Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Distributieriem erg snel stuk (?)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 augustus 2010 om 17:16 #17225135
Na zo’n 20 rondjes Assen begon de motor een wat harder geluid te maken. Ik dacht aan een scheur in de uitlaat of zoiets, daarom besloot ik maar de pits in te rijden om te kijken wat er aan de hand zou zijn, echter toen ik de hoek omreed stationair en met ingetrapte koppeling hoorde ik ineens een heel kort rinkelend geluidje en de motor sloeg uit zichzelf ook meteen af :o en ja mijn vemoeden werd bevestigd. De distrubutieriem was compleet naar z’n….
Zie hieronder::wtf Ik heb tot nu toe eerlijk gezegd geen flauw idee wat hier de oorzaak van kan zijn. De riem zit nog steeds op spanning (zat volgens mij ook niet te strak), maar er zijn heel wat tanden af. Voordat ik naar Assen ging heb ik de riem nog gecontroleerd op spanning. Het enige wat me wel opviel was toch wel wat stof in de distributiekap (beetje veel slijtage al eigenlijk)
De riem was nieuw (origineel Gates). Toen ik de motor vorig jaar demonteerde viel me ook op dat deze riem er toen ook al heel slecht aan toe was, hoewel de motor nauwelijks had gelopen hiermee (?).
Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn (de oorzaak van het stuk gaan van de riem) ?
Oh ja, de verstelbare nokkenaswielen die ik eerder wel op de motor had willen monteren, heb ik aan de kant gelegd omdat ik voor de meest optimale afstelling ook met originele wielen toe bleek te kunnen (dit leek mij veiliger dan met verstelbare met boutjes)
24 augustus 2010 om 17:44 #17718032controleer eens of alle aangedereven spullen achter je distributie (waterpomp,nokkenas,krukas) dezelfde tanden hebben.. als bijvoorbeeld de waterpomp een ander type tanden heeft dan gaat je riem snel naar zijn grootje..
je hebt oud type vertanding (ronde tanden) en nieuw type vertanding (trapezium)
24 augustus 2010 om 18:20 #17718033Whoa, dat wil je niet meemaken!:o
Check ook of alles wel een beetje soepel draait… en ik hoop van harte dat je geen schade nu hebt aan de kop/kleppen!
24 augustus 2010 om 18:24 #17718034Als alles voor de rest soepel ronddraait, geen scherpe delen of stukjes die uitsteken? zou ik idd ook even naar de vertanding van je waterpomp kijken. Ik kan goed zien dat je tandwielen rond tandjes heeft en je riem ook maar de waterpomp?
24 augustus 2010 om 18:29 #17718035heb ik ook meegemaakt, was een verkeerde riem gemonteerd (trapezium tanden en moest eentje met ronde zijn)
heeft het 3000km gehouden…24 augustus 2010 om 18:45 #17718036ik vind die krukaspouli er verdacht uit zien.. voor zover het duidelijk is
24 augustus 2010 om 19:56 #17718037water pomp is in ieder geval niet de juiste voor rond type
24 augustus 2010 om 20:05 #17718038Ook ik vind de krukas poulie er uit zien alsof ie een rechte vertanding heeft?
24 augustus 2010 om 20:40 #17718039Dat krukas tandwiel is niet juist…, maak eens een foto van iets lager..
Verder best klote…
Succes.
Groeten Eric
24 augustus 2010 om 22:25 #17718040ja zou idd zeggen dat de krukas trapezium vormige tanden heeft maar kan ook door de foto zo lijken.
misschien komt er teveel kracht op te staan, dmv hogere belastingen enzo aangezien je er ook circuit mee rijd.
ander zou ik zeggen zet er een versterkte riem op oid.
die kun je gewoon kopen bij biesheuvel bv.
succes in elk geval.24 augustus 2010 om 22:31 #17718041toevallig samengestelde motor (DIS?)
denk ook dat het probleem daar aan ligt, verkeerde poulie bij de riem/rest
maak onderling maar eens fotos er van of vergelijk ze met je riem.
25 augustus 2010 om 14:10 #17718042Heb je eigenlijk schade?
25 augustus 2010 om 15:12 #17718043Hij hoorde een kort tikkend geluid..
Die heeft wel schade.25 augustus 2010 om 15:45 #17718044Lijkt mij dat je met het nieuwe type krukas tandwiel niet zo lang rijd. Want als ik het goed heb is deze kleiner dus dan staat je distributie nadat de krukas 1 keer rond is geweest al niet meer op tijd
25 augustus 2010 om 16:39 #17718045Lijkt mij eerder een gevalletje vastgeslagen onderdeel (waterpomp dan het meest waarschijnlijk) Kan tijdelijk verschijnsel zijn geweest, lekker toeren maken en pomp wil effe niet mee, rats alle tanden er af….:cry
25 augustus 2010 om 16:43 #17718046Hier wat detailfoto’s:
de krukaspoelie (wel voor rond dus):
de waterpomp poelie:
Zijn van de waterpomp verschillende types dan?
Ik heb de riem er zojuist afgehaald en de waterpomp loopt nu wel mooi vrij zonder speling.
25 augustus 2010 om 16:45 #17718047Daar heb je het: Jouw c20let heeft overal “ronde”hoekjes, de waterpomp een soort van 4-kant
25 augustus 2010 om 16:46 #17718048Ja, er zijn zover ik weet 2 verschillende types. Kijk zelf maar eens naar het verschil in de tanden
25 augustus 2010 om 16:57 #17718049de waterpomp wat je hebt is ene voor een DIS motor.
met trapezium tanden.
kijk maar hoe hoekig die lopen.wel zwaar balen man:swear
je zult waarschijnlijk wel kleppen krom hebben denk ik….25 augustus 2010 om 16:58 #17718050p.s
de veer van je spanrol, waar is die heen?
of heb je die zelf al eraf gehaald?25 augustus 2010 om 17:02 #17718051AnoniemLid sinds:
1 January 1970inderdaad de verkeerde waterpomp
zal vanavond wel ff foto plaatsen van de goeie;)25 augustus 2010 om 17:05 #17718052AnoniemLid sinds:
1 January 1970deze moet jij hebben
http://www.klassiekeopelonderdelen.nl/nl/images/833.jpg
hoop dat de schade meevalt:cry
25 augustus 2010 om 17:14 #17718053origineel gepost door GSI Racer
p.sde veer van je spanrol, waar is die heen?
of heb je die zelf al eraf gehaald?die hoor je eraf te halen.
zelfs begin 90 hadden ze dat leuke probleem al, en is er een interne memo geweest over het verwijderen van het veertje.
25 augustus 2010 om 17:23 #17718054zeker omdat ze op een geven moment kunnen breken en dan lekker tussen je snaar en poelie kunnen gaan zitten?
25 augustus 2010 om 17:24 #17718055De veer had ik niet meer gemonteerd zitten hoor.
Wat me opvalt nu ik de riem goed bekijk is dat er ter plaatse van de krukaspoelie de meeste tanden weg zijn, dan ter plaatse van de waterpomp en maar een paar ter plaatse van de nokkenaspoelies. Ertussen zie je aan de tanden op de riem eigenlijk niets (geen beschadiging of overmatige slijtage). Afgezien van het feit dat ik kennelijk de verkeerde waterpomp had ben ik nog niet overtuigd dat dit DE oorzaak was. Het heeft veel meer van een plotselinge overbelasting; het vast/zwaar lopen van (?)
Zie:
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.