bij de aanschaf van mijn Zafira werd mij verteld dat deze voorzien is van een distribuieketting en dus geen distributieriem. Voordeel hiervan zou zijn dat je in tegenstelling tot een riem een ketting niet hoeft te vervangen (uitzonderingen daargelaten). Nu vang ik in de wandelgangen op dat bij het type 2,2 voorzichtigheid geboden is en je er goed aan doet de ketting te vervangen. Wat is hiervan waar? En waarom moet deze dan vervanfen worden en bij voorkeur bij welke km-stand?
Ik heb onlangs een zafira 2.2 uit 2006 gekocht. Ik heb hier ook over gelezen. Uit meerdere hoeken krijg ik te horen dat je moet letten op getik/ratel geluid onder de motorkap vandaan. Dan is het de kettingspanner die speling heeft veroorzaakt. Wanneer je niets hoort is er niets aan de hand. Kans dat deze kapot springt is nihil.
Ok? mijn ketting ging dus maar 90.000 mee, en was een dure reparatie. Het geratel hoorde ik alleen tijdens het aanslaan, klonk vrij onaangenaam. Het probleem deed zich alleen voor bij de eerste 2.2’s rond 2003. daarna zijn de motoren gemodificeerd en heeft men er minder last van. Voorzichtigheid is geboden bij aankoop.
bedankt voor jullie reacties.
Ik heb inmiddels een monteur gesproken die mij vertelde dat als men iets “vreemds”onder de kap hoort, dit de ketting kan zijn.
Ik zal mijn oren te luister leggen.
Het probleem doet zich vooral voor bij korte ritjes auto’s of slecht onderhouden auto’s.
Condensvorming komt in de olie terecht en verzameld zich boven in de motor als een waterige substantie.
Helaas smeert waterige olie niet zo goed als goede olie en de kettingspanner zal invreten /aanroesten en zal de ketting niet meer goed op spanning kunnen houden.
Auteur
Berichten
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.