Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Distributieriem
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 oktober 2014 om 13:03 #17268631
Probleem! Tijd terug de distributieriem vervangen van mijn kadett. Meteen ook de oliepomppakking en waterpomp gedaan.
Dat betekende dus dat de grote bout van de onderste krukaspoulie los moest. Alles weer in mekaar, nieuwe bout voor de krukaspoulie gebruikt en vastgezet op 220nM met (oude) momentsleutel. Ik voelde wel dat die echt goed strak zat, met 2 man lopen trekken aan dat apparaat.Maargoed, eergister rijd ik en ineens een klap en een hoop geratel. Auto meteen stilgezet.
Gister even gekeken, stond de distributieriem heel slap. Wat bleek, de bout van de krukaspoulie was een beetje losgekomen…Kop eraf gehaald en er bleken 8 kleppen geraakt, maar slechts vier kleppen krom. Cilinder 2 en 3 waren nog helemaal goed, ook geen plekken op de zuiger.
Zuiger 1 was daarentegen geraakt, daar stonden 2 kleppen iets in de zuiger. Op cilinder vier was het een wat minder, maar was het ook raak.Kan ik dit blok nu weggooien? of zijn in ieder geval me drijfstangen krom?
Kan ik proberen 8 nieuwe kleppen erin te zetten en het zooitje weer in elkaar zetten? Of is dit vragen om problemen?16 oktober 2014 om 17:29 #18257539ALTIJD loctite aan die krukasbout!
Met welk toerental gebeurde het? Als dat redelijk normaal was, geloof ik niet dat je drijfstangen krom zijn. Je kan je beter afvragen of de klepgeleiders niet kapot zijn. Maar weg gooien zou ik niet doen.
En als die zuigers minimaal beschadigt zijn, zou ik me daar ook niet al te druk om maken. Als je zekerheid wil, zou je het spul naar een revisiebedrijf kunnen brengen.Succes
16 oktober 2014 om 21:41 #18257540Ik heb juist altijd geleerd geen loctite aan rekbouten!
Gebeurde wel op 4000/5000 toeren.. Helaas :(
Kop ga ik wegbrengen, dan wordt alles even gecheckt.
Onderblok laat ik mooi in elkaar, en de auto, zitten dan :) De zuigers lopen allemaal nog netjes gelijk bovenin.16 oktober 2014 om 21:54 #18257541Origineel zit er aan Rekbouten geen Loctite.
Als ie juist vast zit komt deze niet los.Die van de V6 moet met 255nm + 15graden vast, en vond dat nog goed gaan.met de moment sleutel.
Bij de bigblock motoren is het aanhaalkoppel heel belangrijk, komen toch vrij makkelijk los op een of andete duistete manier
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
17 oktober 2014 om 05:46 #18257542Als je alles juist aanhaalt heb je t ook niet nodig.
17 oktober 2014 om 05:53 #18257543Volgens topicstarter zat die op het juiste moment, daarom doe ik er toch altijd voor de zekerheid een druppel Loctite aan. Ik zie daar meer voordeel in dan nadeel. Er zijn er al zat op stuk gelopen. Kan me zelfs nog wel een topic herrrinderen wat bij de rechter terecht kwam voor die ene k*tbout!!!
Je ziet namelijk wat er kan gebeuren als je het niet doet, :vertag
Succes met de opbouw
17 oktober 2014 om 06:35 #18257544dit is het moment en graden waarmee die bout vastgezet moet worden.
M16 250 Nm + 40-50° Nieuwe bouten gebruiken.
heb bij mijn blok heb ik laatst ook de distributie vernieuwd en geprobeerd om de bout op moment en graden te zetten maar dat is bijna niet te doen.
en dan hangt de mijn ook nog eens een in motorbok en niet eens in de auto!!met een stuk hout tussen de krukas en zijkant van blok (karterpan erafgehaald) ik heb hem met veel moeite op 230 Nm (max van mijn momentsleutel) gekregen en daarna met een 1,5 lange pijp die graden proberen te doen. kwam niet verder dan 1x 15 graden
en GEEN loctide aan de bout doen aan de nieuwe bout zit als het goed is (bij mij wel tenminste) een druppie van iets wat ik gok soort vet is
hoop idd dat de mijne vast zit en nooit los loopt.
voor de volgende distributie wissel hoeft die bout gelukkig niet meer los omdat je de poulie gelukkig ook los van het tandwiel kan schroeven.
17 oktober 2014 om 07:42 #18257545250nM zelfs? Ik heb hem op 220nM met 15 graden gezet. Amper te doen idd.
En op de bout zat een roze goedje aan het eind ja.Toch jammer dat zo’n bout losloopt. Kan het ook aan de schroefdraad van de krukas liggen?
17 oktober 2014 om 14:39 #18257546Maar ik kocht laatst een nieuwe bout bij de dealer en daar zat niks aan. Druppel Loctite er aan en op moment vast gezet. Ding heb nu al zo 5000 km gereden incl carbagerun, dus los lopen zal die niet meer.
Ik had dit blok toen ook in de motorbok zonder bak uiteraard, en heb die bout toen vast gezet dmv een vliegwielstop op de starterkrans.17 oktober 2014 om 17:19 #18257547de starterkrans bij mij vastzetten ging een beetje moeilijk aangezien er geen vliegwiel op zat toen haha
18 oktober 2014 om 23:53 #18257548Wat ik niet snap is het volgende. De kruk heeft een gleuf dan is de spline van de pulley toch ook aan bonken?
Ik wil niet zeggen dat ik zoveel blokken gedaan heb, maar het is belangrijk dat de bout goed schoon en vet vrij is anders klopt er niets meer van de spec. In feite als je er molycote oid. Op zet moet je dat bout alleen maar vaster zetten om te zorgen dat die niet los komt.
Die bout hoeft niet per se een rekbout te zijn. (Ik denk van niet maar dat is een andere discussie ) die graden zijn om de bout op voor spanning te zetten, ja je gaat hem oprekken. Maar waarom… Omdat je lastig een goede meting kan maken bij hoge aanhaal koppels. Van daar dat dit ook zo gedaan wordt voor drijfstangen etc.
Waar het omgaat de conclusie: draadwrijvingsmoment + draagvlakwrijvingmoment = aanhaalkoppel.Wat ik persoonlijk denk over deze bout en ik kan het mis hebben hij hoeft lang niet zo strak. Echter ! Zolang die maar niet loskomt. De juiste loctitie erop helpt daar zeker aan mee. Maar hij moet brandschoon zijn.
Vastzetten met de lucht tol en je bent klaar. Eventueel starterkrans blokkeren in z’n compressie slag en in zn achteruit.N.b. Als het een 12.9 bout is moet er 350 Nm koppel op. Zitten de nokkenbouten ook zo vast. ?
19 oktober 2014 om 07:18 #18257549@modfreak wrote:
N.b. Als het een 12.9 bout is moet er 350 Nm koppel op. Zitten de nokkenbouten ook zo vast. ?
Niks moet… 12.9 is de sterkte klasse, geeft dus aan wat je max aan aanhaalkoppel mag gebruiken!
;)19 oktober 2014 om 07:32 #18257550@modfreak wrote:
Die bout hoeft niet per se een rekbout te zijn. (Ik denk van niet maar dat is een andere discussie ) die graden zijn om de bout op voor spanning te zetten, ja je gaat hem oprekken. Maar waarom… Omdat je lastig een goede meting kan maken bij hoge aanhaal koppels. Van daar dat dit ook zo gedaan wordt voor drijfstangen etc.
Rekbouten worden gebruikt omdat ze bij temperatuur wisselingen op de juiste spanning blijven. Heeft niks te maken met het “lastig meten” van hoge aanhaalkoppel.
19 oktober 2014 om 08:28 #18257551Loctite os een middel om bouten tegen loskomen te beschermen.
Door deze vloeistof klopt je aanhaalkoppel niet meer.Zowel in de auto sls op de bok deze bouten aan getrokken.
Is zeker wel haalbaar, maar zorg dat je met zijn 2en ben.verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
19 oktober 2014 om 11:55 #18257552Blijft schijnbaar toch een heikel punt. Het frustrerende is dat ik zelf (en ook anderen om mij heen) dezelfde bout al 5/6 keer hebben hergebruikt. dat gaat en ging altijd goed.
Koop ik een nieuwe, loopt die na een paar kilometers los…Ik zet ze altijd gewoon muur en muur vast. Ik heb de bout zelfs eens gestraald voordat die erin ging. Dat heeft 20.000km goed gezeten.
Maarja, voor mij is het helaas einde van de hobby. De kadett zelf is nog in top staat. Alle roest bijgewerkt en de hele buitenkant is een paar maanden terug door Looney helemaal strak gemaakt. Wist niet dat het nog kon, maar van dof grijzig blauw is die naar diep donkerblauw gegaan. Schitterend, alsof die net nieuw gespoten is! Maar een ander blok, of een revisie gaat mij te veel kosten.
De kadett is verkocht aan iemand die hem waarschijnlijk voor de cross gaat gebruiken. Doet zeer, maar het zij zo! Een te dure hobby voor iemand die nog op school zit en dit soort dingen alleen 100% goed wilt doen. :(
19 oktober 2014 om 12:13 #18257553Jammer van de kadett. Wees zuinig op het opel erfgoed, gebruik ze voor de cross als het niet te redden is dit was prima te redden voor een honderd of 5. Maargoed.
Jammer dat het zo snel einde hobby is. Maar begrijp het wel als je er het geld niet voor hebt.
19 oktober 2014 om 13:59 #18257554Dat is het hé. Altijd lief voor de Dett geweest. En heb er door de jaren heen genoeg in geïnvesteerd om de auto in topstaat te houden.
Maar op een gegeven moment is de koek op, en dan is het de keus om 800/900 in een oude kadett uit 1988 te stoppen (waarvan de waarde wellicht nog geen 1500 is) of de auto voor 500 euro met een kapot blok te verkopen en voor 1300 een iets nieuwer, trager autootje te nemen. En een tweedehands blok is naar mijn mening ook geen goede keus. Je weet niet wat je koopt.. Een vriend van me, looney, heeft in een half jaar twee complete c20xe blokken gekocht die goed(zelfs gereviseerd) zouden zijn. Het eerste blok heb ik gezien. De revisie leek wel gedaan door een 10 jarige.. Nieuwe krukaslagers op een krukas met krassen waar je je vingers aan open haalde. Het tweede blok liep na een paar kilometers kapot door een kapotte oliepomp en een tussendoor gekocht onderblok bleek ook niet te voldoen aan de verwachtingen..Om die ellende te voorkomen en voor dat geld vond ik een leuke originele polo. Dan is de keus snel gemaakt. Voor mij was de Dett economisch total loss.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.