Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Distributie timing!!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 mei 2012 om 11:54 #17248576
Okay, ik blijk meer dan twee jaar gereden te hebben met de distributie timing 1 tandje er naast!!!
En dat terwijl ik destijds hier op het forum de vraag had gesteld, omdat het hoe dan ook altijd een halve tand er naast lijkt te staan. De motor liep prima al die tijd en was krachtig en verbruik was okee, alleen de temperatuur liep wel vrij vlot op en een paar maanden geleden begon hij een beetje en steeds meer te tikken, koud én warm!
Afgelopen zondag aan het sleutelen geweest omdat de motor steeds meer en meer begon te tikken, ik dacht ik ga de klepstoters eens bekijken en evt. eerst eens reinigen. Dus weer nieuwe distributie set en nokkenaskeerringen, kleppendekselpakking…zucht… En toen ik met een magneetje de stoters er uit aan het trekken was werd ik herinnerd aan wat stukjes metaal die ik in het verleden bij het vervangen van mijn oliepomp in het gaasfilter in de aanzuigbuis vond! Eén van de stoters had een hapje er uit!!
Dit vond ik destijds in het carter (één stukje viel toen op de grond, maar waren precies twee stukjes zoals hier op de foto)
Heb er heel wat over zitten prakiseren hoe dit gebeurd kan zijn, maar ik denk dat hij ooit bij montage gevallen is en gescheurd is geraakt, later uit elkaar gevallen. Heb precies de stukjes die er in passen gevonden, dus nu zwerft er niks meer. Ook de boring in de kop was nog netjes, geen krassen.
Maar ik wou hem uiteraard niet terug plaatsen, dus was erg blij met de reserve kop die ik heel kort geleden van Klopper had overgenomen, daar de stoters maar uit gehaald. Andere optie was er even niet omdat de auto niet langer kon blijven staan om te wachten op nieuwe…:(
De boel weer in mekaar dacht ik de timing van de riem identiek te hebben als eerder, maar had per ongeluk de kammen er 1 tandje op vervroegd, dat is een halve tand verder op de markeringen!! Dat die niet helemaal uitlijnen schijnt gebruikelijk te zijn.
De motor loopt nu ZO VRESELIJK GOED, als ik eerder C20XE had gereden had ik het wel eerder gemerkt. Heb stuk meer power, hij wordt TOTAAL niet meer oververhit!! En ik denk dat het tikken ontstaan is door sterkere roetvorming en sterkere vervuiling van de olie. Zal de komende tijd wat vaker olie verversen en dan zien we wel weer!! Het ziet er in elk geval naar uit dat een hoop probleempjes die ik al die tijd had nu hun oorzaak gevonden hebben!!
Maar ik wil in ieder geval iedereen die twijfelt waarschuwen dat de motor lang niet gek loopt en trekt en klinkt met de riem een tandje er naast!!!
Zo stond het dus:
En de markering op de poelie moet dus:
15 mei 2012 om 11:58 #18018328Maak anders een how-to?
Maarre, heb jij de kop van die Corsa B C20XE van Klopper overgenomen?
Ik dacht dat die motor compleet in de soep gelopen was en dat hij daarom nu Vectra B rijdt?15 mei 2012 om 12:02 #18018329@RISL wrote:
Maak anders een how-to?
Ik dacht dat die motor compleet in de soep gelopen was en dat hij daarom nu Vectra B rijdt?Is er een how to van hoe ik een how to moet maken?? ;) :ass
Zal er eens naar kijken inderdaad…
Die kop ja, maar gebruik die kop verder niet hoor, alleen de stoters er uit. Die heb ik geheel ui elkaar (tonnetje er uit) gereinigd en gespoeld en geinspecteerd en zijn van INA, dus verder niet zo veel mis mee… Maar ga ze nog wel vervangen voor nieuwe bij de volgende gelegenheid….
15 mei 2012 om 12:10 #18018330Ik heb mijn stoters destijds ook altijd ff getest voordat ik ze terugplaatste door ff kort de luchtdruk op dat gaatje te zetten en dan te voelen of het tonnetje werd weggedrukt.
Misschien kun je ook daar een how-to van maken? Ik heb helaas geen foto’s van de stoters op het moment dat ze uit elkaar lagen.15 mei 2012 om 12:15 #18018331Heb alle oude nog, dus kan zeker foto’s maken etc…
15 mei 2012 om 14:09 #18018332Verbaast me dat het blok dan nog relatief goed heeft gelopen, al had ik hem niet in elkaar gezet als hij zo stond als in foto 1 :jerry
15 mei 2012 om 14:14 #18018333Mijn x18xe1 heeft ook een halfjaar gelopen met zo’n versprongen tand. Het liep wat onregelmatig, maar niemand kwam er goed achter en echt vermogen missen ofzo deed het niet. Uiteindelijk kwam ik er zelf achter bij revisie van het blok.
Vorige distributie was gelegd door de Opeldealer, maar die ontkende dat hij die fout gemaakt kon hebben.
15 mei 2012 om 14:18 #18018334@chieltjuh wrote:
Verbaast me dat het blok dan nog relatief goed heeft gelopen, al had ik hem niet in elkaar gezet als hij zo stond als in foto 1 :jerry
Nou precies die foto heeft hier eerder op het forum gestaan hoor, nog voor ik hem ging starten. Nu achteraf gezien of als ik er toen beter over had nagedacht misschien had ik het niet zo gedaan natuurlijk, maar omdat het blok prima liep heb ik er verder nooit meer bij stil gestaan en bij de er op volgende wissel de stand weer zo overgenomen. Bij de laatste wissel dan gelukkig per ongeluk goed gedaan! :sleeping
Overigens is het of een halve tand er voor of er achter als je goed naar de foto kijkt, maar nooit zuiver op de markering! :swear
15 mei 2012 om 14:22 #18018335@RISL wrote:
Mijn x18xe1 heeft ook een halfjaar gelopen met zo’n versprongen tand. Het liep wat onregelmatig, maar niemand kwam er goed achter en echt vermogen missen ofzo deed het niet. Uiteindelijk kwam ik er zelf achter bij revisie van het blok.
Vorige distributie was gelegd door de Opeldealer, maar die ontkende dat hij die fout gemaakt kon hebben.
Precies, die van mij liep niet eens onregelmatig, had gewoon vermogen en kwam prima op toeren, er was werkelijk geen enkele twijfel over. Bovendien hebben meerdere kenners uitgeroepen hoe mooi dat blok liep toen hij nog niet tikte.
Het is pas nu het goed is en omdat ik er een hele tijd in rij zo dat ik verschil merk in allerlei kleine dingetjes…
15 mei 2012 om 14:37 #18018336Ik heb met mijn distru ook raar zitten kijken, omdat de merktekens echt ook maar een halve tand ernaast zaten, durfte het toen niet terug te bouwen(dit kwam ook omdat het mn eerste keer was dat ik een riem deed en bang was om mijn blok naar de klote te helpen).
Uiteindelijk met spannen toch beter uitgekomen en toen wist ik dus dat ik goed zat.:) -offtopic
15 mei 2012 om 15:11 #18018337Toch blijf ik erbij dat die op foto 1 wel goed stond, en er dus nu een tandje naast staat.
En voor de timing op je krukas kun je beter het keepje in je oliepomp aanhouden met je krukastandwiel ipv je krukaspoelie met dat pikje. Deze is niet altijd even nauwkeurig
15 mei 2012 om 15:24 #18018338Die bovenste merkteken gewoon zo recht mogelijk omhoog zetten. En goed controleren door de krukas minstens 2 keer rond te draaien.
Ik heb ook raar staan kijken toen ik de verstelbare poelies ging monteren.
16 mei 2012 om 09:19 #18018339Altijd naar de inkeping op je onderste tandwiel en oliepomp timing controleren!! Naald verbuigt zich erg snel en is niet zeker.
Heb wel poelies gehad waar het streepje 2 tanden ernaast stond nadat alles opgebouwd was. Sindsdien altijd poelie eraf voor 100% zekerheid.
16 mei 2012 om 09:56 #18018340Ja die poelies hebben natuurlijk ook nog intern rubber, dus zou me niks verbazen als dat na jaren ietwat verdraait… Ik dacht eigenlijk eerder aan de bougies er uit, staafje hout (deuvelhout, half metertje) in cylinder 1 en krukas draaien tot bovenste dode punt en dan die uitlijnen met de nokkenastandwielen…
Maar hoewel de motor beter loopt en meer vermogen geeft heb ik nu wel degelijk met veel gas geven tijdens invoegen blauwe rook uit de uitlaat en ook zwarte druppels die op mijn achterbumper rond de uitlaat zitten. Dus hij verbrand echt wel olie ook! Ga zsm compressie meten en hoop maar dat de zuigerveren niet de boosdoener zijn!! KAK! Wil over een paar weken op vakantie met dat ding!
Iemand nog een goede C20XE te koop toevallig??
17 mei 2012 om 15:34 #18018341@RISL wrote:
Maak anders een how-to?
Ik dacht dat die motor compleet in de soep gelopen was en dat hij daarom nu Vectra B rijdt?Ik denk dat er een klein misverstand in is geslopen wat betreft de geschiedenis van m’n Corsa’tje :P
Corsa heeft eerst een lekke koppakking gehad, en kort daarna was het weer feest (olie bij de kvs), dus toen de hele kop vervangen door een andere. Hoogstwaarschijnlijk een interne scheur die pas open gaat als de kop warm wordt :P
De kop die er dus als eerst af is gegaan is nu in het bezit van Vinci :)De kop van het blok wat toen in de soep is gelopen door de distri-riem is/was in handen van degene die de auto nu te koop heeft staan op het forum (voor belachelijk veel geld voor een auto waar nog vrij veel werk aan is, al weet hij dat zelf niet eens).
@Vinci: Ben blij dat ik indirect kon helpen met ‘t koppie :)17 mei 2012 om 20:21 #18018342Vond de kop er al niet vreselijk dramatisch slecht uit zien, is nog best te repareren! :thumbup
Ja, zeer bedankt nog, heb er sowieso een hoop door geleerd! Alleen heb ik een blok op het oog waar ik zaterdag naar ga kijken. Hoop dat het wat is!
Dat blok gaat er tijdelijk in, en dan ga ik het blok wat ik nu heb tot de laatste schroef uit mekaar trekken en geheel met ARP opbouwen en nieuwe zuigers, honen, krukas laten slijpen, kop reviseren etc. etc. Dat kan ik dan allemaal op mijn gemakkie (laten) doen….
17 mei 2012 om 20:38 #18018343Tegen ‘t einde van ‘t jaar ga ik op zoek naar een 3.2’tje en die vervolgens opknappen tot op de splinter…
20 mei 2012 om 14:57 #18018344Heb een adresje gevonden van iemand die volgens mij zeer voordelig en goed een C20XE kan reviseren, met garantie en alles zo’n beetje nieuw…
c20xeparts.nl
Vraagt tussen 1500 en 2000 euro en dan heb je nieuwe zuigers op overmaat er in geboord, krukas geslepen gebalanceerd en alle lagers nieuw, nieuwe bouten, kop volledig gereviseerd, nieuwe oliepomp enz. enz….vele opties mogelijk….
Ik ga daar morgen avond langs en een blok voor tijdelijk ophalen met F18+ bak en dan kan mijn eigen blok als ik wat centjes gespaard heb die kant op. Doe dat toch liever dan dat ik zelf ga zitten prutsen en een paar centen bespaar misschien, maar op de blaren kan gaan zitten als het niet goed gedaan is. Mijn ervaring is dat iemand die dit al vaker gedaan heeft het toch altijd nét iets beter doet….
24 mei 2012 om 07:01 #18018345Vind het een wel heel goedkope prijs voor wat ze dan leveren. :hmmz
Nieuwe Oliepomp is al iets van 300 euro (GM Z20LET), setje zuigers kom je ook op de 400 minimaal.24 mei 2012 om 13:56 #18018346Degene die dit doet krijgt op alles korting omdat hij een pro is en er zeer veel doet, dus koopt van die zuigers niet eentje, maar een hele doos.
Verder is hij nog student en doet dit in de vrije tijd in het revisiebedrijf waar hij ook een baantje heeft. Is dus echt een liefhebbers klusje voor een vriendenprijs. Heb blokken gezien die hij gedaan heeft en ziet er puik uit en loopt ook als een zonnetje.
Heb overigens vandaag de motor die ik bij hem vandaan heb (uit sloper) in mijn Kadett gezet en mijn god wat loopt dat ding lekker!! Mijn blok is echt gewoon nooit 100% geweest. Dit blok maakt zo’n veel soepeler geluid!!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.