distributieriem opel combo

Forumindex Forums Modellen Vivaro, Movano, Arena, Combo (Bedrijfswagens) distributieriem opel combo

• Dit onderwerp is leeg.
16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    max100

Hallo forumleden,
      ik ben nieuw op dit forum en zit verlegen om deskundig advies. Mijn (aan familie) uitgeleende Combo(97) is gestrand in Frankrijk. Volgens de depanneur zat er teveel ruimte in de distributieriem. Hij staat dus niet meer op tijd. Nu wil ik volgende maand gaan kijken of het X14SZ (OHC) motorblok structurele schade heeft opgelopen. Indien ja, dan overweeg ik Combootje gezien zijn leeftijd daar naar de sloop te brengen, maar ik wil eerst een diagnose hebben. Kan ik een nieuwe D-riem zelf aanbrengen (wel redelijk technisch, maar geen ervaring met D-riemen) en heb ik daar speciale tools voor nodig. Kan iemand mij helpen met een volgorde van handelingen die ik moet doen en waar ik op moet letten.

alvast bedankt en groetjes
      Max100

wim-v6
      Deelnemer

X14SZ, als ie enkel versprongen is, zou ik er een riempje om leggen en kijken wat ie doet..

Riempje word aangespannen door de waterpomp, zou deze nog niet direct vervangen, maar indien echt kapot heb je weinig keus.

ook spanwieltje zou ik voorlopig even laten zitten.

Kwestie van goed op tijd zetten, beneden puntje van de D-riem poelie op het pijltje op de distribiutie achterkap
        Boven het streepje van het nokkenaswiel op het inkepingkje van de distributie achterkap

Willem

max100

Willem, bedankt voor je snelle reactie.
          Heb nog een aantal vragen:
          1.Als je het luchtfilter eraf hebt, kan je er dan gemakkelijk bij?
          2.moet ik de bougies verwijderen ivm het ronddraaien van de motor?
          3. moet ik de krukas blokkeren en zo ja hoe, want ik begrijp dat de krukaspoelie eraf moet
          4. is er een andere manier om de evt. klep/zuigerschade vast te stellen?
          5. je leest vaak dat de ene motor bij Driem troubles wel en de andere geen schade heeft. Hoe zit dat bij de X14SZ?

groet,
          Max100

wim-v6
          Deelnemer

1: je kan er goed bij
            2: bougies hoeven er niet persee uit
            3: Blok hout in de vorm van een spie of wiggetje tussen het blok en het vliegwiel rammen, of een luchtsleutel erop
            4: ja, Kop eraf, boel op tijd zetten, Cilinder voor Cilinder lektesten met apparatuur daarvoor.
            5: X14SZ heeft HEEL VEEL marge, maar kan wel de kleppen raken..

willem

max100

Bedankt Willem, weer snel, as usual

Heb weinig te verliezen; het is de sloop of de gladiolen, want Combootje repatrieren naar Nederland kost ook wel wat. Ik zou hem ook bij een Franse Opel dealer kunnen brengen (slepen), maar die fransen zijn nogal chauvinistisch. Dus ik ga het gewoon proberen. er komen vast nog meer vragen.

nogmaals bedankt en groetjes,
              Max100

max100

goedemiddag Opelisten,

Vraagje: Hoe kan een motor kapot lopen bij het breken van een D-riem? immers, bij zowel de in-als de uitlaatslag drukt de nokkenas de kleppen omlaag in de cilinderkop om ze te openen; de zuiger raakt dan de klep niet, want zo is de motor geconstrueerd. Als de D-riem breekt blijft toch de afstand waarover de kleppen bewegen hetzelfde, het gebeurt alleen op een ander (verkeerd) moment. En ook de zuigerslag (afstand waarover de zuiger beweegt) blijft toch gelijk? Hoe kunnen kleppen en zuigers elkaar dan raken?

groet,
                Max100

Opeltje17
                Deelnemer

Wat je zegt klopt wel de afstand blijft idd hetzelfde, maar er is maar bij één slag een klep(pen) open met het omhoog gaan van de zuiger en dat is de uitlaatklep met de uitlaatslag maar zodra de zuiger boven is is deze al weer dicht.

Als de zuiger namelijk helemaal bovenin staat(B.D.P) zijn alle kleppen van die cilinder namelijk dicht.

Maar als de D riem nou breekt heb je dus de kans dat er wel een klep openstaat als de zuiger helemaal bovenin komt(B.D.P)

corsaboy
                  Deelnemer

En vergeet niet dat alles door de roterende massa niet ineens stil staat. Stel dat het bij 2000 omwentelingen per minuut gebeurt dan gaat dat nog 33,33 per sec rond.

Wanneer de motor geen vrijloper is heb je dus fatale motorschade. Ook al zou het maar een 1/4 van een seconde door draaien.

max100

Okee techneuten, ik kan weer rustig slapen.
                      Bedankt voor jullie wijze raad.
                      groet,
                      Max 100

opelvin
                      Deelnemer

Misschien niet haalbaar maar kun je hem niet met een ambulance ophalen en hier in Nederland maken. Eventueel een andere motor er in of is de auto te slecht.
                        Succes.

max100

Beste mensen,

Nog een vraag: moet je bij het vervangen van de D-riem bij een X14SZ blok ook de pomp van de stuurbekrachtiging verwijderen of kan die blijven zitten?

groet,
                          Max100

wim-v6
                          Deelnemer

pomp kan blijven zitten, bij welke moet ie weg dan???

Willem

max100

Nou, ik las ergens dat ie er ook af moest, scheelt toch weer.
                              En, Willem, nou ik je toch aan de lijn heb,:
                              – weet jij welke nummer torx doppen ik nodig heb voor de waterpomp en spanrol?
                              – heb je die spansleutel KM 421-A echt nodig of is er iets te improviseren?

groet,
                              Max100

wim-v6
                              Deelnemer

Waterpomp is imbus.

en de rest kleine torkxdoppen verschillende maten, binnen en buiten.

Willem

max100

Ok. ga weer vuile handen maken

bedankt en groet,
                                  Max100

max100

Om een lang verhaal kort te maken: de Driem was niet gebroken, maar de spanning was eraf. Bleek dat de spanrol uit de lagers was gelopen en de waterpomp had ook een tik meegekregen. Kleppendeksel eraf en je kon zien dat de kleppen en de zuigers op elkaar gezeten hadden, maar de zuigers hadden geen echte grote schade. Geen gaten of losse stukken metaal aangetroffen. Kleppen (8), spanrol, waterpomp en Driem vervangen. Nieuwe koppakking erop , nokken-en krukas uitgelijnd en Driem gespannen. Dan starten….en kijk, daar stond die ouwe Combo toch weer ouderwets te snorren. Conclusie: deX14SZ motor is geen vrijloper, maar hij kan wat hebben.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.