Forumindex › Forums › Modellen › Astra › distributieriem op tijd zetten helppp!!! Nog geen vonk
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 december 2010 om 14:00 #17230175
Hallo, mensen..
ik zit volgens mij met een probleem..
Heb de cilinderkop van de astra van mijn vriendin er af gehaald! Nieuwe koppakking er tussen etcc
Alleen nu ben ik een ding vergeten!..Merk tekens op de krukaspoelie te zetten! :o STOM STOM STOM
Heb wel merktekens op het nokkenas tandwiel gezet maar die komen nu niet meer overeen!!!!!!
Nu is mijn vraag hoe kan ik er achterkomen dat het spul weer op tijd komt….. Moet ik de krukas poelie er verplicht afhebben??????? Iemand een schema??
30 december 2010 om 14:01 #17782737Welke motor spreken we over???
en gaarne ORIGINELE merktekens aan houden, niet zelf met tekens gaan lopen knoeien.
Willem
30 december 2010 om 14:22 #17782738[rquote=1826881&tid=139338&author=wim-v6]Welke motor spreken we over???
en gaarne ORIGINELE merktekens aan houden, niet zelf met tekens gaan lopen knoeien.
Willem[/rquote]
een astra F 1.8 8v `94 is hier eventueel een schema van ??30 december 2010 om 14:51 #17782739jupz is er.
30 december 2010 om 14:54 #17782740of
Willem
30 december 2010 om 15:09 #17782741hardstikke bedankt.. alleen nu nog een vraag:D Moet ik die poelie van de krukas er af hebben??? Misschien stom dat ik dit allemaal vraag maar ben niet helemaal thuis in opel :cool:
30 december 2010 om 15:15 #17782742Krukaspoelie moet er inderdaad af hierachter vind je het merkteken.
30 december 2010 om 15:19 #17782743op de onderste tekening staat het tekentje rechtsboven.
als je de krukaspoelie demonteerd geld hier hetzelfde als voor de bovenste tekening, recht naar beneden.
Willem
30 december 2010 om 15:35 #17782744ja ik heb de bovenste tekening.. met die spanner zal wel een hell worden om die poelie er af te halen zonderlucht :AS
Maar voorste zuiger aan DB kant die moet boven instaan toch.. en het merk teken van de nokkenas boven in@!?
30 december 2010 om 15:36 #17782745zit met de kleine boutjes vast dacht ik zo bij deze 1.8 motor.
alleen bij de 1.6 en kleiner zit ie met de centrale bout.
willem
30 december 2010 om 15:42 #17782746[rquote=1826947&tid=139338&author=wim-v6]zit met de kleine boutjes vast dacht ik zo bij deze 1.8 motor.
alleen bij de 1.6 en kleiner zit ie met de centrale bout.
willem[/rquote]
4 kleintjes en een centrale. :D maar de 1e cilinder moet ik controleren dat die boven in staat toch? dat ik zn dode punt op het tijdstip van het nokkenass tandwiel boven in bij het streepje
???
30 december 2010 om 15:45 #17782747die centrale kan je laten zitten.
alleen de V-snaar poelie moet los.
willem
30 december 2010 om 16:43 #17782748oke oke superrr
30 december 2010 om 16:46 #17782749voor dat je gaat starten wel eerst met een dopsleutel je krukas 2 rondjes draaien om te controleren of die de kleppen niet raakt en, kijk daarna ook of de merktekens nog steeds goed staan ,doe dit met de bougie’s er uit dat draait wat makkelijker .
30 december 2010 om 17:07 #17782750ja oke.. bedankt voor deze goede en belangrijke info..
VANAF de bobine hebben we wel vonk maar naar alle 4 kabels geeft hij de vonk niet door naar de bougies….
Motor draait mooi vrij.. Kan het nu zijn dat de krukas nog niet goed staat.. want die hebben we niet verzet… Hij moet toch tijdens alle tijden vonken? om dat er geen bdp sensor op zit :swear
31 december 2010 om 12:50 #17782751Hoe heb je het getest of ze vonken, is moeilijk te zien soms.
Probeert hij wel te starten of dat ook niet?Je hebt neem ik aan eerst met de hand een aantal omwetelinge gemaakt, had je toen tegendruk(compressie)?
31 december 2010 om 21:08 #17782752[rquote=1827785&tid=139338&author=Haasje17]Hoe heb je het getest of ze vonken, is moeilijk te zien soms.
Probeert hij wel te starten of dat ook niet?Je hebt neem ik aan eerst met de hand een aantal omwetelinge gemaakt, had je toen tegendruk(compressie)? [/rquote]
Nou om de poelie van het krukas los te krijgen is nogal een hell. dus we hebben hem gewoon boven in optijd gezet/kijken of die vrijliep (dat deed ie)
starten zonder bobine.
met bobine geen vonk.. DUS boven in staat hij op tijd en waarschijnlijk onderin staat hij dus 45 graden er naast.. maar geen vonk.. en dat moet wel want volgens mij heeft hij geen BDP sensor????
Vonken was trouwens duidelijk te zien want we hebben het gecontroleerd op een avond (donker dus)
31 december 2010 om 22:16 #17782753hij heeft weldegelijk een BDP sensor
zit in het onderblok
heb je gekeken op de krukas poelie wel op tijd staat (2e plaatje)
Willem
1 januari 2011 om 12:50 #17782754Zoals willem zegt heeft die weldegelijk een BDP sensor, maar ik dacht dat na wat langer aanhouden de motor dan toch zou moeten starten als de BDP sensor foute waardes doorgeeft.
Hoe heb je geprobeerd de krukas poelie te verwijderen, want dat mag eigenlijk geen probleem zijn 4 boutjes losdraaien en een tikje op de poelie geven en hij is los. Centrale bout kun je gebruiken om de krukas tegen te houden wanneer je de boutjes eromheen losdraaid.
Centrale bout moet blijven zitten
1 januari 2011 om 16:53 #17782755mocht je de krukaspoulie er niet afkrijgen dan kan je het ook Zonder merktekens doen:
1e cilinder op BDP (bovenste dooie punt): bougie eruit, met schroevendraaier voelen
wanneer ie bovenin staat.
Nokkenas op tijd: nokken van cilinder 1 in een “v” recht omhoog
en, dan moeten de nokken bij cilinder 4 in een “v” recht naar beneden staan.
Riem erop en ff met de hand de krukas een paar rondjes draaien,
geen klepjes tegen zuigers => starten maar.
(Altijd controleren voor je start.als je nokken as een slag vereerd staat zorg dan dat geen 1 zuiger op bdp staat haal dan je riem eraf ,dan kan je de nokken as rond draaien zonder dat je kleppen je zuigers raken .
1 januari 2011 om 16:56 #17782756volgens mij zit de bdp/kruksasensor bij het krukasriemwiel ,op die plek zit die bij mij tenminste.
1 januari 2011 om 16:58 #17782757aan de bakzijde in het onderblok.
@ b07 Jij hebt waarschijnlijk een 1.4 of 1.6 motor.
Willem
1 januari 2011 om 17:13 #17782758ja klopt ik heb een 1.6 8v
1 januari 2011 om 19:01 #17782759oke super kort om hij staat nu gewoon niet op tijd..
4 boutjes krijg ik niet los.. auto heeft waarschijnlijk al eens eerder problemen had met koppakking want die boutjes zijn zo rond als een bal! krijg er geen sleutel op :( en die gekken hebben ze met lucht aan gedraait
1 januari 2011 om 20:33 #17782760uitboren… Of kopje er af boren en de poelie eraf halen en dan het overige stukje schroefdraad eruit draaien met een tang en nieuwe boutjes daarna weer de boel vast zetten.
Groeten Twan
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.