk) deze keer een juiste keus heb gemaakt qua auto, ipv een afstandse barrel waar ik me voorheen mee vervoerde. Nu gaan mijn kinderen meer met mij mee in de auto dus vandaar de aanschaf van een “echte” auto. Dan maar wat meer geld uitgeven aan onderhoud en veiligheid. kinderen zijn tenslotte onvervangbaar.
1 december 2015 om 20:29 #18302528Kun je goed zelf zien en horen. Als die niet piept en er geen droogte scheuren in zitten lekker door mee rijden.
1 december 2015 om 20:34 #18302529Voor de riem gewoon 60.000km aanhouden en 4 jaar zit je altijd goed, tenzij je zeker weet dat er een andere set opzit.
Multi riem pak ik altijd mee kost hooguit 2 tientjes.
1 december 2015 om 21:35 #18302530Ik heb voor de 15e een afspraak gemaakt voor de distributie riem. Laat ik de multiriem meteen mee pakken.
Denk een 400 á 500 eurries kwijt te zijn. Waarschijnlijk ook maar meteen de EGR klep laten vervangen…
Lijk wel gek eigenlijk…….1 december 2015 om 21:39 #18302531EGR kan je uitlaten programmeren, even contact opnemen met ”ZakhooiTM” hier van het forum hij kan hem met de tech-2 zo uit programmeren.
Dan afdoppen en nooit meer ellende.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.