Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Distributieriem erg snel stuk (?)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
28 augustus 2010 om 14:54 #17718081
Kan je nu al zeggen dat je opzoek moet naar een nieuwe cilinderkop…..
Of je moet geboren zijn met een Engeltje op je schouder. :PWaarschijnlijk ziet je kop er zo uit:
Dit is die van mij, nadat het krukastandwiel besloot niet meer aan de krukas vast te willen zitten, is gebeurt op de Nordschleife bij 6000 toeren.
En geloof me als je echte pech hebt, zoals ik, dan zijn ook al je zuigers naar de kloten.
:cry
28 augustus 2010 om 15:08 #17718082Ahum… 0 compressie op alle 4 cilinders. Komt door (zie foto’s) 8 kromme uitlaatkleppen (wel mooi symetrisch). De inlaatkleppen zien er op het oog nog wel goed uit.
28 augustus 2010 om 15:14 #17718083inlaat kleppen even in een boor tol doen.
kan je zo zien of ze nog recht zijn28 augustus 2010 om 16:40 #17718084had ik toch (bijna) gelijk met stemmen:jerry
wel balen man.
geen klepgeleiders gescheurt?28 augustus 2010 om 16:42 #17718085trouwens, die 2 inlaatkleppen wat nog open staan op de foto, zijn die ook krom?
28 augustus 2010 om 16:47 #17718086origineel gepost door GSI Racer
trouwens, die 2 inlaatkleppen wat nog open staan op de foto, zijn die ook krom?Nee, die staan een beetje op lift nog.
Ja er zijn ook klepgeleiders gescheurd van de uitlaatkleppen. Ik zal eens horen of de kop nog te repareren is met nieuwe uitlaatkleppen en klepgeleiders.
28 augustus 2010 om 17:02 #17718087spijkcity had in het verkoop gedeelte nog kleppen tekoop… misschien is dat wat voor je. Of heb je al nieuwe ?
30 augustus 2010 om 22:42 #17718088balen man , maar zal vast nog wel weer gerepareerd worden…..
erg mooie ascona trouwens.30 augustus 2010 om 23:27 #17718089ik heb precies hetzelfde gehad , ook verkeerde waterpomp gemonteerd .
3 x me spanrollen en meellooprol vervangen want die liep steeds stuk,
dus ik kijk voortaan altijd goed naar de tanjes31 augustus 2010 om 15:56 #17718090klepgeleiders kun je ook mee laten vervangen ja.
dus 8 kleppen en 8 geleiders. Ben je nog goedkoper uit dan een nieuwe kop:D
16 november 2010 om 17:55 #17718091:hmmz Dit weekeinde voor het eerst met de nieuw opgebouwde motor naar de Nurburgring geweest. Het stuk erheen gereden (260 km) en de eerste dag 4 x 20 minuten op de Grand Prix Strecke gereden en 2 rondjes Nordschleife. Al met al zo’n 500km met een ‘iets verhoogd’ toerental zeg maar. Maandagochtend wilde ik toch eerst even de conditie van de distributieriem controleren voor de zekerheid (na eerdere ervaringen), voordat ik er weer een dag het circuit mee op zou gaan. Dit bleek maar goed ook, want de riem zat intussen alweer veel te slap (met 1 vinger zonder kracht bijna 2 cm heen en weer :o :wtf).
Nou vraag ik je????
Geen speling op de nieuwe waterpomp, ook niet op de rollen.
Het kan toch niet zo zijn dat je iedere paar honderd km die riem moet controleren en intussen ook nog het risico loopt dat het fout gaat, of zie ik dit fout(?).
Van andere merken ken ik dat de spanrol ‘verend’ is en dat de minste slijtage niet direct tot gevolg heeft dat de riem meteen slap gaat zitten.
Wie kan mij adviseren?
Ik heb intussen al wel weer gelezen in een ander actueel topic over ‘spanrol en geleiderol’ dat ik m’n geleiderol verkeerdom heb gemonteerd (met de kraag aan de voorkant, net als de spanrol). Maar of dit nu de oorzaak kan zijn (?).
Ik zou het bijna vergeten te vermelden, maar los van deze ‘riemkwestie’ gaat het ding als de brandweer, met een geluid om kippevel van te krijgen. Hier had ik vroeger alleen maar van durven dromen. Echt ontzettend gaaf :thumbup
16 november 2010 om 19:41 #17718092Lijkt me niet goed, maar lijkt me ook niet dat het aan die rol ligt, want bij mij zat hij ook verkeerd om gemonteerd. Ongeveer 1000km mee gereden en ook niet echt voorzichtig en de riem was nog prima. Met het vervangen van mijn oliepomp de boel vervangen en de rol wel goed om gemonteerd nu, ook al weer een kleine 2000 kilometers er op zitten…
16 november 2010 om 19:48 #17718093Distributie optijd zetten, spannen klein stukje verder draaien spanrol nog keer naspannen. Dan moet het echt goed zijn, met een verentang van Opel.
16 november 2010 om 20:07 #17718094Ik span hem gewoon met de hand, dan draai ik de krukas een aantal keer volledig rond. Dan controleer ik nog eenmaal de timing en of de spanning gelijk gebleven is en dan zou hij er weer een halve ton tegen aan moeten kunnen.
Ik heb van een rot in het vak de volgende methode aangehouden, voor een C20XE met ronde tanden moet met uiterste handkracht op het langste rechte stuk de snaar maximaal een centimeter bewogen kunnen worden.
16 november 2010 om 20:22 #17718095ik zou hem indd. gewoon via de procedure opnieuw spannen, en dan na een aantal km’s de spanning nogmaals controleren.
fijn he als je je weer eens kunt uitleven op de Ring.
was er nog wat te doen met dit weer?:angel16 november 2010 om 21:59 #17718096origineel gepost door Rik Ophuis
Ik zou het bijna vergeten te vermelden, maar los van deze ‘riemkwestie’ gaat het ding als de brandweer, met een geluid om kippevel van te krijgen. Hier had ik vroeger alleen maar van durven dromen. Echt ontzettend gaaf :thumbupLeuk he tb’s ;)
Neem aan dat je ook opnieuw heb laten afstellen met de nieuwe zuigers enzo. Hoeveel vermogens winst heb je als ik vragen mag?
Met de losse riem heb ik helaas ook ervaring in 1 van mijn oude c20xe’s, maar het probleem helaas nooit kunnen vinden., Nu voor de zekerheid wel een versterkte riem liggen voor de nieuwe motor.
16 november 2010 om 22:27 #17718097heb ook al 2 keer een versterkte distributieriem gehad. en 2 keer dat i terug slap stond na enkele runs. terug 1 van Gates gemonteerd zoals vroeger. en van de eerste keer goed…en blijft gespannen
16 november 2010 om 22:29 #17718098vreemd heb denk ik +- 50 riemen van een c20xe vervangen, en hou eigenlijk altijd de rand van de gelijderol naar buiten, nog nooit probs mee gehad…
heb nu bijna mn let klaar, maar zal de rol nu s n x omdraaien
verder nog nooit gehad dat de riem na zo weining km’s weer slap hing, heb wel n x een motor gehad waarbij die slap hing,alleen die draaide een klein stukje tegen de draairichting in waardoor die slap ging hangen
16 november 2010 om 23:38 #17718099Heb t wel een paar keer gehad bij XE en LET dat de riem na een paar 100 km geluid ging maken
en dan te slap stond.. dan was meestal de procedure van de riem vervangen niet goed gevolgd..
meestal vergeten 7 tanden verder te draaien en dan pas de spanner vast te zetten..
17 november 2010 om 15:20 #17718100Volgens mij maakt de richting van die rol vrijwel geen reet uit. Er zijn talloze discussies over en mensen die al jaren rijden met die rol op manier 1 of 2… kan denk ik niet veel kwaad hoe om je hem ook hebt…
17 november 2010 om 17:27 #17718101ik heb hetzelfde gehad. Motor kapot gelopen. Terplekke de kap eraf gehaald en zag dat de riem niet gespannen stond.
Weg laten slepen door de anwb en blok naar Hennie gebracht. Hennie had het blok gelijk onderzocht en al snel bleek dat het veertje tussen de snaar en de polie was gekomen waardoor er een stuk of 8 tanden van de riem eraf waren.gevolg 8 kromme kleppen en alle geleiders in hele kleine stukjes. Verder viel de schade gelukkig mee. Helaas wist ik niet van dit veertje anders had ik deze gelijk verwijderd.
19 november 2010 om 17:20 #17718102origineel gepost door youri_corsa_gsi
Neem aan dat je ook opnieuw heb laten afstellen met de nieuwe zuigers enzo. Hoeveel vermogens winst heb je als ik vragen mag?Nee, heb ik niet. Aan de hele setup is niets veranderd, er zijn alleen andere zuigers in gekomen, dus aan de mengverhouding zou niet echt wat veranderd moeten zijn. De compressie is wellicht iets hoger, maar pingelen doet ie niet, dus….
Hij trekt misschien nu iets harder onderin (compressie), maar hij loopt wat minder enthousiast door boven de 7.200. Ik heb het idee dat ie met standaard platte zuigers en standaard nokkenas zelfs wat meer toeren wil maken. Anders gezegd: Hij heeft nu (met standaard nokkenassen) eerder last van de uitsparingen in de verhoogde zuigerkop. Nadelig voor de spoeling. Het voordeel van deze zuigers komt er denk ik pas uit op het moment dat je ook nokkenassen toepast met zo’n grote kleplift dat je uitsparingen nodig hebt.
Groeten,
Rik
19 november 2010 om 23:03 #17718103Ok zolang die maar niet pingelt is het goed. Die van mij pingelde onderin nogal snel, dus als ik ook maar iets aan de compressie verander moet ik gelijk afstellen.
Maar goed is goed! Nu nog eens een paar goeie nokkenassen erin dan word het nog leuker ;)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.