Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Distributieketting vervangen van signum?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 januari 2012 om 23:06 #17243109
Hallo. Ik ben in het bezit van een signum 2.2dti.(automaat)
Nu ben ik benieuwd of de distributie ketting ook preventief vervangen moet worden?
Of kun je deze gewoon Laten zitten totdat hij lawaai begint te maken?P.’s. Zijn er nog andere belangrijke onderhoudzaamheden bekend voor een signum 2.2diesel?
Alvast bedankt. Prosper
3 januari 2012 om 23:25 #17939724weet er niet alles van, maar een ketting heeft toch in principe geen vervangingscyclus? (in tegenstelling tot een riem).
4 januari 2012 om 08:38 #17939725@dutchbase, alles slijt, dus ook een ketting.
Meestal hoor je dat deze gaat klapperen als deze aan het eind van z’n latijn in.Bij m’n ouders zittie al ruim 150.000 zonder problemen, maar er zijn er ook die ‘m eerder moeten vervangen, zoek maar eens hier op het forum, er is de laatste tijd veel over geschreven.
4 januari 2012 om 16:09 #17939727Vreemd:
Mijn vorige auto (Vec.B 2.0 DTI) had ook een ketting en deze auto heb ik ingeruild bij ca. 300.000 km. Motorisch was de betreffende Vec. nog perfect in orde en ik heb de ketting nooit vervangen. Overigens heb ik ‘m destijds aangeschaft bij 130.000 km.Mzzl!
STiGGEL@RISL wrote:
@dutchbase, alles slijt, dus ook een ketting.
Meestal hoor je dat deze gaat klapperen als deze aan het eind van z’n latijn in.Bij m’n ouders zittie al ruim 150.000 zonder problemen, maar er zijn er ook die ‘m eerder moeten vervangen, zoek maar eens hier op het forum, er is de laatste tijd veel over geschreven.
4 januari 2012 om 17:27 #17939728Er rijden rond met een 400.000+ km nog met de 1e ketting..
Willem
4 januari 2012 om 17:40 #17939729Bedankt voor alle reacties. zijn er nog andere specialen onderhouds onderwerpen?
4 januari 2012 om 17:51 #17939726Eigenlijk niet.
Ja af en toe lekker de grens over en m GOED de sporen geven om de EGR en INLAAT te reinigen inwendig.
Willem
4 januari 2012 om 19:17 #17939730Ketting slijt wel degelijk, oude ketting van m’n Z22SE was bijna een halve schakel langer als de nieuwe (uitgelubberd, heb nog ergens fotootjes) maar zolang er geen vreemde geluiden te horen zijn zou ik er niks aan doen.
5 januari 2012 om 19:27 #17939731@midnight black wrote:
….oude ketting van m’n Z22SE was bijna een halve schakel langer als de nieuwe…
De ketting is in zo’n geval ook niet in te korten?
Ja, elk mechanisch onderdeel kan slijten, maar een ketting zal ongetwijfeld bedoeld zijn als duurzamer alternatief van de riem. Een “haalbare” (gemiddelde) kilometerstand van 300.000 km lijkt me ook wel logischer dan bijvoorbeeld 150.000 km, anders zou de keuze voor een ketting t.o.v. een riem niet zo logisch lijken… Er zijn automerken die adviseren om de riem iedere 75.000 km te vervangen, dan KAN hij toch 4x langer mee…
5 januari 2012 om 19:34 #17939732Klopt, maar je bent bij het vervangen van de ketting ook weer heel veel meer kwijt dan bij het vervangen van de riem. Uiteindelijk is een ketting gemiddeld wel goedkoper, maar niet 4x zo goedkoop (als reactie op je voorbeeldje).
5 januari 2012 om 20:04 #17939733de ketting is dan in totaal een stukje landger geworden doordat elke schakel afzonderlijk is afgesleten, dus nee niet in te korten.
Het verschil in lengte heeft al enig gevolg voor de timing van de nokkenassen.5 januari 2012 om 21:25 #17939723nee nee, 4x zo goedkoop wilde ik niet beweren. De interval van het onderhoud / vervangen is enkel anders. Ik weet ook niet bij welke motortypen Opel een “ketting” implementeert, ik heb er vaker van gehoord bij de 2.2 benzine motoren?
5 januari 2012 om 21:43 #17939734Bij de Z22YH van m’n ouders zittie er in ieder geval op.
Maar ook bij de Z14XEP in de Corsa C (viewtopic.php?f=8&t=157857) en zelfs bij de 1-litermotortjes van de nieuwe Agila begreep ik laatst.5 januari 2012 om 21:54 #17939735Hallo,
Ik wil wel even reagaeren, wij hebben een opel zafira deze heeft ook een distributie ketting. zoals aangegeven hoeft deze niet vervangen te worden. Helaas liep de ketting wel stuk rond de 110.000 km. Met als gevolg motor stuk, goed stuk.
Hiermee wil ik aangeven dat je niet automatisch ervan uit moet gaan dat een ketting niet vervangen hoeft te worden.mvgr
6 januari 2012 om 15:54 #17939736@midnight black wrote:
Ketting slijt wel degelijk, oude ketting van m’n Z22SE was bijna een halve schakel langer als de nieuwe (uitgelubberd, heb nog ergens fotootjes) maar zolang er geen vreemde geluiden te horen zijn zou ik er niks aan doen.
Knappe ketting dan, zat er een elastiekje om, of had ie VEEL kilometers.
Meestal is niets meer dan de spanner die de hoop aan het opgeven is….
Willem
6 januari 2012 om 23:06 #17939737Zoveel langer was ie dus…
6 januari 2012 om 23:07 #17939738Was bij 180000 km, spanner begon idd te rammelen bij start.
7 januari 2012 om 22:40 #17939739Vind het verschil nog wel meevallen, van wat ik bij Mercedes diesels heb gezien, die hebben alleen wel een Spanner met grote stelruimte…
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.