Forumindex › Forums › Modellen › Omega › Distributie Y26SE
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 oktober 2010 om 13:47 #17227799
Ik ben mijn distributieriem aan het vervangen en stuit op het volgende probleem.
Ik gebruik het Haynes manual en info van Autodata (thx 2 RAL) en daar wordt gesproken over 3 excentrische spanrollen terwijl ik 2 excentrische rollers heb en 1 normale roller.
In mijn Omega zit het laatste type motor (motornr 08794852) waarbij ik ook de breedste versie van de spanrolset nodig heb nl die van 214.8mm terwijl alle vorige 2.5/2.6 types het met 206.5 moeten doen. En die set heeft wel 3 excentrische rollers.
Kan iemand mij helpen met installatiegegevens voor dit type spanrolset?Hier de oude situatie
Hier de Autodata info:
Hier is spanrol G1 dus excentrisch…
Hier de info van de distributieset:
En hier de nieuwe situatie, wachtend op meer info…:
30 oktober 2010 om 16:31 #17750864Dan denk ik dat je de verkeerde distributie set hebt.
Maar als ze op motor nummer hebben gekozen dan zeg ik de verkeerde set heeft erop gezeten.
Ik zie hier op partscat niet precies welke disriem erop moet zitten.
Gr Jack
30 oktober 2010 om 17:21 #17750865Lijkt me sterk dat al die tijd de verkeerde set erop heeft gezeten.
Er zijn 2 soorten voor de Omega v6 en ik heb de minst gangbare.
Die van mij komt bij rockauto vandaan maar ook bij Hbase of HAVAM wordt deze set aangegeven voor mjn motor#.30 oktober 2010 om 18:51 #17750866Alle latere V6 motoren (2.6 V6 en 3.2 V6) hebben bijna allemaal maar 2 exentrische rollen.
Bij de oudere type V6 motoren waren wel 2 sets spanblokken geleverd.
Als de boel overeenkomt met wat er in jouw auto zit is er niks mee aan de hand.
deze set maakt montage alleen maar makkelijker.
dit betreft gewoon de riem op tijd monteren.
spannen
nokkenassen tegenover elkaar op tijd zetten en afspannen.
rondje draaien, en na controleren.
Willem
30 oktober 2010 om 18:56 #17750867Op dit moment staat de boel op tijd (zie laatste foto) maar ik heb even geen idee hoe de spanrol moet komen te staan (welke hoek).
De andere spanrol (die met inbus) moet gewoon op 3 mm komen.
30 oktober 2010 om 19:09 #17750868afstellen spanner:
zorgen dat de spanning iets te strak staat op de spanner..
Afstellen midden wieltje:
Zodat de nokkenassen gelijk staan tov elkaar
Willem
30 oktober 2010 om 20:18 #17750869En die middelste roller (midden wieltje), moet die niet een bepaalde hoek hebben dan?
Op de autodata tekening (roller G2) hebben ze het over een veilige zone B. Geldt dat dan in mijn geval niet?
Er zal toch wel een bepaalde afstelling voor moeten zijn lijkt mij? Ik probeer hier niet de wiseguy uit te
hangen maar wil wel zeker weten dat het goed zit… ;)
30 oktober 2010 om 20:43 #17750870ik heb dit niet eerder meegemaakt en gezien, en heb er al genoeg onder de vingers gehad.
31 oktober 2010 om 08:23 #17750871het moet allemaal gewoon goed op elkaar staan afgesteld, lukt dat niet, dan klopt er iets niet.
Belangrijkste is dat de nokkenassen goed tov elkaar staan afgesteld…
daarna ga je de krukas / riemspanning afstellen.
Willem
31 oktober 2010 om 08:38 #17750872Wat ik heb gedaan is het volgende:
1- als eerste de krukas en 4 nokkenassen op merktekens gezet
2- de riem om krukas gelegd en om de vaste roller (G1 volgens tekening dan)
3- riem eerst om 2 linker nokkenassen (accu zijde) gelegd en daarna de 2 nokkenassen aan rechterzijde (KV-rerservoir)
4- riem om de spanner gelegd
5- excentrische roller (G2) zo afgesteld dat riem strak staat tussen alle nokkenassen
6- spanner afgesteld op 1mm. Dan zou ik nu 2x met de hand draaien.
Dat heb ik nog niet gedaan omdat ik wil weten hoe strak de roller in stap 5 moet staan. Je hebt nl strak en strak ;)
31 oktober 2010 om 08:43 #17750873Er steekt een pieletje uit op de spanrol, daarop staat een streepje,
Die moet je gelijk zetten op het streepje op de spanrol zelf (het liefst iets strakker).
Meer hoef je niet te doen.
Krukas 2x rond draaien, en alles nakijken (spanning, timing) en evt fine tunen.
Willem
31 oktober 2010 om 08:58 #17750874Even voor de duidelijkheid, je hebt het nu over de (enigste) excentrische looproller en niet over de spanroller?
31 oktober 2010 om 09:09 #17750875Algehele spanning stel je af met de spanner.
De exentrische looprol is ENKEL om de nokkenassen te timen en doet niks met de riemspanning..
Willem
31 oktober 2010 om 09:17 #17750876Ok duidelijk willem, bedankt.
Alleen waar ik een beetje moeite mee heb is dat bij de oudere type motoren, de 2 excentrische rollers een bepaalde hoek hebben en bij mijn motor niet.
Kijk wat er bij de motor van Jack gebeurt is. Komt volgens mij doordat de bovenste excentrische roller niet goed stond. Begrijp je mijn punt?
31 oktober 2010 om 09:21 #17750877Willem
31 oktober 2010 om 09:23 #17750878Tja ik heb nooit problemen gehad met deze distri sets.
Wat ook wel wil voorkomen is als de bouten te los of te strak zijn dat ze doen breken.
nu lopen ze te klagen over de sets van Gates / SKF, maar de originele zijn tegenwoordig ook Gates/SKF
dit ivm problemen met de originele contitech riempjes.
Willem
31 oktober 2010 om 09:35 #17750879Ok Willem, hier kan ik iets mee ;)
Van welk programma komt dit vandaan?
31 oktober 2010 om 09:40 #17750880Autodata,
to find:
Opel > Omega B > Y26SE of Y32SE > Distributieriem > NA 2002 > en klaar staat ie
of
Opel > Vectra C > Z32SE > Distributieriem > en klaar staat ie
Willem
31 oktober 2010 om 09:46 #17750881Ok, Ik heb zelf geen autodata, ik van RAL deze info. Wel had ik zelf het Haynes manual.
31 oktober 2010 om 09:48 #17750882als die haynes net te oud is, staat dit er inderdaad niet in inderdaad..
Willem
31 oktober 2010 om 09:49 #17750883Klopt, Haynes heeft het alleen over de B1.
Gr Mark
31 oktober 2010 om 10:03 #17750884kijk, daar zit m het verhaal..
Succes in ieder geval..
Willem
31 oktober 2010 om 10:11 #17750885Zal wel lukken, bedankt willem voor je hulp.
31 oktober 2010 om 14:33 #17750886wat bij mij gdu probleem was het te strak zetten van de loop rollen. Waardoor er teveel spanning op de nokkenassen waardoor de boel is afgebroken.
Gr jack
31 oktober 2010 om 18:21 #17750887okeej, afstelfoutje??
ik zet m altijd terug zoeals ie er af gekomen is, gaat altijd goed voorlopig
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.