Distributieriem vervangen

Forumindex Forums Modellen Tigra Distributieriem vervangen

• Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    triggertigger
    Deelnemer

Een goede avond!

De distributieriem van mijn tijger moet vervangen worden. Ik zit erover te denken om dit zelf te doen. Nu heb ik begrepen dat dit een behoorlijke klus kan zijn (ik heb een airco). Kunnen jullie mij vertellen of er speciaal gereedschap nodig is voor de tigra, zoals een tool om de nokkenassen te blokkeren. Evt. andere tips zijn uiteraard ook welkom.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groeten,

Laurence van der Valk

KRSA2000
      Deelnemer

Nooit zelf gedaan?

Tip: Vraag maar begeleiding van iemand met ervaring…

(Airco loopt trouwens op de multi-riem niet op de distributie riem ;) )

Sent from my GT-P7510 using Tapatalk

triggertigger
        Deelnemer

Bedankt voor je reactie.

Nog nooit eerder gedaan inderdaad, maar ik ben handig zat. Als iemand beschikbaar is om mij te helpen dan zou dat super zijn natuurlijk.

Ik ben ervan op de hoogte dat de airco via de multi-riem loopt, maar er is een andere werkwijze bij de airco uitvoering. Ik ben er inmiddels achter dat ik bij deze motoren wel een tool nodig heb (KM 852) om de nokkenassen te blokkeren. Is de distributieriem te vervangen zonder brug, of is het verstandiger om er een te huren?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groeten,

Laurence van der Valk

sjoerdie
          Deelnemer

Geen brug nodig, en geen tool nodig.

Als je het nog nooit gedaan hebt, is het verstandig iemand erbij te hebben die wel de kennis heeft.

triggertigger
            Deelnemer

Ik ben mij momenteel aan het inlezen in het werkplaatshandboek. Hierin staat dat de bougies verwijderd moeten worden. Kan iemand mij vertellen waarom dit is?

joop1970
              Deelnemer

Dan kun je motor makkelijker rond draaien aangezien deze dan geen compressie maakt.

Lees dat het om een tigra uit 95 gaat, dus een x14xe of een x16xe motor? Torx bout van de spanrol draait bijna altijd dol bij het loshalen, is eventueel handig om een slijptopl te hebben/lenen om de kop eraf te slijpen.

Kijk ook uit met het demonteren van de zwarte kap, gaan vaak kapot. Markeer ook de waterpomp goed als je hem loshaalt, die markeren op het blok zijn vaak niet meer leesbaar.

johanhummer9
                Deelnemer

Die torxbout is indd een kutbout , snap nog steeds niet waarom dat gat zo ondiep is .

Juiste torxdop erop zetten en dan eventueel met een bandijzer tussen de ratel en carroserie , zodat de ratel er goed op blijft zitten en niet erover heen schiet

triggertigger
                  Deelnemer

Bedankt voor jullie reacties en tips!

Mijn oude tijger kwam inderdaad uit 1995, mijn huidige komt uit 2000. Deze heeft een X16XE motor. Slijptol heb ik, maar hoop ik te voorkomen.

Is dit een inwendige of uitwendige torxbout? Weten jullie eventueel ook de maat?

joop1970
                    Deelnemer

Inwendig, dacht 40 uit mn hoofd. Uitwendig draai je niet zo snel verrot

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.