Distributie riem vervangen Opel Astra station wagon H z16xep

Forumindex Forums Overige Handleidingen & instructies How to’s – Motoren How to’s – Motortechniek 4 Cilinder Benzine Distributie riem vervangen Opel Astra station wagon H z16xep

  • Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17274005
    jklijnstra
    Deelnemer
      Lid sinds:
      14 October 2015

      Hallo,

      Ik ben bezig met het vervangen van mijn distributie riem. Ik loop alleen tegen 2 problemen aan:

      – Waar kan ik de krukas/vliegwiel blokkeren om de multiriem krukaspoelie los te draaien?
      – Hoe zet je de spanrol op de juiste spanning? Ik zie geen merktekens/inkepingen staan.

      Mvg,
      Jelmer Klijnstra

      #18300175
      Opeltje17
      Deelnemer
        Lid sinds:
        18 January 2012

        Spanrol is automatisch.

        Krukas poelie haal ik altijde los met de luchttol

        Je kan proberen hem in ze versnelling te zetten wielen op de grond iemand laten remmen en proberen de poelie los te draaien.

        Sommige gebruiken een olie filter sleutel om de poelie vast te houden.

        #18300176
        jklijnstra
        Deelnemer
          Lid sinds:
          14 October 2015

          Bedankt voor he reactie Opeltje17. Ik ga het morgen proberen met de wielen aan de grond want ik heb geen luchttol.

          Nog een paar foto’s ter informatie:
          http://myalbum.com/photo/PBm7Es2mXmMK/1k0.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;
          http://myalbum.com/photo/NFsv11lUOBEl/1k0.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;
          http://myalbum.com/photo/OkveA1b0gjNq/1k0.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;
          http://myalbum.com/photo/wEjz4Hkenu8c/1k0.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;

          #18300177
          b07
            Lid sinds:
            24 February 2009

            Ik gebruikte een grote steeksleutel om de krukaspoulie te blokeren, er zaten bij mij sleuven in de poulie waar je de steeksleutel in kan zetten, het andere einde van de steeksleutel zet je klem op de draagarm, dan kan geen kant op.

            Dit was bij een asta g x16zsr

            #18300178
            MarkVectra93
            Deelnemer
              Lid sinds:
              2 January 2015

              Als je hem in de versnelling zet, pak de hoogste versnelling…

              #18300179
              basss27
              Deelnemer
                Lid sinds:
                11 February 2013

                Als je hem in de versnelling zet heb je grote kans dat je door je koppeling heen draait. Heb even navraag gedaan. Er schijnt in de buurt van je vliegwiel ergens een vierkant rubber te zitten die je aan de kant kan doen. Dan kijk je op de starterkrans. Daar kan je een schroevendraaier oid steken om de boel te blokkeren.

                Het beste is even slagmoersleutel erop.

                Vergeet trouwens niet je nokkenassen te blokkeren voordat je de riem eraf haalt, anders verspringt je inlaat nok.

                #18300180
                b07
                  Lid sinds:
                  24 February 2009

                  als je em met de hand niet los krijgt dan de bumbstarter methode gebruiken, heb ik bij me Subaru ook gedaan.
                  een lange pijp op je breakerbar of ratel zodat die de grond raakt en, dan een paar tikjes starten, je zal versteld staan hoeveel kracht een startmotor heeft.
                  wel voorkomen dat je motor aan gaat door de bougie kabels los te trekken of zoiets.

                  los draaien in z”n versnelling lukte mij toen ook niet, draait gewoon door.

                  #18300181
                  jklijnstra
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    14 October 2015

                    Het is vandaag gelukt dankzij jullie goeie tips.

                    Uiteindelijk heb ik het vliegwiel door de rem in te drukken geblokkeerd en in de vijfde versnelling gezet. De bout kwam redelijk gemakkelijk los.
                    Ik heb het zonder nokkenas blokkeer gereedschap gedaan en had uiteindelijk wel een extra handje nodig om de nieuwe riem er op te krijgen.

                    Ik zal nog een uitgebreide beschrijving in de How To zetten voor mensen die het eventueel ook zelf willen doen incl. foto’s en gereedschap.

                    Bedankt allemaal!

                    #18300182
                    MarkVectra93
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      2 January 2015

                      @basss27 wrote:

                      Als je hem in de versnelling zet heb je grote kans dat je door je koppeling heen draait. Heb even navraag gedaan. Er schijnt in de buurt van je vliegwiel ergens een vierkant rubber te zitten die je aan de kant kan doen. Dan kijk je op de starterkrans. Daar kan je een schroevendraaier oid steken om de boel te blokkeren.

                      Het beste is even slagmoersleutel erop.

                      Vergeet trouwens niet je nokkenassen te blokkeren voordat je de riem eraf haalt, anders verspringt je inlaat nok.

                      Voor de Corsa heb ik een werkplaatshandboek en daar staat zelfs in dat ik die bout zo los moet draaien…
                      Als je door de koppeling heen draait moet je eens kijken of je koppeling niet versleten is, denk ik dan

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.