Distributieketting vervangen, ja of nee?

Forumindex Forums Modellen Astra Distributieketting vervangen, ja of nee?

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Auteur
    Berichten
  • #17272769
    franso77
      Lid sinds:
      15 July 2015

      Hallo, ik heb opel astra h bj. 2004 gekocht. Tijdens controle voor airco in de garage werd tegen mij gezegd dat distributieketting moet vervangen worden. Hij maakt wat geluid maar dat is niet zo erg. Mij vraag is bij hoeveel kilometers op de teller is verstandig de ketting te vervangen. Nu heb ik 126000 km op mij teller. Wie kan mij helpen? Wie heeft antwoord op mij vraag? Groeten.

      #18290638
      johanhummer9
      Deelnemer
        Lid sinds:
        21 May 2011

        Wat voor motor ligt erin?

        Hoor je een ratel?

        #18290639
        Opeltje17
        Deelnemer
          Lid sinds:
          18 January 2012

          1.4 (Z14XEP)??

          Km’s zeggen niks die van me vader is bij 98K gedaan.

          Ligt vooral aan hoe die gebruikt wordt veel korte stukjes gaat ie eerder, rij je veel snelweg zal die het langer volhouden.

          Maakt ie lawaai met starten en klinkt ie warm als een diesel zeker vervangen.

          En dan olie om de 10K vervangen, en regelmatig lange stukken rijden om sludge te voorkomen.

          #18290640
          pionok
          Deelnemer
            Lid sinds:
            7 April 2015

            Spreken we over een ketting of over een riem? De ketting hoeft zelden vervangen te worden. De riem bij bepaalde km stand of leeftijd.

            Wel kan het zijn bij een ketting dat deze iets oprekt of dat er een spanrol niet goed meer is.
            Wat is de reden volgens de garage? Waarom geven ze aan dat de ketting vervangen moet worden?

            Ik had hiervoor een Saab die stond op 205000km. En daar is nooit iets aan de ketting gedaan.

            Gr. Rene

            #18290641
            theunm
              Lid sinds:
              29 June 2004

              @pionok

              de topic’s hier en beetje beter in de gaten houden.
              het lijkt wel of ze voor de moderne motoren fiets kettingen gebruiken.
              ja een ketting zou onderhoudsvrij moeten zijn alleen de ervaring leert dat je beter een riem kunt hebben.
              dan weet je tenminste wanneer je tegen welke kosten aanloopt.
              moderne kettingen zijn zeer kwetsbaar.

              #18290642
              Haasje17
              Moderator
                Lid sinds:
                8 September 2009

                @pionok wrote:

                Spreken we over een ketting of over een riem? De ketting hoeft zelden vervangen te worden. De riem bij bepaalde km stand of leeftijd.

                Wel kan het zijn bij een ketting dat deze iets oprekt of dat er een spanrol niet goed meer is.
                Wat is de reden volgens de garage? Waarom geven ze aan dat de ketting vervangen moet worden?

                Ik had hiervoor een Saab die stond op 205000km. En daar is nooit iets aan de ketting gedaan.

                Gr. Rene

                Door slecht onderhoud zoals oliebeurten enzo komt het veel voor dat de ketting en eigenlijk meest belangrijk de spanner slijt, waneer er rare geluiden te horen zijn en geen lampjes branden blijft gemiddeld bestuurder gewoon rijden. De spanner is vaak aan het slijten welke te laat vervangen wordt waardoor de ketting ook vervangen moet worden.

                #18290643
                pionok
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  7 April 2015

                  @theunm wrote:

                  @pionok

                  de topic’s hier en beetje beter in de gaten houden.
                  het lijkt wel of ze voor de moderne motoren fiets kettingen gebruiken.
                  ja een ketting zou onderhoudsvrij moeten zijn alleen de ervaring leert dat je beter een riem kunt hebben.
                  dan weet je tenminste wanneer je tegen welke kosten aanloopt.
                  moderne kettingen zijn zeer kwetsbaar.

                  Sorry theunm, maar ik ga hier niet alle topics onnodig lezen. Ik lees wat ik interessant vindt. En tsja ik zit nog niet heel lang op dit forum dus heb dit nooit meegekregen.
                  btw. een gemiste kans van opel dan om zulke slechte kettingen te maken. Als een saab (ook GM) uit 2003 dik 2ton rijdt met een ketting zonder enige problemen waarom zou je dan een riem nemen? volgens mij omgekeerde wereld. De ketting is er juist om het vervangen van de riem te voorkomen. Maar jij wilt het liever andersom. wat ik vreemd vindt, want waarom wil je graag op kosten gejaagd worden door om de zoveel tijd je distributieriem te vervangen? Nee sorry dan rij ik liever met een ketting die er na 12 jaar nog steeds prima inzit.
                  Dat opel zulke slechte kettingen maakt is gewoon jammer, want er zijn genoeg merken die het gebruik van een ketting al jaren hebben, zonder enige problemen.
                  Opel zal dus bij het gebruik van kettingen wat beter zijn best moeten gaan doen en betere kwaliteit gaan leveren. Maar het is me al meer opgevallen dat opel de laatste jaren het laat afweten wat kwaliteit betreft. Waarschijnlijk gaan ze hier nog wel op terugkomen over een paar jaar net als Renault. die zet nu ook een geheel nieuwe lijn in waarvan ze hopen dat deze auto’s kwalitatief een stuk beter in elkaar zitten dan de versies zoals laguna 2002 en megane modellen uit die tijd.

                  gr. rene

                  #18290644
                  pionok
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    7 April 2015

                    @Haasje17 wrote:

                    @pionok wrote:

                    Spreken we over een ketting of over een riem? De ketting hoeft zelden vervangen te worden. De riem bij bepaalde km stand of leeftijd.

                    Wel kan het zijn bij een ketting dat deze iets oprekt of dat er een spanrol niet goed meer is.
                    Wat is de reden volgens de garage? Waarom geven ze aan dat de ketting vervangen moet worden?

                    Ik had hiervoor een Saab die stond op 205000km. En daar is nooit iets aan de ketting gedaan.

                    Gr. Rene

                    Door slecht onderhoud zoals oliebeurten enzo komt het veel voor dat de ketting en eigenlijk meest belangrijk de spanner slijt, waneer er rare geluiden te horen zijn en geen lampjes branden blijft gemiddeld bestuurder gewoon rijden. De spanner is vaak aan het slijten welke te laat vervangen wordt waardoor de ketting ook vervangen moet worden.

                    Precies wat ik bedoel. De spanner is vaak de oorzaak idd.

                    #18290645
                    kimmiej666
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      14 March 2008

                      Mijn ketting is ook bijna 200.000 mee gegaan pionok, maar toch ben ik em momenteel aan vervangen.

                      Is nog gewoon de ori ketting van levering.

                      Bij mij lag het aan de spanarm, die lag in 2 stukken in me motor..

                      Had die niet gebroken geweest had ie ook nog fijn kunnen karren.

                      Feit blijft dat het materiaal steeds gevoeliger lijkt te worden.

                      Had laatst overigens een BMW 1 serie naast me staan in file en die hoorde je zelfs ratelen terwijl me ramen dicht zaten.. Heb je een auto van max 7 jaar, joepiee

                      Tis echt niet enkel Opel hoor.
                      Sent from my iPhone using Tapatalk

                      #18290646
                      Nick-GSI
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        30 June 2004

                        de VAG groep heeft ook problemen met de kettingen van de tsi motoren.

                        #18290647
                        Opeltje17
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          18 January 2012

                          9 van de 10x komt het door veel korte ritjes en niet goed warm worden van de motor waardoor je veel sludge vorming krijgt, waardoor de spanner dicht slibt.

                          De 4 cilinders van BMW hebben er ook vee last vanl, helemaal de diesels met de ketting aan de bak kant :hmmz

                          #18290648
                          midnight black
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            14 December 2011

                            En de VAG motoren zijn een drama betreft de kettingen, ze zijn niet voor niets weer overgestapt op een riem.

                            #18290649
                            Vannos
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              14 November 2010

                              Even toe voegen, aan de VAG groep ook olie verbruik is een serieus probleem geworden bij de 1.4 1.8 en 2.0 tsi en tfsi .
                              Hebben in korte tijd zeker al 3 gevallen gehad met ketting die zeer snel waren opgerekt, Meeste gaan terug voor coulance

                              #18290650
                              wim-v6
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                12 August 2005

                                Korte ritjes is de grootste oorzaak van de ketting problemen

                                verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                                #18290651
                                Dolby
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  1 May 2008

                                  Ik houd iedere start van mijn z22se (ketting) in de gaten omdat ze bekend zijn met ketting problemen. Maar gelukkig gaat het op dit gewoon goed zonder problemen.
                                  Maar ik zou in de toekomst dan toch maar moeten gaat kijken als ik een andere auto zo kopen op te moeten letten naar riem i.p.v. ketting omdat ik veel korte stukken woon werk verkeerd maak. Gemiddeld dagelijks maar 15KM enkele reis.

                                  #18290652
                                  opel-mark
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    6 March 2011

                                    Korte ritjes is nooit goed, maar mijn ervaring is dat je de ketting altijd hoort bij het starten omdat er dan nog olie opgepompt moet worden, maar als hij warm klinkt als een diesel dan is er iets mis.

                                    En natuurlijk kunnen ze het zo maken dat het 40 jaar meegaat, maar dan verkopen ze niks meer.
                                    Die blokken zouden om de 30.000 verse olie nodig hebben, maar ik vervang het altijd om de 15.000.

                                    #18290653
                                    Opeltje17
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      18 January 2012

                                      Als de spanner en ketting goed zijn hoor je deze niet met starten.

                                      #18290654
                                      opel-mark
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        6 March 2011

                                        ik ben er nog niet een tegen gekomen die niet even ratelt tijdens het starten

                                        #18290655
                                        Dolby
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          1 May 2008

                                          Mijn Z22se ratelt echt niet tijdens koude start. Want dan zou ik me pas zorgen gaan maken.

                                          @opel-mark wrote:

                                          ik ben er nog niet een tegen gekomen die niet even ratelt tijdens het starten

                                          #18290656
                                          Opeltje17
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            18 January 2012

                                            @opel-mark wrote:

                                            ik ben er nog niet een tegen gekomen die niet even ratelt tijdens het starten

                                            Knap, heb twee Z22SE’s gehad ratelde allebei niet met starten.

                                            De Z14XEP van me vader(met nieuwe ketting 1.5 jaar terug) ook niet, deze ratelde daarvoor wel met een rotte ketting.

                                            #18290657
                                            opel-mark
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              6 March 2011

                                              Dan zou die van mij al minstens 4 jaar een rotte ketting hebben en de opel dealer het iedere keer niet vervangen (toen ik nog naar de dealer ging) en een fikse $$$ aan verdienen, dat lijkt me sterk.

                                              #18290658
                                              Opeltje17
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                18 January 2012

                                                @opel-mark wrote:

                                                Dan zou die van mij al minstens 4 jaar een rotte ketting hebben en de opel dealer het iedere keer niet vervangen (toen ik nog naar de dealer ging) en een fikse $$$ aan verdienen, dat lijkt me sterk.

                                                Totdat je ketting eraf loopt, wordt het nog duurder :sleeping

                                                #18290659
                                                opel-mark
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  6 March 2011

                                                  een clublid bij ons heeft er een die 50.000 gelopen heeft en die maakte hetzelfde geluid, naar de dealer geweest en er was niks aan de hand

                                                  #18545092
                                                  Basvanvliet
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    16 July 2023

                                                    Ik ben sinds een maand nieuw op het forum, het valt me op dat als ik een nieuwe topic plaats, er niet wordt gereageerd. Er wordt sneller gereageerd op (oude) berichten. Ik heb al een hele privé chat met een zeer kundig lid en hij heeft me veel geleerd. Soms is in het openbaar reageren wel leuk, ook om anderen te helpen en zichtbaar te blijven. Ik heet Bas en sleutel sinds een maand aan mijn eigen opel astra H uit 2004. Ik ben echt een Opel-fanaat en rijd nu mijn favoriete auto, alleen zijn er best problemen. Ik heb de cilinderkoppakking vervangen en ik kwam er (te)laat) achter dat ik beter ook de ketting en de hele toestand had kunnen vervangen. Ik heb nu een ratel bij koude start, het duurt een paar seconden en dan is het weer weg. Ook gaat de motor als hij warm is klinken als een diesel en hoor ik een ratel aan de zijkant van de auto. Ik heb de kleppendeksel verwijderd en tot mijn verbazing was de ketting slap. Dat moet dus een spanner zijn of een ketting die opgerekt is. Heeft iemand ook dit probleem en daarna verholpen? Ik hoor graag meer verhalen. Alvast dank, Bas

                                                  24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
                                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.