Forumindex › Forums › Overige › Handleidingen & instructies › How to’s – Motoren › How to’s – Motortechniek 4 Cilinder Benzine › Distributie riem vervangen Opel Astra station wagon H z16xep
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
28 oktober 2015 om 16:23 #17274005
Hallo,
Ik ben bezig met het vervangen van mijn distributie riem. Ik loop alleen tegen 2 problemen aan:
– Waar kan ik de krukas/vliegwiel blokkeren om de multiriem krukaspoelie los te draaien?
– Hoe zet je de spanrol op de juiste spanning? Ik zie geen merktekens/inkepingen staan.Mvg,
Jelmer Klijnstra28 oktober 2015 om 16:40 #18300175Spanrol is automatisch.
Krukas poelie haal ik altijde los met de luchttol
Je kan proberen hem in ze versnelling te zetten wielen op de grond iemand laten remmen en proberen de poelie los te draaien.
Sommige gebruiken een olie filter sleutel om de poelie vast te houden.
28 oktober 2015 om 17:08 #18300176Bedankt voor he reactie Opeltje17. Ik ga het morgen proberen met de wielen aan de grond want ik heb geen luchttol.
Nog een paar foto’s ter informatie:
http://myalbum.com/photo/PBm7Es2mXmMK/1k0.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://myalbum.com/photo/NFsv11lUOBEl/1k0.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://myalbum.com/photo/OkveA1b0gjNq/1k0.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://myalbum.com/photo/wEjz4Hkenu8c/1k0.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;28 oktober 2015 om 18:00 #18300177Ik gebruikte een grote steeksleutel om de krukaspoulie te blokeren, er zaten bij mij sleuven in de poulie waar je de steeksleutel in kan zetten, het andere einde van de steeksleutel zet je klem op de draagarm, dan kan geen kant op.
Dit was bij een asta g x16zsr
29 oktober 2015 om 11:27 #18300178Als je hem in de versnelling zet, pak de hoogste versnelling…
29 oktober 2015 om 13:37 #18300179Als je hem in de versnelling zet heb je grote kans dat je door je koppeling heen draait. Heb even navraag gedaan. Er schijnt in de buurt van je vliegwiel ergens een vierkant rubber te zitten die je aan de kant kan doen. Dan kijk je op de starterkrans. Daar kan je een schroevendraaier oid steken om de boel te blokkeren.
Het beste is even slagmoersleutel erop.
Vergeet trouwens niet je nokkenassen te blokkeren voordat je de riem eraf haalt, anders verspringt je inlaat nok.
29 oktober 2015 om 13:51 #18300180als je em met de hand niet los krijgt dan de bumbstarter methode gebruiken, heb ik bij me Subaru ook gedaan.
een lange pijp op je breakerbar of ratel zodat die de grond raakt en, dan een paar tikjes starten, je zal versteld staan hoeveel kracht een startmotor heeft.
wel voorkomen dat je motor aan gaat door de bougie kabels los te trekken of zoiets.los draaien in z”n versnelling lukte mij toen ook niet, draait gewoon door.
29 oktober 2015 om 15:13 #18300181Het is vandaag gelukt dankzij jullie goeie tips.
Uiteindelijk heb ik het vliegwiel door de rem in te drukken geblokkeerd en in de vijfde versnelling gezet. De bout kwam redelijk gemakkelijk los.
Ik heb het zonder nokkenas blokkeer gereedschap gedaan en had uiteindelijk wel een extra handje nodig om de nieuwe riem er op te krijgen.Ik zal nog een uitgebreide beschrijving in de How To zetten voor mensen die het eventueel ook zelf willen doen incl. foto’s en gereedschap.
Bedankt allemaal!
29 oktober 2015 om 17:25 #18300182@basss27 wrote:
Als je hem in de versnelling zet heb je grote kans dat je door je koppeling heen draait. Heb even navraag gedaan. Er schijnt in de buurt van je vliegwiel ergens een vierkant rubber te zitten die je aan de kant kan doen. Dan kijk je op de starterkrans. Daar kan je een schroevendraaier oid steken om de boel te blokkeren.
Het beste is even slagmoersleutel erop.
Vergeet trouwens niet je nokkenassen te blokkeren voordat je de riem eraf haalt, anders verspringt je inlaat nok.
Voor de Corsa heb ik een werkplaatshandboek en daar staat zelfs in dat ik die bout zo los moet draaien…
Als je door de koppeling heen draait moet je eens kijken of je koppeling niet versleten is, denk ik dan -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.