Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › Distributieketting probleem/modificatie Z22Se
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 juli 2011 om 15:44 #17239838
Hoi forummers,
heb vorige week een Astra Cabriolet 2.2 uit begin 2002 gekocht, en ben meer dan tevreden.
Kwam vandaag echter via internet achter het probleem met de productie fout m.b.t. tot de distributieketting/geleiders etc. Het motornr. valt nog onder de beruchte reeks heb ik net gezien..Volgens de dealer waar hij vandaag een beurt heeft gehad, heb ik niks te vrezen, anders zou er namelijk een waarschuwing ofzo bij de auto staan in de computer, en dit is niet het geval. Hoor overigens geen ratel, maar de ketting kan ook zo uit het niets breken als ik buitenlandse fora raadpleeg.
Zou ik hier gerust op kunnen zijn? Is er idd een modificatie geweest die op deze manier via dealers is toegepast, of zal ik me er meer in verdiepen?
22 juli 2011 om 16:08 #17902648Er is een modificatie geweest voor de 2.2 se volgens mij moet een dealer in de database kunnen zien of jou 2.2 de modificatie gehad heeft.
Ik had een zafira 2.2 se koude start hoorde je ff een rammeltje heel kort je hoorde de spaner opkomen en stil….
Met mijn DGI hoor ik niets.
Natuurlijk kan elke ketting klappen, maar deze modificatie is een smeer nippel die dicht ging zitten.
Betreft de nieuwere dgi motoren… daar wil de spanner wel eens problemen geven..
Zou het ff goed navragen
23 juli 2011 om 10:07 #17902649Hier het opel field remedy document van de spanner:
http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek/technische%20documentatie/tis/Technical%20Service%20Bulletin%20(Field%20Remedies)/Engine%20and%20Engine%20Aggregates/0001532-Engine%20-%20Broken%20Timing%20Chain.pdfDe verbeterde spanner heeft GM nummer 12608580
Hier een beschrijving van de wissel:
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=4851″ onclick=”window.open(this.href);return false;23 juli 2011 om 11:48 #17902650De verbeterde spanner heeft GM nummer 12608580
Hier een beschrijving van de wissel:
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=4851″ onclick=”window.open(this.href);return false;Ik vind het wel een gewaagde actie om alleen de spanner te wisselen.
Heb het namelijk al een keer gehad dat het misging wat dus een koprevisie tot gevolg had :(
Ik rij zelf een 2.2 direct (Z22YH) en heb nog het oude type spanner zit eraan te denken om hem te vervangen voor het nieuwe type maar durf het eigenlijk niet aan om hem zo los te vervangen maar nu zie ik de beschrijving op het forum van de speedsterclub toch maar binnenkort maar proberen dan.23 juli 2011 om 13:44 #17902651Ikzelf zit met hetzelfde “probleem”
Bij het starten een heel klein rammeltje, dan is het weg. Ook ik ken de historie niet.
Over 3 weken gaat er uit voorzorg nieuwe kettingset erin. Dan is dat ook weer over.23 juli 2011 om 14:19 #17902652Ik krijg inmiddels het idee dat dat de modificatie alleen is toegepast bij eigenaren die er om vroegen/iets te klagen hadden, maar dus niet via een terugroepactie/bij een beurt of iets dergelijks.. Zelfs de dealer waar de auto in onderhoud was, kon me niet vertellen of ze de modificatie hebben uitgevoerd, terwijl de auto dus niet op de ‘lijst’ zou staan waarbij dit nog moet gebeuren, volgens de huidige dealer.
Wat zou een nieuwe kettingset kosten bij een dealer incl. arbeidsloon?
23 juli 2011 om 16:01 #17902653De set zelf is rond de 250 a 300 euro.
25 juli 2011 om 20:57 #17902654@astra cabriolet wrote:
Wat zou een nieuwe kettingset kosten bij een dealer incl. arbeidsloon?
De quote voor mijn speedster was iets van 750 incl materiaal.
@ iedereen; De speedsterclub link is puur ter lering en vermaak. Als dit niet je ding is, breng hem dan gewoon naar de dealer voor zoiets :thumb
6 augustus 2011 om 21:00 #17902655Hallo, zelf heb ik een Zafira A 2.2 uit 2002 met een hoger motor nummer dan aangegeven in het forum.
Als ik de auto start hoor ik de eerste 2 seconden een soort “zoevend” geluid , het lijkt in ieder geval niet op een ramelende ketting.
Maar ik wil toch zeker weten dat ik niet de kans loop op een geklapte ketting.
Ik ben net weer zonder problemen vanuit Frankrijk heen en terug gekomen, wat een genot in de bergen met die motor :D :D .
De auto heeft 115Dkm gelopen.
Groeten -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.