Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Distributie(probleem?), graag advies.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 april 2014 om 15:22 #17265472
Ik heb een vraag, mijn C20XE M2.5 loopt stationair soms wat rommelig, alsof hij de timing steeds aanpast. Het is niet alsof hij in zijn toeren danst zegmaar, gewoon kleine schokken. Nu had ik gisteren de distributiekap los en zag ik het volgende:
https://www.dropbox.com/s/03nkl7w84d1iakp/2014-04-22%2020.33.50.mov
https://www.dropbox.com/s/gnj4ozgqkwis6sx/2014-04-22%2020.34.13.mov
https://www.dropbox.com/s/eqsrqiapvrkdv2t/2014-04-22%2020.34.29.movDit lijkt mij niet te horen? Distributie is slechts 20.000km oud en alles is toen vervangen. Dus ook de waterpomp en spanrol. tevens kan ik de distributieriem maximaal 90 graden draaien op zn langste punt.
Weet iemand wat hier aan de hand is en of dit hoort?
23 april 2014 om 16:25 #18230475daarom is er later dus een extra looprol bijgekomen.
denk als de spanrol op de goede spanning staat dit toch wel vrij normaal is.
heb er zelf eerlijk gezegd nog nooit echt op gelet bij mijn eigen auto’s.wat je kan controleren is of alle merktekens goed staan en de spanrol goed op spanning staat. staan deze goed hoef je denk ik niet echt druk te maken dat het niet klopt.
wanneer heb je voor het laatst je stappenmotor schoon gemaakt (dat zilveren ding wat onder je inlaatspruitstuk hangt)??
die regelt namelijk je stationair toerental. als die vuil is kan die wel eens wat haperen en af en toe slechter stationair lopen
23 april 2014 om 16:47 #18230476Hoort daar niet zo,n Veertje aan de spanrol te zitten ?
23 april 2014 om 18:36 #18230477Die riem staat te slap!
23 april 2014 om 18:45 #18230478In de meeste gevallen staat de riem te slap, of als je hele scherpe nokken hebt krijg je dit ook en moet je ook altijd 2 keer de spanner spannen, eerst spannen daarna paar slagen rond en nog eens opnieuw spannen.
23 april 2014 om 19:26 #18230479@Vannos wrote:
Hoort daar niet zo,n Veertje aan de spanrol te zitten ?
origineel wel maar die wilden wel eens breken en tussen de distributie vallen dus die laten ze er nu tussen uit.
24 april 2014 om 05:32 #18230480Officieel moet je hem ook na het spannen, 7 tanden verdraaien en dan pas je spanrolbout vast zetten.
Dus voor de duidelijkheid, je zet hem op tijd, span hem aan door het originele veertje die je daarna weer weg haalt of speciaal gereedschap, dan als er spanning op staat, draai je 7 tanden verder op je nokkenas, en dan draai je pas je bout vast.Advies: VERVANG die spanrolbout als je hem los haalt. Kost €3 maar is al menig XE op stuk gelopen.
24 april 2014 om 07:07 #18230481Prima, ik ga een nieuwe bout halen en ga de boel op spanning zetten. De originele veer heb ik niet, die ga ik ook bestellen.
24 april 2014 om 10:56 #18230482wat is dat voor’n bout 10.9 ? hoe vast draait de hobby bob hem dan als die vaak afbreekt ? moment sleutel en een beetje locktite gaat het alijd goed.
24 april 2014 om 15:30 #18230483Is een rekbout, :vertag .
Doe jij maar lekker eigenwijs op je eigen motor, ik geef die jongen gewoon advies zoals het hoort en voorgeschreven staat. Loctite zorg er alleen maar voor dat die niet los loopt, NIET om te voorkomen dat die breekt! Want los lopen doen ze niet.
Trouwens, 25 Nm.
Succes
24 april 2014 om 18:14 #18230484In de afgelopen jaren zijn er denk ik 3 tot 5 topics geweest met mensen waarbij de bout is gebroken..Dat risico lopen voor 3 euro is wat dom denk ik dan ;)
Overigens, mr. Bone , kwam ik jou van de week tegen bij Vaanplein?
24 april 2014 om 19:35 #18230485Ik moet zeggen dat ik niet wist dat voor dit type een rekbout wordt toegepast. Dit kom ik eigenlijk bijna niet tegen.
het is dus idd om het definitief vast te zetten 25Nm voorspanning +45-60 graden fase verdraaing.niet persoonlijk bedoelt ofzo
24 april 2014 om 22:51 #18230486Alles in 10.9 moet beschouwd worden als rekbout, aangezien de marge voor het op de juiste spanning zetten heel klein is. Dus als hij nooit breekt bij hergebruik dan zal hij eigenlijk altijd te los hebben gezeten… In elk geval altijd vervangen! Ook de krukas poelie bout, lijkt lekker dik ding, maar zegt ook gerust knak, of zit gewoon ook altijd te los.
Lees maar na in datasheets voor op spanning brengen van verschillende hardheden bouten, marges voor de juiste spanning worden naarmate de hardheid toeneemt steeds kleiner.
Draagarmbouten, idemdito, is een veel voorkomend misverstand om die te hergebruiken! Daar zitten ook niet voor niks gehard stalen ringen onder. Die dingen moeten aangedraaid worden op 100% van hun duurspanning om effectief vast te zitten.
Hier op pagina 8 staat er het een en ander over:
http://www.lifetime-reliability.com/free-articles/precision-maintenance/Summary_of_Bolt_Tensioning.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;25 april 2014 om 05:21 #18230487@modfreak wrote:
niet persoonlijk bedoelt ofzo
:thumb .
@ Joop; Zou kunnen hoor, hij is net klaar ben dus sinds kort weer back on road. Ik heb jou iig niet gezien.
25 april 2014 om 17:44 #18230488Primer grijze Kadett op ronal turbo met leichtbau sticker.
Ik heb bij distributie alles van nieuwe bouten voorzien, je slaap je voor je kop als de boel in elkaar loopt op een gebroken boutje.
26 april 2014 om 07:36 #18230489Helemaal mee eens. In dit geval hoef topicstarter alleen na te spannen en heb dus aan 1 bout genoeg omdat de meelooprol niet los hoeft. Maar als je je riem gaat vv, moet je idd ook die bout van die meelooprol vv. Dit is tevens dezelfde bout als die van de spanrol. Opel nr: 2024072 a €1.95 ex per stuk.
Nee, dat ik ben niet. Dat is wel de door mij op- & omgebouwde ouwe daily kadett GSI. Die heb ik ongeveer een jaar geleden verkocht aan “vlugge japie” hier op het forum. Wel leuk dat die stikker er nog op zit.
Ik heb nu nog maar 1 Kadett, die zwarte Kadett turbo. Op het strand heb je hem vaak genoeg gezien. Toen was die alleen nog oldscool rood, kunstof bumpers met gaten, Astra G sport velgen en een 16v.
Grt Leroy
1 mei 2014 om 12:22 #18230490Aangezien het motorblok toch een stukje omhoog moet omdat ik anders niet de spanrolbout kan vervangen, ga ik dit weekend de complete distributie vervangen, samen met een nieuwe waterpomp en spanner/looprol. Ik krijg er nokkenaskeeringen en een krukaskeering bij, deze hoeven niet perse neem ik aan aangezien ze nu gewoon goed zijn?
2 mei 2014 om 08:34 #18230491Ik zou de keer ringen wel vervangen (je hebt ze toch liggen), het enige lastige is/wordt de krukaspoulie bout, die zit erg vast en is trouwens ook een rekbout. Er zijn aardig wat c20xe’s stuk gelopen door het niet vervangen van deze bout na demontage.
2 mei 2014 om 08:57 #18230492@2000 wrote:
Ik zou de keer ringen wel vervangen (je hebt ze toch liggen), het enige lastige is/wordt de krukaspoulie bout, die zit erg vast en is trouwens ook een rekbout. Er zijn aardig wat c20xe’s stuk gelopen door het niet vervangen van deze bout na demontage.
Als ik die krukaspoulie niet loshaal is er toch niks aan de hand? Juist omdat hij zo vast zit en weer knetterhard aangedraaid moet worden. Of is de krukasbout goed te doen met een grote momentsleutel?
2 mei 2014 om 10:23 #18230493250nm, dat is grofweg 25 kilo op een meter lange hefboom/ 50 kilo op een halve meter, 100 kilo op 25cm enz…. Op zich is dit met een dopsleutel (lieft niet met ratel) en verlengpijp wel te doen. Wel iets zien te vinden om de krukas goed klem te zetten. Als je het plaatje van de bak los maakt bij het vliegwiel dan is daar wel iets op te verzinnen…
Keerringen met een super dikke klodder kogellagervet in het hart monteren, voorkomt heetlopen en snel weer lekken….
Om de krukas zit een bus die in de keerring uit komt, controleer deze op slijtage, als er een groef in zit kun je hem evt. nog draaien, maar kan ook al eerder gedaan zijn, dan gewoon vervangen.
2 mei 2014 om 21:23 #18230494Vergeet de oliepomppakking niet als die van papier is en je eenmaal toch zover ben met demonteren.
Die papieren word een stalen versie. En als karterpakking moet je die van een C20NE nemen en om je eigen spatplaat heen zetten.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.