Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Distributieriem erg snel stuk (?)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 augustus 2010 om 17:25 #17718056
Ik heb 2x mijn distrubie vervangen, zat niet eens een veer bij?
25 augustus 2010 om 17:28 #17718057origineel gepost door Rik Ophuis
De veer had ik niet meer gemonteerd zitten hoor.Wat me opvalt nu ik de riem goed bekijk is dat er ter plaatse van de krukaspoelie de meeste tanden weg zijn, dan ter plaatse van de waterpomp en maar een paar ter plaatse van de nokkenaspoelies. Ertussen zie je aan de tanden op de riem eigenlijk niets (geen beschadiging of overmatige slijtage). Afgezien van het feit dat ik kennelijk de verkeerde waterpomp had ben ik nog niet overtuigd dat dit DE oorzaak was. Het heeft veel meer van een plotselinge overbelasting; het vast/zwaar lopen van (?)
Zie:
dat de meeste tanden weg zijn bij de krukas poelie komt omdat daar het meeste kracht opstaat en dus ook eerder daar eraf gescheurd zullen worden
25 augustus 2010 om 19:18 #17718058Ja, en als er eenmaal tanden af gaan kunnen die wel ergens de boel blokkeren en dan gaan er nog veel meer tanden af…
25 augustus 2010 om 20:24 #17718059origineel gepost door testdrive
zeker omdat ze op een geven moment kunnen breken en dan lekker tussen je snaar en poelie kunnen gaan zitten?onder andere. het veertje kan ook uitpikken aan 1 kant, en dan gaat ie op je snaar lopen dansen. heb je op een gegeven moment een snaar in die in de lengte richting open ligt.
25 augustus 2010 om 20:53 #17718060ik monteerd m niet eens haha..
maar je moet inderdaad goed kijken naar ronde en 4kanten tanden.
Willem
25 augustus 2010 om 22:10 #17718061zou dus lekker alles vernieuwen en een versterkte riem monteren
26 augustus 2010 om 09:41 #17718062origineel gepost door jermir
zou dus lekker alles vernieuwen en een versterkte riem monterenhoe zo versterkt je gaat toch niet met 300+ pk’s rijden
26 augustus 2010 om 10:22 #17718063Gewoon de juiste waterpomp, Gates snaar en gaan met die banaan!:agent
Oh ja, en natuurlijk nog goed controleren of je kop/klep schade hebt en dat repareren….:angel
26 augustus 2010 om 10:45 #17718064Het ligt gewoon aan de waterpomp, versterkte riem is echt overbodig. Als je ronde tanden hebt en de tanden van je waterpomp vierkant je zet hem op spanning en gaat er mee rijden dan maakt hij de riem gewoon kapot.
En overbelasting en vastgelopen waterpomp is het echt niet in dit geval.
Gewoon goede waterpomp, kijk maar hoe de riem in de oude tanden van de waterpomp valt in vergelijking met de nieuwe, dan snap je wel waarom hij zo toegetakeld is.
26 augustus 2010 om 12:07 #17718065Idd die waterpomp loopt als een maloot te wrikken en hakken op die tanden van de riem.
oplaatst zijn ze moe, en dan heb je dit. en dan heb je nog de extra warmte ontwikkeling en materiaal stress.
als je riem té oud is, en de tanden gaan er af, en zien ze er ook zo uit!!
26 augustus 2010 om 16:35 #17718066origineel gepost door 2000
Ik heb 2x mijn distrubie vervangen, zat niet eens een veer bij?dan heb je een C20XE M2.8:jerry
26 augustus 2010 om 17:18 #17718067origineel gepost door GSI Racer
origineel gepost door 2000
Ik heb 2x mijn distrubie vervangen, zat niet eens een veer bij?dan heb je een C20XE M2.8:jerry
ik had in mijn vorige corsa een c20xe M2.5 (geen veertje)
heb hier 2 complete c20xe’s staan M2.5 zonder veertje!!de mogelijkheid om een veertje te plaatsen zit er wel op maar zit er niet meer op…..
26 augustus 2010 om 17:31 #17718068origineel gepost door sw16v
Idd die waterpomp loopt als een maloot te wrikken en hakken op die tanden van de riem.oplaatst zijn ze moe, en dan heb je dit. en dan heb je nog de extra warmte ontwikkeling en materiaal stress.
als je riem té oud is, en de tanden gaan er af, en zien ze er ook zo uit!!
OK, dan ga ik er maar eens vanuit dat het toch de verkeerde waterpomp was die de veroorzaker is geweest.
Binnenkort eerst maar eens de schade opnemen. Zal wel niet zo best zijn:(26 augustus 2010 om 20:03 #17718069kan je zo zien of er een verkeerde waterpomp op zit.
je hebt ronde en 4kante tanden, als je waterpomp 4kanten tanden heeft en de rest ronde dan gaat het fout, maar andersom ook.
Corsaracer heb jij wel dit systeem of heb je al met een automatische spanner.
heb namelijk ook al M2.5’s gehad met automatische spanner.
willem
27 augustus 2010 om 14:22 #17718070hey julllie hebben het over het veertje ik had er een veertje op zitten tot die brak en tussen de krukas en de riem kwam toen was het feest over voor de motor helaas ik monteer hem nooit meer
27 augustus 2010 om 15:17 #17718071origineel gepost door GSI Racer
origineel gepost door 2000
Ik heb 2x mijn distrubie vervangen, zat niet eens een veer bij?dan heb je een C20XE M2.8:jerry
2.8 is toch met dis? Want ik had geen dis, en ook geen veer;)
27 augustus 2010 om 15:17 #17718072:angel Misschien tegen beter weten in, maar voordat ik de kop eraf haal wil ik met een nieuwe riem en JUISTE waterpomp nog even de compressie van alle 4 cilinders meten (stel nou toch eens…;))
Ik heb nu ook het kleppendeksel eraf en de kleppen bewegen allemaal nog wel (ook terug omhoog). Kan zo niets afwijkends ontdekken. Dus comprssie testen zou ik denken…of zien jullie dit anders?
27 augustus 2010 om 15:20 #17718073c20xe is zeker geen vrijloper, en met een riem die zo toegetakeld is vrees ik het ergste.
dan zou ik eerder de in/uitlaat er af pakken en door de kanalen heen kijken om te zien hoe de klep er in ligt….
als een klep met warmte motor krom geslagen is, kan het nu zo zijn dat die afbreekt, dan kan je je onderblok ook afschrijven :(
maargoed koppakking 30euro, setje bouten ook zoiets…… dan ben je zeker! kopje ligt er zo naast
27 augustus 2010 om 16:35 #17718074het kan goedgaan, heb het 1 keer gezien.. nokkenas tandwiel wat eraf liep met 80km/h, en het gekke ding had gewoon geen klep schade.
maar met deze schade, verwacht ik niet dat ie schadevrij is gebleven.
27 augustus 2010 om 16:40 #17718075Rik, proberen kan altijd he.
STEL dat hij nou geen schade heeft, heb je geluk.
27 augustus 2010 om 16:51 #17718076origineel gepost door wim-v6
Corsaracer heb jij wel dit systeem of heb je al met een automatische spanner.heb namelijk ook al M2.5’s gehad met automatische spanner.
willem
ik had dit systeem zeker weten
hoop dat het te zien is….
daarvoor heb ik deze tang aangeschaft
speciaal voor c20xe met dit soort spanrol.27 augustus 2010 om 16:59 #17718077origineel gepost door mayhem
maar met deze schade, verwacht ik niet dat ie schadevrij is gebleven.
:P Dat verwacht ik ook niet echt hoor, maar soms weet je het niet. Kwaad kan het volgens mij ook niet. De schrootbak kan het altijd nog in.
Morgenochtend probeer ik het gewoon. Alles staat al klaar, heb alleen nog geen riem en pomp.
Waarvan bericht……
Misschien kunnen we een poll houden (0 – 16 kleppen krom) haha :D
27 augustus 2010 om 17:24 #17718078dat is zo, ik verklaarde me maat ook voor gek toen hij er een nieuwe riem op wou leggen, gewoon om te proberen. (hij had al 2x proberen te starten toen ie uit was gevallen namelijk)
en hij deed het perfect..
27 augustus 2010 om 18:26 #17718079origineel gepost door sw16v
c20xe is zeker geen vrijloper, en met een riem die zo toegetakeld is vrees ik het ergste.dan zou ik eerder de in/uitlaat er af pakken en door de kanalen heen kijken om te zien hoe de klep er in ligt….
als een klep met warmte motor krom geslagen is, kan het nu zo zijn dat die afbreekt, dan kan je je onderblok ook afschrijven :(
maargoed koppakking 30euro, setje bouten ook zoiets…… dan ben je zeker! kopje ligt er zo naast
Uitlaatspruitstuk heb je er zo af, dus da’s best even de moeite om te doen en er even in te kijken…
28 augustus 2010 om 14:25 #17718080origineel gepost door Rik Ophuis
origineel gepost door mayhem
maar met deze schade, verwacht ik niet dat ie schadevrij is gebleven.
:P Dat verwacht ik ook niet echt hoor, maar soms weet je het niet. Kwaad kan het volgens mij ook niet. De schrootbak kan het altijd nog in.
Morgenochtend probeer ik het gewoon. Alles staat al klaar, heb alleen nog geen riem en pomp.
Waarvan bericht……
Misschien kunnen we een poll houden (0 – 16 kleppen krom) haha :D
ik zeg alle uitlaatkleppen en een stuk of 4 inlaatkleppen:jerry
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.