in het “show je astra” topic was er redelijk wat rond te doen, dus dacht ik er ff een apart topic van te maken om duidelijkheid te scheppen.
in principe moet je een distributieketting pas vervangen na 300.000 km, maar die van een Z22SE kan eerder knappen (de mijne bijvoorbeeld op 96.000)
hier zijn 2 mogelijke oorzaken voor:
-slechte kettingspanner
-te kleine opening in de sproeier, zodat deze verstopt kan geraken
er is een terugroepactie voor geweest, maar die is blijkbaar bij zeer weinig auto’s uitgevoerd en inmiddels al lang verlopen, dus je hebt 2 keuzes:
-blijven rijden en hopen dat hij nooit springt
-ketting preventief vervangen door een verbeterde versie (is een complete set met verbeterde kettingspanner en sproeier met grotere opening)
ik raad aan om geen risico te nemen en de ketting “gewoon” te vervangen. is best kostelijk, zeker als je het moet laten doen, maar in mijn geval moet de ketting zowizo vervangen worden, alsook de koppakking, 14 kleppen krom (dus maar gelijk 16 nieuwe der in), kop laten vlakken en dan nog al het werk dat er in kruipt, dus reken maar uit wat het best is :swear