Distributieriem

Forumindex Forums Modellen Astra Distributieriem

  • Dit onderwerp is leeg.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #17252268
    Stefan W
      Lid sinds:
      2 September 2012

      Mede forummers,
      Ik heb een vraagje over mijn distributieriem!

      Ik ben vandaag bezig geweest op het werk, want was van plan m’n distributie te vervangen, maar na het verwijderen van de behuizing zag alles er nog hartstikke netjes uit.
      Geen ingelope omkeerrol / spanrol, en de riem was nog helemaal netjes.

      Ik hoor mensen zeggen dat je riem scheurt, alhoewel ik nog 13xxx voor de vervangingsstand zit.
      Kan ik hier nog gewoon zo een 10dkm mee door rijden?

      Nou is mijn vraag, wat is nou het zwakke punt bij de distributie van een opel astra waardoor de riem zou gaan ”scheuren”

      ( Sorry als er spelfouten in staan, heb lichte dislectie )

      #18066227
      jeroenk
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 February 2012

        Omdat de gevolgen van een kapotte riem vrij behoorlijk zijn is de vervangingstermijn altijd erg “negatief” geschat. Dit wil zeggen dat de riem onder normale omstandigheden rustig het kilometrage en/of de maximum leeftijd (in jaren) gewoon haalt. Ik zou zeker nog even 10k doorrijden met deze riem…

        #18066228
        Bluns
          Lid sinds:
          24 December 2005

          Nou, erg krap zijn ze niet ingeschat hoor.
          Bij de Zafira van m’n buurman heb ik hem ook vervangen van een Z16xe.
          Die riem zat er 60.500km op, maar de tanden hingen er bijna los aan.
          Daarom ben ik er voorzichtig mee en vervang hem liever 10k eerder als later..

          #18066229
          Stefan W
            Lid sinds:
            2 September 2012

            @Bluns wrote:

            Nou, erg krap zijn ze niet ingeschat hoor.
            Bij de Zafira van m’n buurman heb ik hem ook vervangen van een Z16xe.
            Die riem zat er 60.500km op, maar de tanden hingen er bijna los aan.
            Daarom ben ik er voorzichtig mee en vervang hem liever 10k eerder als later..

            Zo een gevoel had ik er dus ook bij, voordat er iets gebeurt, maar alles is nog hartstikke mooi en totaal geen erge slijtage.

            Is het zo dat de riemscheurt doordat hij slijt in de span / omkeerrol?

            #18066230
            jeroenk
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 February 2012

              De riem is sowieso aan slijtage onderhevig. Waar deze het meeste slijt kan ik je niet vertellen. Als je zelf de riem kan vervangen maakt het qua kosten natuurlijk een hoop uit. Dan zou ik ook eerder overwegen om de boel (nu al) te vervangen. Neem wel de waterpomp, (loop & spanrollen) mee… Anders heb je best kans dat je binnenkort je waterpomp mag gaan vervangen… Deze houden het doorgaans net zo lang uit als een riem.

              #18066231
              Stefan W
                Lid sinds:
                2 September 2012

                Ja van de waterpomp weet ik het, had het probleem bij me Astra F….

                Ik denk dat ik er nog een paar dkm’s mee rijd, zit er nog wel ver voor.

                Iedergeval bedankt voor de reactie’s

                #18066232
                xladage
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  1 July 2008

                  De vervangingstermijnen zijn wel OK hoor. Als je nog 13k te gaan hebt, zou ik nu niet gaan vervangen.
                  Ik rijd ze ook gewoon tot 2k voor de termijn op.
                  Waterpomp moet je even kijken of die voor jouw motor ook op of achter de distri zit.
                  Het kan zijn dat hij gewoon los te vervangen is, en dan is er niks aan de hand

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.