distributieriem vervangen 1.8

Forumindex Forums Modellen Meriva, Agila distributieriem vervangen 1.8

  • Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #17231457
    camaro67
    Deelnemer
      Lid sinds:
      21 April 2010

      Effe een vraagje

      ik wil zondag de distributieriem (en rollen en waterpomp) vervangen van mijn zus haar Zafira van 23-12-1999 met als het goed is een x18xe1 motor.

      Nog spannende dingen waar ik op moet letten ???
      Ik heb geen speciaal gereedschap om het e.e.a te borgen dus gewoon goed merken neem ik aan.

      (had dit al gevraagd op dit forum,maar bleek later in de verkeerde catagorie)

      alvast bedankt, greetz Joop

      #17802594
      Laagvlieger
      Deelnemer
        Lid sinds:
        30 June 2004

        Nokkenassen schieten weg zonder borggereedschap.
        Denk daarom.

        En wat een heleboel mensen fout doen:
        Distributieriemspanner moet TEGEN de klok in gespannen worden!!!

        #17802595
        Fearless
        Deelnemer
          Lid sinds:
          9 January 2005

          Koop een set, met bouten.

          Let op dat de spanrollen die je krijgt ook de zelfde grootte hebben als de oude, dat 1 er iets anders uitziet maakt niet uit.

          De bout van de spanrol is een torx. Neem hier een goed stuk gereedschap voor want je draait er snel overheen als je niet uitkijkt.
          Het loshalen van de oude spanrolbout kan ook een drama zijn, maar desnoods tik je hem los.

          Verder is het gewoon de 2 streepjes van de nokkenassen tegen over elkaar (horizontaal, streepjes in het midden dan) en die locken met een borgblokje. En onderin streepje van het tandwiel tegen over het puntje in de oliepomp (boven op tandwiel zeg maar)

          Je hebt universele nokkenasblokeer dingetjes, die kan je instellen op elke 16v, superhandig voor als je vaker een distributie moet vervangen!

          #17802596
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            Staat een pijltje op de spanner, dat is de draairichting.

            Willem

            #17802597
            camaro67
            Deelnemer
              Lid sinds:
              21 April 2010

              Oké bedankt tot zo ver.

              en effe wat anders de bout van de kruksaspoulie is dat gewoon rechtse draad ???
              want ik weet dat die dingen wel eens goed vast kunnen zitten.

              Greetz Joop

              #17802598
              Fearless
              Deelnemer
                Lid sinds:
                9 January 2005

                De motorsteun moet er ook af. Ik zet er zelf altijd een bok onder, onder de motor. Maar werk dan ook op een brug.

                Als je thuis gaat beunen dan zou je de auto op bokken moeten zetten en vervolgens de krik onder de motor.

                #17802599
                Laagvlieger
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  30 June 2004

                  Ik heb een mooi blokje hout wat ik tussen het subframe en het carter druk. :wors

                  #17802600
                  Fearless
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    9 January 2005

                    Kan ook, maar als het motortje op het subframe gezakt is heb je net wat fijner de ruimte bij die irritante bout van de spanrol.

                    Die bout hadden ze net wat forser op de kop moeten maken, dan was het fijner geweest.
                    Een normale bout er in wil niet want dan kom je met de kapjes er uit.

                    Dramabout soms

                    #17802601
                    camaro67
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      21 April 2010

                      Blok vang ik meestal op met een blok hout en de extra krik,maar we zien het morgen wel,… gaat goedkomen.

                      Thanx voor de reacties,greetz Joop

                      #17802602
                      camaro67
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        21 April 2010

                        Maare krukasbout was dat nou gewoon rechtse draad ???:D

                        #17802603
                        Cobus
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          28 February 2010

                          Haal heel voorzichtig je nokkenassensor los.
                          Bij mij brokkelde de isolatie bij de sensor er af met als gevolg kortsluiting.
                          En dan doet hij het niet meer.
                          Ik heb het dan wel weer opgelost om de hars uit de sensor te verwijderen en de bedrading te herstellen en vervolgens te isoleren met krimpkous.
                          Het is een oplossing maar vervangen is wel aan te raden.
                          Ik was overigens in drie uurtjes klaar.
                          Nokkenaswiellen had ik overigens geblokkerd met stevige tiwraps.

                          #17802604
                          Fearless
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            9 January 2005

                            Krukasbout is gewoon normaal draad..linksom los…rechtsom vast…

                            Mischien een beetje loktite bij aansmeren als je hem terug zet.

                            Controleer ook of de riemspanning wel goed is nadat je hem 2 keer rondgedraaid hebt met de hand, soms moet je hem nog een keer bij stellen. Steekt wel nauw want je wil geen wapperende riem en ook geen te strakke gierende riem.

                            #17802605
                            camaro67
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              21 April 2010

                              oké thanx aan allen
                              greetz Joop

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.