Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Distributieriem gebroken, en wat nu
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 mei 2011 om 19:47 #17238494
Vanochtend is op de snelweg mijn distributieriem kapot gegaan en daarna ben ik opgehaald door de ANWB.
Vectra 1.9TDI Z19DTH 150pk, 150.000 op de teller.
Bij de garage zeggen ze dat de riem kapot is gegaan door een kapotte waterpomp.
Offerte van de Opelgarage met een andere gereviseerde kop van Opel: €3200. (kop alleen kost €1500 excl btw).
De vraag is nu nog of de zuigers/cilinders ook schade hebben. Dat is nog niet vastgesteld.Nu zie ik op internet gereviseerde koppen staan van €500.
Alleen kop vervangen of een andere motor (rond de €2000, zag ook een nieuwe staan voor €2600 op internet)?
Daarnaast ook direct maar een offerte gevraagd voor nieuw vliegwiel, drukgroep en koppeling: €2600!
Kan iemand zeggen of deze kit hetzelfde is als de Opelnrs op mijn offerte?
Items offerte:
Vliegwiel: O00616235
Kit clutch: O06606003
Cilinder: O05679355Deze 3 items kosten incl. btw bijna €2000.
http://cgi.ebay.nl/VAUXHALL-VECTRA-CLUTCH-FLYWHEEL-KIT-1-9-CDTi-05-08-150-/110532711001?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item19bc435259″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Ik vind het wel een heel groot verschil tussen de prijzen.
Wat is jullie mening over deze 2 dingen?
20 mei 2011 om 19:50 #17888336van welk jaar is je Vectra ?
20 mei 2011 om 20:32 #17888337Ga naar een onafhankelijke garage, scheelt veel geld.
Op een reparatie van +/- 400 euro had ik er 150 al afgekletst dmv vergelijken bij anderen en die prijs weer naar de andere partijen mailen.
20 mei 2011 om 21:17 #17888338Yup, voor dit soort reparaties ver uit de buurt van de Vrekkige Opel Dealer blijven, die trekken een rib uit je lijf.
Voor 3200 euro heb je een compleet nieuw motorblok ingbouwd wen wel!!
21 mei 2011 om 07:37 #17888335Auto is van 2007.
Is er een grote kans op (onzichtbare) schade aan het onderblok,cilinders,zuigers,krukas,lagers?
21 mei 2011 om 07:56 #17888334Als het goed is zijn alleen je kleppen krom geslagen door de zuigers. Dan zouden alleen de kleppen vervangen hoeven te worden. Maar inderdaad, voor dit soort reparaties moet je ver uit de buurt van de dealer blijven want die trekken je echt twee van je ribben uit je borstkast hoor..
21 mei 2011 om 10:08 #17888333@GTS2.2DTI wrote:
Als het goed is zijn alleen je kleppen krom geslagen door de zuigers. Dan zouden alleen de kleppen vervangen hoeven te worden. Maar inderdaad, voor dit soort reparaties moet je ver uit de buurt van de dealer blijven want die trekken je echt twee van je ribben uit je borstkast hoor..
Ik neem aan dat een gereviseerde kop van €400 net zo duur/goed als alleen de kleppen vervangen?
21 mei 2011 om 10:40 #17888332bij e kadetjes, astras ook wellicht, waren de tuimelaars zo ontworpen dat ze afbraken bij en kapotte riem, om de kleppen te beschermen, wellicht hier ook het geval?
21 mei 2011 om 11:27 #17888331naar mijn idee komen zuigers (onderblokken) er altijd slechter uit dan van te voren
zuigers krijgen toch ALTIJD een klap als de distririem breekt
en natuurlijk als de zuigers de kleppen kunnen raken.wat je nog eens zou kunnen doen is in de UK een engelse vectra kopen met dezelfde motor (en eventueel dezelfde kleur)
en die hier slopen voor onderdelen.
je haalt de bruikbare delen er uit en de rest verkoop je.
21 mei 2011 om 16:13 #17888320schade is een stuk minder als die tuimelaars afbreken zoals ze zijn ontworpen
21 mei 2011 om 16:29 #17888330jawel
maar ook “een stuk minder” schade blijft schadeeen motor wordt er nooit beter van
kans is altijd groot dat de motor meer olie gaat verbruiken na een geknapte riemik heb ook weleens gezien dat de drijfstangen er langs de zijkant uit kwamen ;)
21 mei 2011 om 16:53 #17888329Even off topic,
Ook mij is opgevallen dat de VOD de hoofdprijs vraagt, daarnaast zijn ze niet altijd eerlijk.
In dit geval gaat het om een vuile ERG klep die men wilde vervangen voor een nieuwe. Kosten? ruim 500 euro.
Kosten na zelf schoonmaken 10 euro voor wat schoonmaak spullen en 1 uurtje tijd.Gr Marcel
21 mei 2011 om 16:54 #17888328ik zou kijken bij http://www.kleingunnewiek.com” onclick=”window.open(this.href);return false; in Groenloo. deze heeft regelmatig 1.9CDti motoren voor tussen de 1800 en 2400 euro ( van kmstand 5.000 tot 60.000 )
Voor 400 laat je hem inbouwen bij een onafhankelijke, goede garage …Wat betreft de koppeling zou ik voor die Engelse set gaan. Scheelt enorm veel geld en is ook gewoon van Luk en Sachs , net als bij de dealer of carparts,etc.
Toch wel een beetje tricky om door te rijden met een distr.riem die voor 150.000km vervangen dient te worden.
En meteen de waterpomp en rollen vervangen , want je ziet het… die slaan ook wel eens vast.Suc6 in iedergeval!
21 mei 2011 om 16:58 #17888327@Marcel28 wrote:
Even off topic,
Ook mij is opgevallen dat de VOD de hoofdprijs vraagt, daarnaast zijn ze niet altijd eerlijk.
In dit geval gaat het om een vuile ERG klep die men wilde vervangen voor een nieuwe. Kosten? ruim 500 euro.
Kosten na zelf schoonmaken 10 euro voor wat schoonmaak spullen en 1 uurtje tijd.Gr Marcel
tja dat kun je de monteurs ook niet kwalijk nemen
die mogen niks meer repareren, die mogen alleen maar onderdelen vervangen.levert de baas ook nog een verkocht onderdeel op.
maar je hebt wel gelijk
tegenwoordig wordt je als particulier bij de dealer garages behandeld als leasemaatschappij21 mei 2011 om 18:02 #17888326Ik zit er erg aan te denken (als de prijs in UK klopt om) een geheel nieuwe motor te kopen.
Redenatie: Laat ik zeggen (hoop) dat ik incl nieuw vliegwiel, drukgroep, koppeling €5000(?) kwijt ben. Dan heb ik wel weer een auto die 200k makkelijk aan kan op wat lagers hier en daar na.
Of zie ik dingen over het hoofd?Met alleen een gereviseerde kop en vliegwiel etc ben ik anders ook zo al €2000 kwijt.
Vragen:
– Is €2800 reeel? (ze zeggen dat Opel 5300 pond rekent).
– Is Part Number: 55204068 correct?
– Wat voor extra kosten moet ik betalen aan invoer?
– Hoe lang kost een motor uitbouwen/inbouwen?
– Wat voor prijs kan ik daar voor verwachten?Alleen als ik de plaatjes bekijk zie ik weinig herkenbaars. Kan niet met mijn eigen auto checken omdat die bij de garage staat.
Wat denken jullie?
21 mei 2011 om 18:31 #17888325vanuit de UK hoef je waarschijnlijk geen invoerrechten te betalen
en anders ga je die motor gewoon halen met de auto ;)google maar even naar z19dth motoren, ziet er wel aardig uit als een
21 mei 2011 om 19:43 #17888322Die plaatjes da’s moelijk vergelijken. Vraag bij de vod de motor code en bijbehorende serie nummer op dan kun je het checken of je de juiste koopt.
Die prijs lijkt mij voor een nieuwe motor wat laag als er geleverd wordt wat er op die foto staat. Want da’s inclusie de turbo dan en die kost alleen gereviseerd al tussen de 400 en 700 euro afhankelijk van welk type je hebt DTL/DTH.Kunt beter zoals Bas zegt zelf halen en dan ter plekke vergelijken. Wellicht zelfs daar laten inbouwen. Mijn ervaring in Engeland is dat ze een heel stuk goedkoper zijn dan hier.
Succes en safe driving Jurgen.
21 mei 2011 om 21:21 #17888324Voor dat geld kocht ik dat blok van de foto’s! Inderdaad eerst kijken of ie wel zo nieuw is, en dan heel snel meenemen :D
Blok wisselen zal een dag of 2 zijn denk ik.
Waarom wil je je vliegwiel vervangen?? das toch niet nodig ?21 mei 2011 om 21:29 #17888323die dual mass vliegwielen zijn een zwakke plek
het is niet de vraag of ze gaan, het is alleen een kwestie van wanneerals je dan toch je complete motor er uit hebt liggen, vervang dan gelijk dat ding.
21 mei 2011 om 21:42 #17888321Ah okee, weer wat geleerd.
22 mei 2011 om 07:10 #17888339@Henkieo wrote:
Voor dat geld kocht ik dat blok van de foto’s! Inderdaad eerst kijken of ie wel zo nieuw is, en dan heel snel meenemen :D
Blok wisselen zal een dag of 2 zijn denk ik.
Waarom wil je je vliegwiel vervangen?? das toch niet nodig ?Vliegwiel rammelt en klappert al een tijdje.
Waar kan je nu echt aan zien dat een blok nieuw is? Is er een bepaald onderdeel waar je dat echt aan kan zien hoe goed je ook poetst of doet?
27 mei 2011 om 19:47 #17888340Ik heb ooit een gebroken riem gehad met een Astra 1.6-16v.
De zuigers krijgen zeker schade, de motor gaat roken door en olie verbruiken (blauwe rook)
Door de kracht op de zuigers worden deze ingedrukt met als gevolg dat de olieschraapveren vastkomen te zitten, de smeerolie die normaliter word afgevoerd word nu via de compressieveren opgestuwd en komt in de verbrandingsruimte terecht.
De reparatie van de kop, 16 nieuwe kleppen en klepgeleiders maar ook klepseals, olie verversen en alles wat er komt kijken bij de koprevisie kostte 1350 euro……..
Maar naar de zuigers werd niet gekeken, ook niet besproken.
Na een paar weken schoot het oliedruklampje aan in de bocht, schrikken……peilen, ja mooi een droge peilstok.
Vanaf dat moment regelmatig olie peilen en of vullen. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.