Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › distributieketting kapot
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 februari 2011 om 10:27 #17232481
Hallo,
Het volgende is mij gebeurd: ik heb een opel corsa sport 1.2 xe van 2002 gekocht met km stand 79149 bijeen niet bovag garage met 3 maanden volledige garantie.
In de eerste 3 maanden had ik pecht eerst sensor van stuurbedrachting kapot, toen de veer van de hoedenplank. In de 4 maand waarin ik maar 700 km had gereden reed ik en opeens viel de auto stil met geen waarschuwing van geluid of lampje.
De anwb zei dat de distibutieketting kapot was en 9 kleppen.
Ik had juist deze auto gekocht omdat men zegt dat zo,n ketting nie zo snel kapot kan gaan of bij heel veel km rijden. Klopt dat?? en wat zou eventueel de oorzaken kunnen zijn.Ik baal hier enorm van omdat daarna ook nog eens de waterpomp moest vervangen worden.
Ik hoor graag de reactie,s.
9 februari 2011 om 10:56 #17814129ketting gaat volgens mij veel langer mee.
9 februari 2011 om 11:15 #17814130Jah die gaan lang mee, MITS de olie gewoon goed ververst wordt wanneer het nodig is.
Onderhoudshistorie checken dus.
Heb het zelf een keer in de werkplaatsgehad, een nieuwe vectra C diesel. olie werdt bij gevuld met lidl of alditroep. maar verder nooit ververst. Het oliefilter was 1 grote teertroep en de ketting gelijder was geknapt. Een hoop werk aan gehad en een dikke rekening kunnen schrijven
9 februari 2011 om 11:26 #17814131als je indd. goed onderhoud gaat het jaren mee.
Volgens mij gaat het zelfs miljoenen km mee.
ik heb een omega a met 2.6 die heeft al 3 ton op zitte en dit is nog steeds zijn eerste ketting.9 februari 2011 om 11:28 #17814132Ja, en mijn ketting ging maar 90.000 mee, kwaaltje :fy1 (vectra GTS)
9 februari 2011 om 11:29 #17814133Nee geen kwaal…slecht onderhoud. Die filters zitten op een rot plek en sommige snuggere monteurs hebben dan geen zin om dat filter ook te vervangen.
9 februari 2011 om 11:34 #17814134[rquote=1864024&tid=142328&author=Fearless]Nee geen kwaal…slecht onderhoud.[/rquote]
Bij de vectra WEL een kwaal, is zelfs terugroep actie voor geweest. Corsa kwaal is het inderdaad niet (zover ik weet)
Ik vind trouwens wel dat dit gewoon onder de garantie moet worden gemaakt. Je mag toch verwachten dat de auto iets langer mee gaat dan 700 km.
9 februari 2011 om 11:39 #17814135Ja daar mag je ook op hopen ja.
Want 700km is niet veel.9 februari 2011 om 16:46 #17814136Misschien is er wel iets anders aan de hand en heeft de vorige eigenaar bijv. zelf gerommeld aan waterpomp en distributieriem en deze niet goed gemonteerd, waardoor jij nu met de gevolgen zit.
9 februari 2011 om 16:50 #17814137[rquote=1864025&tid=142328&author=2000][rquote=1864024&tid=142328&author=Fearless]Nee geen kwaal…slecht onderhoud.[/rquote]
Bij de vectra WEL een kwaal, is zelfs terugroep actie voor geweest. Corsa kwaal is het inderdaad niet (zover ik weet)
Ik vind trouwens wel dat dit gewoon onder de garantie moet worden gemaakt. Je mag toch verwachten dat de auto iets langer mee gaat dan 700 km. [/rquote]
Om te zeggen dat het een kwaal is gaat wat te ver.
Terugroep actie was voor de kettingspanner niet de complete ketting. en kettingen gaan lang mee. mits optijd en goede olie word ververst.
Ontopic
Helaas gaan bij de corsa c de kettingen ook wel regelmatig. maar we hebben nog nooit kromme kleppen hierdoor gehad. aleen een ratelend geluid, maar ook bij deze auto’s geld vaak dat de olie er lang inzit en niet op peil staat. bij auto’s die optijd olie verversen van goede kwaliteit heb ik nog geen ketting hoeven vervangen.9 februari 2011 om 16:56 #17814138[rquote=1864179&tid=142328&author=Bug Killer][rquote=1864025&tid=142328&author=2000][rquote=1864024&tid=142328&author=Fearless]Nee geen kwaal…slecht onderhoud.[/rquote]
Bij de vectra WEL een kwaal, is zelfs terugroep actie voor geweest. Corsa kwaal is het inderdaad niet (zover ik weet)
Ik vind trouwens wel dat dit gewoon onder de garantie moet worden gemaakt. Je mag toch verwachten dat de auto iets langer mee gaat dan 700 km. [/rquote]
Om te zeggen dat het een kwaal is gaat wat te ver.
Terugroep actie was voor de kettingspanner niet de complete ketting. en kettingen gaan lang mee. mits optijd en goede olie word ververst.
Ontopic
Helaas gaan bij de corsa c de kettingen ook wel regelmatig. maar we hebben nog nooit kromme kleppen hierdoor gehad. aleen een ratelend geluid, maar ook bij deze auto’s geld vaak dat de olie er lang inzit en niet op peil staat. bij auto’s die optijd olie verversen van goede kwaliteit heb ik nog geen ketting hoeven vervangen.[/rquote]Die Corsatjes c hebben ook snel een klapper ketting met starten als er dunne olie in zit. 10w40 is mooi voor zon blokje.
9 februari 2011 om 17:15 #17814139bij de opel dealers word 5w30 geschonken. en in princiepe gaat dat gewoon goed. maar lig ook aan de kwaliteid van de olie natuurlijk.
9 februari 2011 om 17:22 #17814140Klopt hebben wij ook, voor de nieuwere die 5w30 van Mobil. En voor het oude werk de 10w40 ook van Mobil.
Aangegeven wordt dan ook wel de 5w40, maar omdat sommige motortypes nog wel eens problemen krijgen met de wat dunnere olie, gooien wij nog wel eens de dikkere olie er in. Om problemen te voorkomen.
9 februari 2011 om 20:11 #17814141[rquote=1864179&tid=142328&author=Bug Killer][rquote=1864025&tid=142328&author=2000][rquote=1864024&tid=142328&author=Fearless]Nee geen kwaal…slecht onderhoud.[/rquote]
Bij de vectra WEL een kwaal, is zelfs terugroep actie voor geweest. Corsa kwaal is het inderdaad niet (zover ik weet)
Ik vind trouwens wel dat dit gewoon onder de garantie moet worden gemaakt. Je mag toch verwachten dat de auto iets langer mee gaat dan 700 km. [/rquote]
Om te zeggen dat het een kwaal is gaat wat te ver.
Terugroep actie was voor de kettingspanner niet de complete ketting. en kettingen gaan lang mee. mits optijd en goede olie word ververst.
Ontopic
Helaas gaan bij de corsa c de kettingen ook wel regelmatig. maar we hebben nog nooit kromme kleppen hierdoor gehad. aleen een ratelend geluid, maar ook bij deze auto’s geld vaak dat de olie er lang inzit en niet op peil staat. bij auto’s die optijd olie verversen van goede kwaliteit heb ik nog geen ketting hoeven vervangen.[/rquote]
Klopt wat je zegt, maar als de kettingspanner bij 45.000 vervangen wordt dan heeft de ketting wel 45.000 km te weinig smering gehad. Vandaar dat bij mij alles bij 90.000 moest worden vervangen. Overigens zijn hele leven dealer onderhouden.9 februari 2011 om 20:29 #17814142Onderhoud en goede olie is zeker bij de kettingmotoren heel belangrijk.
ik heb hier ook een 1.0 12V in onderhoud, altijd gevuld met 5w409 volsyntheet van valvoline.
Deze heeft nu 135.000 gelopen, en zelfs bij de koude start geen klapperketting!!!!
een 1.2 16V die ik hier heb gehad liep al langere tijd 10W40, en deze heeft nu wel een klapperketting bij de koude start.
bijde zijn netjes iedere 10.000km ververst incl filters (ipv de voorgeschreven 15.000km.
Willem
11 februari 2011 om 19:42 #17814143Volgens mij is het naast regelmatig verversen ook het gebruik van invloed. Veel korte ritjes vervuilt de olie veel sneller dan iedere dag even lekker op de snelweg een paar km’s maken.
11 februari 2011 om 19:56 #17814144ja kan, of vaker verversen als je alleen korte ritjes maakt.
Ververs de vectra iedere 8000km.
Willem
15 augustus 2013 om 10:38 #17814145Heb zlelf een Vectra 2.2 van 2008. Na 125000 km ketting geknapt. Kosten 6000,- euro voor nieuwe ruilmotor. Verwacht niks van Opel Nederland die zijn er alleen wanneer je een auto koopt maar als je ellende hebt laten ze je compleet stikken
15 augustus 2013 om 13:48 #17814146Bij de Corsa C is het zeker wel een kwaal, één van de spanners wordt slecht en daardoor de ketting ook. Is OOK een terugroepactie voor geweest. Dit vertelde iemand mij die toentertijd een corsa c in zijn bezit had. Ketting is toen onder die actie gerepareerd. Echter was dit niet heel erg bekend geloof ik want er rijden veel C’tjes rond met de kettingkwaal.. Heb hem zelf overigens ook moeten vervangen.
16 augustus 2013 om 21:46 #17814147is geen kwaal, maar puur een gevoelig onderdeel, deze kan niet tegen de vervuiling van oude olie..
Ververs m goed op tijd met kwaliteits olie, en je hebt nooit gezeur..
dealer termijnen halveren, op zijn minst (20.000 / 30.000km, liefste iedere 10.000km of ieder jaar olie verversen met filter, dit filter zit bovenop, geeft een beetje rommel als je m los draait, dus effe doek eronder..
Willem
17 augustus 2013 om 17:56 #17814148is idd een probleem met weinig rijden.
blokjes houden niet van korte stukjes. als je de motor goed kent voel je dat ook wel.mijn zilveren x12xe uit 2000 heeft 2 ton gelopen en loopt mooier dan mijn gele x12xe uit 99 met 1 ton op de klok.
elke week ff een stukje omrijden en hem even intrappen. de 16v blokjes kunnen best wat toeren draaien, vinden ze wel fijn.
daarnaast vroeg olie verversen samen met de filter. en houd het olie pijl zeer goed in de gaten.
gebruik dunne olie is een pre en wordt zeer aan geraden.geld ook voor de 2.2 trouwens.
19 augustus 2013 om 15:31 #17814149@wim-v6 wrote:
is geen kwaal, maar puur een gevoelig onderdeel, deze kan niet tegen de vervuiling van oude olie..
Willem
Wellicht geen kwaal, maar naar mijn mening zou dit onderdeel niet zo gevoelig moeten zijn dat er relatief veel 1.2 bezitters zijn die de ketting(spanner) moeten laten vervangen.
Maar goed, onderhoud speelt altijd wel een rol natuurlijk ;)
21 augustus 2013 om 20:50 #17814150Ook relatief veel 1.2 16V bezitters ”besparen” buiten de brandstof ook op onderhoud, zeker als het autotje al wat ouder is mag het meestal niks meer kosten…
daarnaast zijn er zat mensen die denken dat onderhoud niet nodig is, en dat alleen maar geldkloperij is, het verbaasd me echt hoeveel mensen daar nog mee durven aankomen bij mij..Willem
21 augustus 2013 om 21:13 #17814151opgerakeld door een nieuw teleurgesteld forum lid.
die zelf problemen heeft met een 2.2 vectra waarbij dealer ? misschien een steekje heeft laten vallen.
die heeft mogelijk de ketting spanner niet goed in de gaten gehouden omdat ze daar niet goed bij kunnen?21 augustus 2013 om 21:16 #17814152Als dit een officieel Controle punt is, dan hebben ze inderdaad een fout gemaakt, maar ga het eens bewijzen…
Rammelketting bij een 2.2 is NIET MEER MEE RIJDEN!!
is wel een FLINKE! klus hoor, ketting Control, als je dit zelf moet betalen komt er een beste klap kosten bij op de rekening..
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.