Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Distributieriem vervangen om de 4 jaar?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 februari 2010 om 17:12 #17217204
Mijn 1.4 sport/1998 rijdt zeer weinig.
Bij 113.000 km is de distributieriem vervangen (januari 2005).Het boekje zegt dat de riem om de 60.000 km of om de 4 jaar vervangen moet worden.
Deze auto rijdt dus zeer weinig. Is het dan echt nodig om de riem nu weer (4 jaar later dus) te vervangen?7 februari 2010 om 17:20 #17611517ja want na vier jaar raakt hij uit gedroogt en is hij zijn kracht kwijt
7 februari 2010 om 18:41 #17611518denk dat het goedkoper is om hem ff te vervangen dan dat hij breekt onder het rijden dan ben je meer geld kwijt :thumbup
ik rijd ook zeer weinig km 10.000 in het jaar maar vervang tog af en toe gwoon zekerheid ;)
7 februari 2010 om 19:07 #17611519Bij een 16v zou ik het niet durven riskeren. Bij mijn auto ga ik gewoon op m’n eigen mening af van hoe die eruit ziet, hij ligt er al 4 jaar om, maar hij staat nog strak en ziet er versleten uit, dus ik laat ‘m nog wel even zitten.
Als die breekt heb ik een reserve achterin liggen :P
7 februari 2010 om 19:13 #17611520origineel gepost door TedMechanic
Bij een 16v zou ik het niet durven riskeren. Bij mijn auto ga ik gewoon op m’n eigen mening af van hoe die eruit ziet, hij ligt er al 4 jaar om, maar hij staat nog strak en ziet er versleten uit, dus ik laat ‘m nog wel even zitten.Als die breekt heb ik een reserve achterin liggen :P
aan het uiterlijk valt niks tezien. ik heb snaren in me hand gehad die er nog nieuw uit zagen maar toch gebroken waren.
maar als je toch een vrijloper heb kan je het wel reskeren:P
mijn distributie had ik ook in 20 min verwisselt(voordeel als je ruimte heb)7 februari 2010 om 19:25 #17611521de riem is vaak niet het probleem maar de span en geleide rollen deze lopen na 4 jaar “te soepel” wat duidt op ingesleten lagers.
een nieuwe geleide/spanrol loopt”zwaar”omdat deze niet ingesleten zijn.
de riem knapt als gevolg, de rollen zijn de oorzaak.
en aangezien je een d-riem maar 1maal mag opspannen moet je de riem vervangen7 februari 2010 om 19:47 #17611522origineel gepost door miraltje
de riem is vaak niet het probleem maar de span en geleide rollen deze lopen na 4 jaar “te soepel” wat duidt op ingesleten lagers.
een nieuwe geleide/spanrol loopt”zwaar”omdat deze niet ingesleten zijn.
de riem knapt als gevolg, de rollen zijn de oorzaak.
en aangezien je een d-riem maar 1maal mag opspannen moet je de riem vervangenRollen heb ik al helemaal niet :P
7 februari 2010 om 19:50 #17611523rollen?:P
7 februari 2010 om 19:53 #17611524origineel gepost door TedMechanic
Bij een 16v zou ik het niet durven riskeren. Bij mijn auto ga ik gewoon op m’n eigen mening af van hoe die eruit ziet, hij ligt er al 4 jaar om, MAAR HIJ STAAT NOG STRAK EN ZIET ER VERSLETEN UIT, dus ik laat ‘m nog wel even zitten.Als die breekt heb ik een reserve achterin liggen :P
huh??
je ziet dat ie versleten is, en toch wachten tot ie knapt.
ook al is et een vrijloper, das niet echt slim lijkt me.
7 februari 2010 om 20:12 #17611525Kijk das nou een vraag die ik ook wilde stellen, maar hij staat er al.
Ik heb dus het zelfde verhaal.Die van mij is ook in 2005 vervangen.
Karweitje van 20 minuten staat er geschreven.
Maar….Hoeft dan alleen de riem vervangen te worden en niet de rollen en waterpomp?
En kan je deze er dan zo omheen leggen?Heb niet echt ervaring hiermee..
7 februari 2010 om 20:45 #17611526origineel gepost door tcat
Kijk das nou een vraag die ik ook wilde stellen, maar hij staat er al.
Ik heb dus het zelfde verhaal.Die van mij is ook in 2005 vervangen.
Karweitje van 20 minuten staat er geschreven.
Maar….Hoeft dan alleen de riem vervangen te worden en niet de rollen en waterpomp?
En kan je deze er dan zo omheen leggen?Heb niet echt ervaring hiermee..
Bij ons in de garage, word vaak de riem en de rollen vervangen, en soms de riem de rollen en de waterpomp.
Ik heb echter al 2 keer meegemaakt dit jaar dat door een vastgelopen water pomp de riem knapte, je zou denken bij een 8klepper maakt dat niet zo veel uit, hij raakt de zuigers tog niet(alleen bij benzine) vorige week had ik er 1, waarbij zelfs de tandwielen van de nokkenas eraf geslagen waren en de rollen verbrand waren. Dit was een 8klepper.
Kortom: ik zou het risico niet lopen
7 februari 2010 om 20:57 #17611527snaar rollen en waterpomp moet je altijd vervangen.
en dat van die 20 min is bij een kadett met alleen een snaar vervangen. meestal ben je toch wel anderhalf uur bezig bij een normale auto.7 februari 2010 om 21:52 #17611528Gewoon vervangen!
Distributie setje 8V 65 euro excl waterpomp a 60 euro
Distributie setje 16V 110 euro excl waterpomp a 60 euro7 februari 2010 om 22:06 #17611529origineel gepost door sjoerdie
huh??
je ziet dat ie versleten is, en toch wachten tot ie knapt.
ook al is et een vrijloper, das niet echt slim lijkt me.
Foutje, ik bedoelde “nog niet versleten”, maar blijkbaar dacht ik sneller dan dat ik typte :P
Ik heb ‘m de laatste keer overigens zonder waterpomp vervangen, het is een wonder dat die nog niet lekt :P
En het is echt niet dat ik wacht tot die breekt hoor, ik vervang ‘m gewoon als die 40.000 km oud is. Met een waterpompje erbij.
De vorige keer had ik ‘m ook na 4 jaar vervangen, maar zelfs die riem ziet er ook nog keurig uit, die ligt nu achterin als reserve ;)
7 februari 2010 om 22:10 #17611530origineel gepost door Bart Hoedemaker
Gewoon vervangen!Distributie setje 8V 65 euro excl waterpomp a 60 euro
Distributie setje 16V 110 euro excl waterpomp a 60 euroSamenvattend: Wat is concreet de totale materalenlijst die vervangen moet worden met de riem en hoeveel uur werk is het ongeveer?
7 februari 2010 om 23:19 #17611531Heb je een 8V of 16V? In principe alleen zo’n setje met een waterpomp en wat werk.
8 februari 2010 om 00:42 #17611532origineel gepost door TedMechanic
origineel gepost door sjoerdie
huh??
je ziet dat ie versleten is, en toch wachten tot ie knapt.
ook al is et een vrijloper, das niet echt slim lijkt me.
Foutje, ik bedoelde “nog niet versleten”, maar blijkbaar dacht ik sneller dan dat ik typte :P
Ik heb ‘m de laatste keer overigens zonder waterpomp vervangen, het is een wonder dat die nog niet lekt :P
En het is echt niet dat ik wacht tot die breekt hoor, ik vervang ‘m gewoon als die 40.000 km oud is. Met een waterpompje erbij.
De vorige keer had ik ‘m ook na 4 jaar vervangen, maar zelfs die riem ziet er ook nog keurig uit, die ligt nu achterin als reserve ;)
voor die 2 tientjes wat die riem kost zou ik die ouwe gewoon weggooien en een nieuwe kopen….waarom die ouwe bewaren????
8 februari 2010 om 10:34 #17611533een distributie riem als reserve ????????
hoe doe je dat als hij onder weg breekt ????
het is niet het ouderwetse v snaartje van de dynamo hup eff een andere er om .
en het is zeker geen 20 min werk maak er anderhalf tot 2 uur van .
en zeker vervangen loop/spanrol en liefst je waterpompje mee vervangen voor die € 60 wil je niet weer aan de gang gaan.
Let op bij enkele distributie kits zit een vervangbout(gebolde tork als vervanger zeskant sl 13) gebruik die wel anders loopt de zooi aan (ervaring mee STOM HE )
bert
bert
8 februari 2010 om 10:44 #17611534origineel gepost door Famempeters
het is niet het ouderwetse v snaartje van de dynamo hup eff een andere er om .
en het is zeker geen 20 min werk maak er anderhalf tot 2 uur van .
heb jij ooit wel eens de snaar bij een kadett vervangen.gaat als volgt.
v-snaar eraf 1min
distributiekap 10 sec
krukas poelie eraf 2min
daarna alles ff optijd zetten 1 min
dan je snaar eraf trekken en andere snaar erop ik heb alleen een waterpomp geen spanrol , snaar kan ik er zo op doen zonder de waterpomp los te maken en ja de snaar staat dan ook goed opspanning.
daarna controleren of hij nog goed op tijd staat en afbouwen.
en ja ik weet dat de waterpomp ook vervangen moet worden maar ik heb het nu over de snaar dat ie in 20 min omgewisselt kan zijn.8 februari 2010 om 10:48 #17611535Daarom is ketting of stoterstang zo leuk :D
8 februari 2010 om 11:51 #17611536origineel gepost door Famempeters
een distributie riem als reserve ????????hoe doe je dat als hij onder weg breekt ????
het is niet het ouderwetse v snaartje van de dynamo hup eff een andere er om .
en het is zeker geen 20 min werk maak er anderhalf tot 2 uur van .
en zeker vervangen loop/spanrol en liefst je waterpompje mee vervangen voor die € 60 wil je niet weer aan de gang gaan.
Let op bij enkele distributie kits zit een vervangbout(gebolde tork als vervanger zeskant sl 13) gebruik die wel anders loopt de zooi aan (ervaring mee STOM HE )
bert
bert
Die riem ligt er zo op hoor, ik heb maar een ouwe Corsa he. Geen spanrollen, geen looprollen, kwestie van v-snaar eraf, distributiekapjes eraf, krukaspoulie los, riem eraf trekken, nieuwe erop alles terug bouwen en klaar. Waterpomp lekker vanaf blijven als die lekt of geluid maakt. Heb niet meer nodig dan een sleuteltje 10, 13 en een goede kruissleutel met een eventueel verlengstuk.
Het is heus niet de eerste keer dat ik een riempje vervang hoor.
8 februari 2010 om 14:17 #17611537Idd, kan best.
8 februari 2010 om 20:58 #176115381.4 is GEEN vrijloper, en heeft kromme kleppen, dan ben je verder van huis als alleen een keertje complete set vervangen, zeker qua kosten.
Vervangen bij distrbutie riem:
– Distributieriem
– Loop/spanrol
– WaterpompAdvies:
– Thermosstaat (nu kan je er normaal bij, en de kosten wegen niet op tegen het plezier)
– Multisnaar / V-snaar die heb je nu toch los.willem
8 februari 2010 om 23:09 #17611539Ach ” dat kan best nog wel ff ” a.k.a 3rd wereld land stijl lolz :thumbup
12 februari 2010 om 10:50 #17611540Is mijn Corsa (X1.4 SZ uit 1998) eigenlijk een 8 of 16 klepper?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.